Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygge STOR sterio. Hvordan gå frem?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bygge STOR sterio. Hvordan gå frem?

Heisann! Er ny her, og er fårsovidt ganske fersk innen sterio. Eller vet hva som er hva, men elektronikk har liksom aldri vært helt min greie, men nå er jeg villig til og prøve og lære meg. Vet hvordan man kobler opp et lite annlegg som noen subber og forsterkere og spillere osv, men har seg slik at jeg har en Opel Omega stående så jeg vil lage meg "annleggsbil" av. Da har jeg lyst på STOR sterio. Har også lyst og lage til hull i dørtrekkene og sette høgtalere og subber og div rundt om kring, men da må jeg vel bygge med byggskum og sparkel og div. Noen som har en liten "how to do list" når det gjelder det? Og bygging av kasse til subbene også må gjøres
    Og jeg er Ground Zero frelst, så om noen har lyst og sjekke litt på nettet etter brukbare subber og forsterkere og slikt da tar jeg i mot det med meget stor takk
    Har et mål på 20000-30000 watt. Penger har ikke så veldig mye og si. Så om det koster litt da får det bare koste litt

Har altid hatt lyst og gjøre dette, men først og fremst må jeg prøve og lære og feile og få litt kunnskap så om noen har lyst og forklare litt om hvordan man kan gå fram til og prøve så er det bare og forklare i veg Har lyst og prøve og få startet opp etter nyttår, og fått gjort det meste klart til sommeren igjen

Mvh.

Vel, først og fremst så må du ha strøm til 20-30.000 watt, og det vil si en dynamo som lader rundt 2000A men det finner du neppe til din bil...
    Jeg tror du sikter litt høyt, for skal du virkelig klare slike effekter, så snakker vi hundretusenvis av kroner

Vær litt mere realistisk, og sats på noe mere "normalt" feks 5-6000w
    Watt har foresten lite med hvor høyt du kan spille osv.

Comment

Det du skal tenke på er at med så mye w trenger du MYE strøm. Som igjen fordrer til at du finner en mye større dynamo enn orginalt. . Bare monoblokkene vil komme på rundt 50000 kr. http://www.judysbilstereo.no/webshop/product/81182/8892
      Men hva er formålet. skal det brukes i DB drag? El vil du bare kunne spille høyt? og watt er ikke alt
      Er det sedan el stv du har? Forhandler alt fra GZ som importøren har jeg
      Last edited by Judys Bilstereo; 25-10-2010, 23:21.
      Ole Petter Holelien
      Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
      Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
      Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

Comment

Nåja... Stig Masdal har nå 25000 kilowatt og han har 3 dynamoer på 120A tror jeg. Derimot så skal det sis at dynamoen har fint lite og si med hvor lenge du kan spille på full pupp, med bilen av slått vel og merke. Skal du derimot kunne holde på en slik stund uten lading så må du ha en del batterier.

Hadde jeg vært deg ville jeg kontaktet Bassdal eller Hifonics, begge to har stor erfaring innenfor mye effekt og spille høyt.
        Tor Martin Ølberg
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by Tor Ølberg View Post
          Nåja... Stig Masdal har nå 25000 kilowatt og han har 3 dynamoer på 120A tror jeg. Derimot så skal det sis at dynamoen har fint lite og si med hvor lenge du kan spille på full pupp, med bilen av slått vel og merke. Skal du derimot kunne holde på en slik stund uten lading så må du ha en del batterier.

Hadde jeg vært deg ville jeg kontaktet Bassdal eller Hifonics, begge to har stor erfaring innenfor mye effekt og spille høyt.
          Syntes jeg var någet mye du :P hehe
          25000KW = 25000000W ikke rart strømmen er så dyr som den er :P hehe
          |HonkyTonky
          |Pioneer||Rockford-Fosgate
          |Rockford-Wall in Progress

Comment

Originally posted by Tor Ølberg View Post

25 000 KILOwatt er vel litt drøyt vel? :P hehe da snakker vi tross alt strømforbruket på et hus på et år

Men, siden du er GZ frelst, så ville jeg snakket med Per Egil Heggset, han vet ut og inn på det utstyret for å si det sånn..
            Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
            Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
            Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
            -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

