Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til 15" som spiller dyyypt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    En liten oppskrift, til musikk:

    Stort lettdrevent element med lav FS, passe stor LUKKA kasse, forsterker med høy dempningsfaktor og til slutt to doser EQ for å rette opp tull som skjer i kupeen.
    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

    Comment


    • #17
      Originally posted by ugn View Post
      En liten oppskrift, til musikk:

      Stort lettdrevent element med lav FS, passe stor LUKKA kasse, forsterker med høy dempningsfaktor og til slutt to doser EQ for å rette opp tull som skjer i kupeen.
      Ehh, hvorfor lukket kasse?

      Vel så mange SQ bygg med portede kasser som lukket
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

      Comment


      • #18
        Originally posted by DD-Henrik View Post
        Ehh, hvorfor lukket kasse?

        Vel så mange SQ bygg med portede kasser som lukket
        Og vi nevner i fleng...?
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #19
          Originally posted by DD-Henrik View Post
          Ehh, hvorfor lukket kasse?

          Vel så mange SQ bygg med portede kasser som lukket
          heter vel SQL bygg det vel?
          ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
          Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

          Comment


          • #20
            Skal du ha kasse som spiller dypt så er porta veien å gå. Lager du stor nok port som er tunet lavt så skal ikke det ha noen negativ innvirkning på lyden.

            Hvis portet er så farlig, hvorfor er HiFi høyttalerer og subwooferer som regel portet?
            Mvh. Damir

            Comment


            • #21
              Vel, poenget mitt var ikke at porta er tabu Poenget var at jeg kjenner til de fleste SQ-biler her i landet, og kan ikke si å ha sett veldig mye porting der i gården. Eller er det kanskje jeg som er sær og har litt høyere krav til hva SQ er?
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment


              • #22
                Hehe, kan ikke nevne konkrete eksempler men har da sett mange bygg med fokus på SQ som bruker portet kasse.

                Er det noen som påstår at man ikke kan få fin lyd med en portet kasse?

                Vil gjerne ha en svæært fin begrunnelse hvis det er tilfelle.
                Tidligere importør for Digital Designs,
                overtatt av www.dynaBel.no.

                Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                Comment


                • #23
                  Originally posted by DD-Henrik View Post
                  Hehe, kan ikke nevne konkrete eksempler men har da sett mange bygg med fokus på SQ som bruker portet kasse.
                  Ja finnes vel fler i utlandet tenker jeg


                  Originally posted by DD-Henrik View Post
                  Er det noen som påstår at man ikke kan få fin lyd med en portet kasse?

                  Vil gjerne ha en svæært fin begrunnelse hvis det er tilfelle.
                  Da er vi to!
                  Mvh Tony
                  - The only road to take is perfection itself

                  Comment


                  • #24
                    Høyttalere og subwoofere er to veldig forskjellige ting da. VI snakker jo om subwoofer her og hvis du spør meg så hadde jeg tunet så lavt som 30hz. Man mister en del på toppen, men man får mye mer på bunnen.

                    Wharfedale 15" topaz jeg kjøpte til faren min, spilte veldig lavt, tror det var rundt 15hz.

                    Grunnen til at folk unngår portet kasser er vel at hvis du skal ha bassen så linear som mulig, så må du tune lavt. Tuner du lavt, så trenger du en lang port, skal du ha minimal lufthastighet gjennom porten for å unngå port støy så må den være stor (altså bredde x høyde) og siden vi vil at den skal spille dypt så må den ha en stor kasse også. Noe som betyr at en optimal portet kassa for dyp bass blir sikkert 3-4 ganger større enn en optimal lukket kasse.
                    Last edited by Dammed; 16-11-2010, 13:51.
                    Mvh. Damir

                    Comment


                    • #25
                      Det å si at en ikke kan få bra lyd med bassrefleks er ihvertfall bare tull!

                      Jeg mener grunnen til at en oftere bruker trykkammer i bil enn hjemme er vell så mye avrullinga. I en bil har en kraftig forsterkning av de dypeste tonene, en trykk kammer kasse har den motsatte avrullinga så når en kombinerer dette får en relativt jevn frekvenskurve. Ved bruk av bassrefleks er det fort gjort å få en kraftig boost i en bil og dette er normalt ikke ønskelig.

