Siden du vinkler det sånn at det er en isolert mellomtone du er ute etter å få meninger om, så er mitt førstevalg ODR 7" og andrevalget TangBand W4-1320SJ. Klart den nest beste jeg har hørt!
At prisen på ODR'en er 15000,- for paret og den andre 1038,- for paret er for meg helt uvesentlig - du spør om lyd alene...
Fikk jeg skrudd opp tempen på noen popcornmaskiner rundt om i forumverdenen nå tro?
Så hvis man kjøper 2stk Scan-Speak til 3300kr, så er det 2200kr bortkastet? Resultatet blir ikke noe bedre? Jeg bare lurer, har lyst til å få til best mulig lyd altså.
Svaret mitt var basert på hva JEG ville valgt...
Jo en Scan Speak kan og vil kunne brukes på en helt annen måte, så alt avhenger av oppsett og bruksområde.
Revelator 5" og 7" og også Illuminator 7" er gull som midbass/mellomtone!
Jeg er litt sånn basshue, men jeg vil at det skal være lydkvalitet i fokus. Alt skal være i fokus, og høyt med mye å kjenne i bunn!
Funker TB 4" bra i et sånt oppsett? Eller er det noe annet, helst på dynabel.no sin side, som ville vært bra da?
Om du har samme bil som tidl. (E34) så er det veldig enkelt å få inn TB W4, den funker helt supert som mellomtone/fulltone. Deler du den ved 100/125hz, så tåler den masse juling og spiller høyt! Deles den lavere, f.eks. 63hz så spiller den dypt nok for å få lydbildet høyt oppe til konkurransebruk, om du har en bra frontsub/midbass i kickpanelet og mulighet til å justere via en god spiller/boks..
Om du er gira på å bygge om dashbordet og gjøre en kjempejobb med monteringen, så får du så klart ut mere av en 7" eller 6,5", men regn med en mye mere avansert montering for å få bukt med energien et stort element gir. Man får mere bass opp i høyden, men i en E34 så er ikke det et problem å få til med midbass delt litt lavt og om den er riktig justert uansett.
Det er ikke bare å hive inn store elementer og forvente at det skal spille BRA, for det krever mye mere av installasjonskvaliteten.
Sammenlign med å kjøre mini med ferrarimotor liksom... :P
SÅ alt avhenger av hvor mye jobb du tenker å legge ned.
Audax sin HM serie (fra 4,5"-8"), eller Visaton B200 8" fulltone ville være mine valg.
Begge låter helt rått. Visaton'n låter vanvittig i diskantområdet også. Imo en helt annen klasse enn det jeg har hørt av fulltone fra tb.
Ingen av disse er veldig dyre, men heller ikke noe du finner i vanlige konkurransebiler.
Nedre mellomtone er noe bedre på audax, begge låter fortreffelig i øvre mellomtone. Visaton'n smeller skikkelig i midbassen også.
Skal du ha noe mindre er legatia serien til hybrid audio bra greier. 3 og 4".
Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]
Men som Joakim er inne på, dette med energi og store elementer. Har hørt mange biler som har en midbass på dashen hvor det egentlig gjør mer skade en nytte. Hele dashbordet står og uler og lager kun rot over et stort frekvensområde. Og nei, det er ikke bare å EQ'e dette bort
Skal være et rimelig solid dashbord om det skal ha noe nytte for seg
Mvh Tony - The only road to take is perfection itself
Hadde jeg vært deg hadde jeg heller prøvd å fått til en 4" eller noe først. Har selv testa 4" delt litt lavt, og det er mye energi i slike elementer og!
Mvh Tony - The only road to take is perfection itself
Comment