Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til 15" som spiller dyyypt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Jørgen
    Fordi om du porter en kasse så er det teoretisk sett +3dB økning.

    Specs har en del å si for HiFi-entusiaster(nisser) da de veldig godt liker å bable om specs på anleggene sine, heller enn å faktisk nyte lyden. Det har også en veldig god del å si for de som skal kjøpe HiFi med tanke på følsomhet og valg av forsterker. Om en høyttaler har 96dB følsomhet, trenger du langt billigere forsterker enn om du skulle kjøpt noen dyyyre B&W med 85dB følsomhet.

    Det har en del å si.

    Men for all del, det kan selvfølgelig komme veldig fin lyd ut av en portet kasse. Merklig nok er det så å si nesten ingen store produsenter som følger det du skrev om bassrefleks(om jeg har skjønt det rett), når det gjelder tuning. De fleste HiFi-høyttalere er oppgitt til å ha respons fra 40Hz-ish og opp. Vet ikke hva tuningen er da jeg men men..Mangler hvertfall en god del (morsomme!)Hz. Cerwin Vega! f.eks spiller jo ikke under 30Hz(ja jeg har testet, 12VE-F eller nå hva de het, stoooore høyttalere!!, heller ikke 21" SUB'en dems spiller noe særlig under 30Hz, da faller liksom hele SUB-konseptet bort..)
    Oi oi oi oi, her var det mye det kan argumenteres mot gitt

    De fleste HiFi høyttalere er IKKE oppgitt til å ha respons fra 40hz og opp. Da hadde det aldri kvalifisert seg som god HiFi.

    Cerwin Vega må du ikke regne som HiFi man bruker i et kvalitetsoppsett på hjemmekino. Det er for det meste partyhøyttalere. (drittkvalitet etter min mening, utenom proff pa anlegget dems)

    Nesten alt av Hifi med ok størrelse på basselementene er tunet rundt 25hz og rundt der. Mine er tunet til 21hz og spiller lineært ned til 18hz. Er 4stk 21" subber da, men mange hifi høyttalere med kun 6.5" elementer spiller lineært ned til 25hz og også ned til 20 og under.

    Og mange hifihøyttalere med oppgitt frekvensrespons på f.eks. 30-30 000hz er gjerne innenfor en differanse på 3db eller mindre. Hvilket betyr at med en differanse på 6db ville dem kanskje spilt nedi 25hz, noe som ofte er langt bedre enn dypbassen i bilen til mannen i gaten med en 15".

    DD LS241 hjemmekinohøyttalerne mine er oppgitt til å ikke spille under 80hz, MEN med en differanse på 1db. Hadde man målt utfra 6db differanse hadde dem blitt ratet LANGT lavere.

    Og det er jo det som er greia i dagens moderne tider. Falsk rating og store tall på specsene.

    skal man se om noe spiller dypt på specsene MÅ man sjekke hvordan dem faktisk har målt dette. Ergo hvis en 21" subwoofer til 40 lapper har blitt ratet 30-150hz, er det sannsynligvis med veldig streng differanse.

    Bare se på dette specs-eksempelet:

    Frekvensområde:
    25 - 32 000 Hz (- 3 dB)

    Eller på disse: http://www.surround.no/product/43436...ha-NS-777.html
    30Hz - 35.000Hz

    Skal love deg at sistnevnte hadde spilt langt dypere enn du trodde ut i fra specsa.

    Med forbehold om skrivefeil grunnet LANG dag på jobb hehe
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

    Comment


    • #32
      Originally posted by DD-Henrik View Post
      Oi oi oi oi, her var det mye det kan argumenteres mot gitt

      De fleste HiFi høyttalere er IKKE oppgitt til å ha respons fra 40hz og opp. Da hadde det aldri kvalifisert seg som god HiFi.
      disse eller disse kvalifiserer mao ikke til god hifi Da får jeg la være å kjøpe de... om ikke annet så var det ett par hundre tusen spart

      Comment


      • #33
        Nei hva et rom/bilkupe gjør med frekvensrespons har jo iiiingenting å si...
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #34
          Har akuratt bygd kasse til en kompis med en 18" AA SMD kassen er på 200 liter og det tar hele bagasje rommet, dette var i en a6 stv.

