Originally posted by Jørgen
De fleste HiFi høyttalere er IKKE oppgitt til å ha respons fra 40hz og opp. Da hadde det aldri kvalifisert seg som god HiFi.
Cerwin Vega må du ikke regne som HiFi man bruker i et kvalitetsoppsett på hjemmekino. Det er for det meste partyhøyttalere. (drittkvalitet etter min mening, utenom proff pa anlegget dems)
Nesten alt av Hifi med ok størrelse på basselementene er tunet rundt 25hz og rundt der. Mine er tunet til 21hz og spiller lineært ned til 18hz. Er 4stk 21" subber da, men mange hifi høyttalere med kun 6.5" elementer spiller lineært ned til 25hz og også ned til 20 og under.
Og mange hifihøyttalere med oppgitt frekvensrespons på f.eks. 30-30 000hz er gjerne innenfor en differanse på 3db eller mindre. Hvilket betyr at med en differanse på 6db ville dem kanskje spilt nedi 25hz, noe som ofte er langt bedre enn dypbassen i bilen til mannen i gaten med en 15".
DD LS241 hjemmekinohøyttalerne mine er oppgitt til å ikke spille under 80hz, MEN med en differanse på 1db. Hadde man målt utfra 6db differanse hadde dem blitt ratet LANGT lavere.
Og det er jo det som er greia i dagens moderne tider. Falsk rating og store tall på specsene.
skal man se om noe spiller dypt på specsene MÅ man sjekke hvordan dem faktisk har målt dette. Ergo hvis en 21" subwoofer til 40 lapper har blitt ratet 30-150hz, er det sannsynligvis med veldig streng differanse.
Bare se på dette specs-eksempelet:
Frekvensområde:
25 - 32 000 Hz (- 3 dB)
Eller på disse: http://www.surround.no/product/43436...ha-NS-777.html
30Hz - 35.000Hz
Skal love deg at sistnevnte hadde spilt langt dypere enn du trodde ut i fra specsa.
Med forbehold om skrivefeil grunnet LANG dag på jobb hehe
Comment