                      Men ikke kom å si at en bassreflekskasse ikke kan spille bra for det kan det! Det er lydmessig ingenting i vegen med en velkonstruert bassrefleksløsning selv om det av andre grunner kanskje ikke er optimalt i bil!

                      Comment


                      • #26
                        Jeg leste ihvertfall innlegga over slik at enkelte mener det kun er en veg å gå når det gjelder SQ og det er trykkammer Og det er ihvertfall ikke tilfelle, men dersom jeg mistolket oppfattningene så er vi sikkert enige om at begge deler kan fungere like bra, det er mye annet som spiller inn hvilke kabinett en bør bruke.

                        For øvrig så er det normalt at en tjener mye mer enn kun 3db ved bassrefleks, i nærheten av tuningfrekvens kan det være vesentlig mye mer å hente.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Dammed View Post
                          Høyttalere og subwoofere er to veldig forskjellige ting da. VI snakker jo om subwoofer her og hvis du spør meg så hadde jeg tunet så lavt som 30hz. Man mister en del på toppen, men man får mye mer på bunnen.

                          Wharfedale 15" topaz jeg kjøpte til faren min, spilte veldig lavt, tror det var rundt 15hz.

                          Grunnen til at folk unngår portet kasser er vel at hvis du skal ha bassen så linear som mulig, så må du tune lavt. Tuner du lavt, så trenger du en lang port, skal du ha minimal lufthastighet gjennom porten for å unngå port støy så må den være stor (altså bredde x høyde) og siden vi vil at den skal spille dypt så må den ha en stor kasse også. Noe som betyr at en optimal portet kassa for dyp bass blir sikkert 3-4 ganger større enn en optimal lukket kasse.
                          Så veldig stor trenger ikke porten være. 6" rund port holder til ca 2kw effekt om man skal generalisere det til en "regel". Og det er få SQ bygg som har så mye effekt til subben.. Og igjen, når kassa blir så mye større som du sier, så blir jo ikke porten lang..
                          Jonas Tautra
                          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                          Comment


                          • #28
                            Mnja, blir ikke en 6" port i det minste laget for en 18" på ca 1500W rms?

                            Nå har jeg ikke winisd installert på denne pc'en, men måtte man ikke ha ca halvparten av elementets str som portåpning ved 1000w rms for å få lav nok porthastighet?
                            Mvh. Damir

                            Comment


                            • #29
                              Portdim går ikke bare på effekt, elements parametre, kassens tuningfrekvens osv spiller inn.

                              Her er eksempel som viser lufthastighet på min 18" med 2kw med hhv 6" og 8" port. Med 6" blir det alt for høy hastighet og selv ved 8" så er det veldig mye luft. Ikke uten grunn at mange lager slotporter når en skal tune veldig lavt og har store element
                              Attached Files

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by baldrick View Post
                                Portdim går ikke bare på effekt, elements parametre, kassens tuningfrekvens osv spiller inn.

                                Her er eksempel som viser lufthastighet på min 18" med 2kw med hhv 6" og 8" port. Med 6" blir det alt for høy hastighet og selv ved 8" så er det veldig mye luft. Ikke uten grunn at mange lager slotporter når en skal tune veldig lavt og har store element
                                Derfor jeg skrev om man skal generalisere, og når jeg har brukt den "formelen" så har jeg aldri opplevd blåselyder eller at porten begynner å komprimere lufta så lenge porten er skikkelig bygd.

                                36m/s lufthastighet i porten skal ikke lage støy så lenge porten er rett utformet. Når lufthastigheten nærmer seg 45m/s så kan det begynne å bli støy, som grunnes komprimering av lufta i porten. Men dette skjer som sagt fortere om porten ikke er bra utformet eller om man bare slenger inn en 6" aeroport uten å få den i brukbar stand
                                Jonas Tautra
                                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                                Comment

                                Working...
                                X