          Vist det er mindre plass i en a4 stv så har du ikke mye plass igjen med en kasse på 150 liter, tenkte jeg bare skulle si det siden du sa du skulle ha litt plass igjen i bagasjerommet.
          Fi BTL 15"
          Rockford Fosgate T4000-1bd
          Alpine

          Comment


          • #35
            Nå er da ikke de høytalerene dine heller noe Hifi greier.
            Runar E. Olsen ~ Moderator
            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

            Comment


            • #36
              Originally posted by DD-Henrik View Post
              Ehh, hvorfor lukket kasse?

              Vel så mange SQ bygg med portede kasser som lukket
              Fordi så lenge vi snakker om sub til musikk, i bil, så fungerer det ypperlig. (så lenge elementet fungerer til det).
              I en lukka kassa så vil avrullingen (som noen andre også skrev) være mye slakkere enn i en porta kasse.
              Og i mitt hode er målet en ganske flat kurve, kanskje med litt mer OMPF i bunn, igjennom hele det lange registeret den skal spille. En hel oktav!

              Originally posted by Jørgen
              Var vel også derfor han ville høre med DD-Henrik om hvilke SQ bygg som hadde bassrefleks.
              Synd DD-Henrik ikke hadde noen eksempler å komme med da.

              Originally posted by GENEXXA View Post
              Nå er da ikke de høytalerene dine heller noe Hifi greier.
              Hyggelig at du stakk innom. Kan være greit å prøve å hinte fram hvem du snakker til.
              Last edited by ugn; 16-11-2010, 21:45.
              Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
              [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
              Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

              Comment


              • #37
                Mistern med 2x21" i hifi høytalere.
                Runar E. Olsen ~ Moderator
                Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                Comment


                • #38
                  Originally posted by baldrick View Post
                  disse eller disse kvalifiserer mao ikke til god hifi Da får jeg la være å kjøpe de... om ikke annet så var det ett par hundre tusen spart



                  Pfffff, er jo det der som er Hifi!
                  Vi deler samme drømmer du og jeg.

                  Mine Jbl ls80 er vel oppgitt til 46-38000hz -3db
                  Men det er ikke helt reelt i mitt rom, spiller langt dypere og relativ flat kurve ned til 30hz

                  Comment


                  • #39
                    Men Jørgen, det med høyttalere og bass er jo veldig rom og plasserings bestemt, har vert innom mange lytterom på stereosjapper som har elendig bassrespons i forhold til det man får hjemme, ikke at jeg drasser med meg alt hjem for å teste det der.

                    Men man bare merker at det er skralt med bass.

                    Nei trenger ikke å være dyrt, men det som er dyrt kan gjerne blitt utviklet over 10 år, man må vel betale noen kroner for det også?

                    Comment


                    • #40
                      både og, etter min mening så er sluttproduktet viktig, ikke hvor lang tid det tok for å lage det.

                      Dynavoice M65 er et eksempel på billig høyttalere som klarer å spille fra og med 25hz. Og de koster kun 3000kr.

                      Men dette er vel rimelig off topic? Topic er 15" sub som spiller dypt, som tåler 1500W rms, og som koster under 500$
                      Mvh. Damir

                      Comment


                      • #41
                        Igjen en tråd hvor noen påstår at bilen forsterker bassen mer jo lavere ned i frekvens man kommer. Hvorfor sier man noe slikt, når det ikke er helt sant?