Comment

Ups, liten skriveleif der Crazytaxi. Mente 25000 WATT Men alikevel så er det jævla mye effekt.
              Tor Martin Ølberg

Comment

Har sett litt på prosjektene til bassdal og virker som han har veldig mye peiling ja så jeg bør kontakte han?

det er en stasjonsvogn det skal bygges inni. Og bilen kommer til og bli brukt i DB drag, også selfølgeli til kjøring også men kan vel hende jeg satser litt stort?
                Eller bør jeg spør Bassdal om tips anngående det da det virker som han har veldig mye peiling

Comment

Nja, dBdrag er vel mer Jonas Tautra (Hifonics) som kan. Bassdal bygger mest showbiler. Men hørr med begge to.

Når du først skal satse så sats alt du har. Ikke gjør noe halvferdig (snakker av erfaring)
                  Tor Martin Ølberg

Comment

hehe ja er planen og gjøre det skikkelig, får har erfaring med og gjøre ting halvferdig (ikke sterio men biler og slikt) så skjønner hva du mener

Comment

Som bassdal sa en gang, han kan ikke så mye, han bare bygger, og tar imot tips fra de som kan det han bygger best.

Skal du ha så mye power i en bil, ville jeg har valgt en større bil. Med mindre du skal ofre baksetene.

www.mechman.com selger dynamoer til så og si alt av biler. Werner (bearniebp87) har en mechman dynamo.

Og om du ser på den dobbel stacked forsterkern (den som yter rundt 20kW), så har jeg blitt fra rådet den. Da jeg så på en slik en til en kompis. Bassdal tok livet av en på kort tid. Den forsterkern er kun beregnet til dbDrag, altså korte burps.
                      Runar E. Olsen ~ Moderator
                      Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                      http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

og en kasse tunet til DB drag egner seg lite til musikk så her må du i tilfelle har flere kasser evnt. port som kan byttes ut. Men siden du sa det fikk koste hva det ville er det jo greit med ett maks budsjett. Komponenter er en ting men det mange ikke tenker på er demping, kabler, batterier osv. Der flyr kronene fort..
                        Ole Petter Holelien
                        Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
                        Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
                        Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

Comment

Jeg bør vel kansje sette en liten grense får hvor mye jeg skal bruke, men får øyeblikket fram til jeg får tiden til og begyne da får jeg se etter hva jeg vil ha og slikt også prøve og sette et budsjett
                          GENAXX: Ja baksetene hadde jeg tenkt og ofre så det går fint

Comment

Originally posted by cossiemk1 View Post
                            Vel, først og fremst så må du ha strøm til 20-30.000 watt, og det vil si en dynamo som lader rundt 2000A men det finner du neppe til din bil...
                            Jeg tror du sikter litt høyt, for skal du virkelig klare slike effekter, så snakker vi hundretusenvis av kroner

Vær litt mere realistisk, og sats på noe mere "normalt" feks 5-6000w
                            Watt har foresten lite med hvor høyt du kan spille osv.
                            Nå må du ikke snakke om noe du har null erfaring med!
                            I min bil hadde jeg rundt 20kw og der holdt det fint med en dynamo som ladet 330A sammen med 7 store batterier. Musikk er dynamisk og du trekker dermed ca ALDRI full effekt av forsterkerne. Og nå du spiller på full pupp med 20kw så spiller det uansett så høyt at du ikke klarer å spille lenge. Jeg fikk aldri problemer med lite strøm, og jeg spilte høyt lenge på treff og konkurranser.

Og watt har etter min mening mye å si for hvor høyt du spiller. Dobler du effekten går lydtrykket opp 3dB. Så mye effekt er meget viktig om du skal spille høyt. Er begrenset hvor effektive høyttalerkasser kan bli.
                            Jonas Tautra

Comment

Siden du skal bygge i en Opel omega stv, og liker Ground Zero. Er kanskje byggetråden min noe du burde se? Jeg driver å pusler med litt stereo i en Opel omega b stasjonsvogn. Bruker Gz forsterkere og basselementer.

Ta gjerne en titt:
                              http://www.bilstereoforumet.no/showt...ighlight=vinje

Comment

Working...
                              X