Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til 15" som spiller dyyypt?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips til 15" som spiller dyyypt?

Trenger tips om 15" sub som spiller dyypt og høyt. Tenker da på å kjøpe fra usa da det ser ut som det er litt å tene på det. Hadde i utgangs punktet lyst på en dd 3515, men det viser seg at det er vanskelig å få tak i statene. (Rett meg om dette ikke stemmer)
    Har sett på litt forskjeligt på ebay osv, men det er så mye å velge i. En annen ting som ofte blir et problem er at jeg har ikke tenkt å bruke hele bagasjerommet (a4 stv) så har plass til ca en 150l kasse. Og så store subber trenger ofte mer volum en det for å spille den dype bassen som jeg vil ha.
    Om noen vet om 15" subber som ikke trenger så mye plass slik at jeg fikk plass til 2stk så
    hadde det vert konge
    Tenkte opp til 500$ pluss frakt. KOM MED FORSLAG

Jeg har en 15-tommer som spiller helt sinnsykt ved 0 hz!

Comment

kan tenkte meg det Epifant.

Hvor mye effekt må subwooferen tåle? Og må det være 15"? Er nemling mange 18" aom passer fint i en 150liters kasse.
      Mvh. Damir

Comment

Vet at det ligger noen HS15 til salgs her på forumet. Disse klarer seg fint med 74 liters kasse. Med 100 liter, så er du inne i deep bass himmelen. Disse bør du klare å få til en rimelig penge.

Ellers kommer vi til å introdusere ES15 i Desember, men denne trenger rundt 100 liter pr. element.
        Mvh
        J. Holm
        www.b2audio.com
        http://facebook.com/b2audio

Comment

Originally posted by Dammed View Post
          kan tenkte meg det Epifant.

Hvor mye effekt må subwooferen tåle? Og må det være 15"? Er nemling mange 18" aom passer fint i en 150liters kasse.
          For all del ikke noe gale med en 18" men de jeg har sett på krever alt for mye kasse volum.. Og sånn effekt messig så tenkte jeg opp till rundt 2000w rms +-.

Den jeg har litt i sikte nå er denne: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/T3-AU...item4154165db8
          Den kommer også i en 18" version som kun skal ha ca 115L i følge nett siden til t3 audio. Men jeg finner ikke noen som selger den noen plass.

Comment

To 15" av denne typen: https://ssl.perfora.net/www.ficaraud...iew.shopscript

Og så velger du, I Heat Ring, Spider og Cooling. Da blir prisen for to 15" = $ 648.00. Og det er en ganske grei pris for 2 subber som tåler ca 1500W rms.

Har selv kjøpt to av disse, bare i 18" nettopp fordi de skal kunne spille veldig dypt. Eneste problemet er at 150liter blir minimalt hvis du skal ha porta kasse med to 15". Hvis du får plass til en kasse på 200liter så ville det vært mye bedre.

Hvis du tror 1500W rms er nok for deg, så hadde jeg heller kjøpt kun en 15" og lagd en porta kasse på 115liter til den.
            Last edited by Dammed; 14-11-2010, 14:55.
            Mvh. Damir

Comment

Watt Watt Watt.

Ser du ønsker en sub som spiller dypt, da regner jeg med at du skal spille musikk?
              Selv bruker jeg ca. 200 watt på min subb og den spiller helt greit ned til 20hz.
              Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
              [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
              Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

En fet 15" som spiller dypt, kan jo være f.eks. RE XXX-15. BilRADIOsenteret.no har en inne, vet jeg. Ligger til 7000,-, men du får sikkert litt avslag når den har ligget såpass lenge, og han er nok interessert i å bli kvitt den. Tror ikke han skal føre RE lenger.

Gromme elementer!

Comment

Originally posted by Miniboom View Post
                  En fet 15" som spiller dypt, kan jo være f.eks. RE XXX-15. BilRADIOsenteret.no har en inne, vet jeg. Ligger til 7000,-, men du får sikkert litt avslag når den har ligget såpass lenge, og han er nok interessert i å bli kvitt den. Tror ikke han skal føre RE lenger.

Gromme elementer!
                  Ok takk for tipset. Skal skjekke opp i det!

Comment

Mine Aurasound suber spiller i ca 100 liters bassrefleks med -3db på 22hz, i trykkammer kan en gå gått ned i størrelse og likevell spille ned i 20hz. Du finner neppe bedre element for prisen med tanke på SQ men er det max SPL som er målet så finner du nok bedre kanidater.

Som oftest må en velge enten max SPL eller SQ, de færreste klarer å kombinere dette på en god måte. T3 elementet såg f.eks. ut som ett SPL element, der er selvsagt unntak men ofte så er ikke dyyypbass SPL element sin sterkeste side da de er ment for å spille høyt på en høyere frekvens.

For øvrig enig med UGN, dette med watt har tatt helt fullstendig av, man behøver ikke flere kw for å spille høyt og dypt nok for de alle fleste.

Comment

Man kommer langt med en effektiv kasse og lettdrevent ellement
                      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

absolutt, men man når ikke 150db med 200W forsterker på et basselement.
                        Mvh. Damir

Comment

Originally posted by ugn View Post
                          Man kommer langt med en effektiv kasse og lettdrevent ellement
                          Problemet er bare at de færreste lettdrevne element går særlig dypt, og effektive kasse pleier normalt å bety det samme som stor kasse, ihvertfall dersom de skal gå dypt

Comment

Originally posted by Dammed View Post
                            absolutt, men man når ikke 150db med 200W forsterker på et basselement.
                            Derfor spurte jeg i den første posten min om målet var en sub til musikk.
                            150db kan da umulig være noe mål for musikk?

Comment

Ønsker man å spille dyyypt må man heller ha 1stk element og stooor kasse med laaav tuning enn 2 elementer i mindre kasse og med høyere tuning.

Lav tuning krever større kasse enn høy tuning. og man kan aldri peake elementet/kassen på lydstyrke OG lydkvalitet. Enten eller, eller en best mulig "hybrid" løsning som de fleste går for.

Altså tuning på rundt 37-38 hz og med mellomstor kasse

Derfor må du bestemme deg for om du ønsker å spille høyt eller dypt eller ha en balanse mellom disse to.

Jeg så du vinglet litt mellom å spille høyt og dypt så prøvde litt te-skje modus forklaring her
                              Tidligere importør for Digital Designs,
                              overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Working...
                              X