                        Om man tar f.eks. 100hz versus 50hz, så kan det stemme i visse tilfeller, men fra 40hz og nedover har jeg alltid opplevd det motsatte. Uendret eller mindre "cabin gain" jo lenger ned jeg kommer i frekvens, og det er en av grunnene til at jeg har blitt så glad i lavt tunede, porta kasser. De gjør avrullingen mindre/borte i frekvensområdet man bruker, og man får et mye bedre utgangspunkt for å oppnå flat frekvensrespons i bassområdet.

                        Ikke at det trenger å være negativt for "folk flest", særlig om man har god EQ, nok effekt og effekttålighet i elementet til å "rette opp" frekvensgangen til en lukket kasse, men om man skal ha flat respons "helt ned", altså under 40hz også, man enten til med EQ, eller porte og tilpasse kasse/tuning til bilen! Biler flest "fikser" ikke automatisk avrullinga til en lukket kasse.

                        Egen erfaring tror jeg ingen kjøper som bevis, men det er i alle fall en luring som har målt frekvensgangen med lukket kasse i forskjellige biler:

                        http://www.installer.com/tech/aiming2.html

                        Comment


                        • #42
                          Tror folk er glade i å blande HIGH-Fidelity med High-FIDELITY

                          Mvh Tony
                          - The only road to take is perfection itself

                          Comment


                          • #43
                            Høy hvaforno? Skal spille høyt jeg!

                            Originally posted by Miniboom View Post
                            Egen erfaring tror jeg ingen kjøper som bevis, men det er i alle fall en luring som har målt frekvensgangen med lukket kasse i forskjellige biler:

                            http://www.installer.com/tech/aiming2.html
                            Skal innrømme at jeg ikke finleste alt der, har lest den før en gang.
                            Men, ligger frekvensgangen til elementet i den kasse i 'free air' der noe sted?
                            Litt rart å måle den kassa i bilen hvis man ikke vet hva kassa gir ut i utgangspunktet.
                            Last edited by ugn; 17-11-2010, 00:19.
                            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                            Comment


                            • #44
                              Den dagen m65 spiller høvelig flatt ned i 25hz skal jeg selge alt jeg har å bosette meg i et pepperkakehus i dynavoice land.

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by Miniboom View Post
                                Igjen en tråd hvor noen påstår at bilen forsterker bassen mer jo lavere ned i frekvens man kommer. Hvorfor sier man noe slikt, når det ikke er helt sant?

                                Om man tar f.eks. 100hz versus 50hz, så kan det stemme i visse tilfeller, men fra 40hz og nedover har jeg alltid opplevd det motsatte. Uendret eller mindre "cabin gain" jo lenger ned jeg kommer i frekvens, og det er en av grunnene til at jeg har blitt så glad i lavt tunede, porta kasser. De gjør avrullingen mindre/borte i frekvensområdet man bruker, og man får et mye bedre utgangspunkt for å oppnå flat frekvensrespons i bassområdet.

                                Ikke at det trenger å være negativt for "folk flest", særlig om man har god EQ, nok effekt og effekttålighet i elementet til å "rette opp" frekvensgangen til en lukket kasse, men om man skal ha flat respons "helt ned", altså under 40hz også, man enten til med EQ, eller porte og tilpasse kasse/tuning til bilen! Biler flest "fikser" ikke automatisk avrullinga til en lukket kasse.

                                Egen erfaring tror jeg ingen kjøper som bevis, men det er i alle fall en luring som har målt frekvensgangen med lukket kasse i forskjellige biler:

                                http://www.installer.com/tech/aiming2.html
                                Mulig jeg mistolker hele den tråden du linker til, men jeg synes da vitterlig den ser ut til å underbygge teorien om at det faktisk er slikt?

                                En trykkammer kasse ruller av gradvis nedover det er vi vell alle enige om? Med mindre da bilen øker gain nedover i frekvens, hvordan er da følgende graf fra linken din mulig?



                                Med unntak mellom 40-45hz så ser det ihvertfall for meg ut til at bilen booster nedover med tanke på at grafen uten "cabin gain" ville vært godt synkende hele vegen.

                                Comment

                                Working...
                                X