Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til 15" som spiller dyyypt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Tony View Post
    Tror folk er glade i å blande HIGH-Fidelity med High-FIDELITY

    Hehe... Jeg syns det skulle hett Low-Fi (Denver og andre søplete mikroanlegg, osv...), Mid-Fi (Proson, Dynavoice osv), Hi-Fi (B&W osv), og Ultra-Fi (super high end-shit til 100.000,-+++).

    Anyways. Ser poenget ditt, de fleste "greier seg" med en lukket kasse og EQ. Jeg bare ser ikke hvorfor det skal være bedre (unntatt plassforbruk, så klart).

    Jeg skal nok ha lukket i Imprezaen, må spare litt på plassen der.

    Comment


    • #47
      Originally posted by baldrick View Post
      Med unntak mellom 40-45hz så ser det ihvertfall for meg ut til at bilen booster nedover med tanke på at grafen uten "cabin gain" ville vært godt synkende hele vegen.
      Hehe! Ja, i akkurat den bilen får man en gain nærmere 20hz, så jeg kan til dels være enig i den der, men du valgte da også den eneste kurven som viser gain i bunnen.

      Samtidig er det fortsatt omtrent 6dB forskjell mellom 30hz og 40hz, så jeg mener fortsatt ikke lukket kasse er noe gyllen løsning i bil på bakgrunn av den "myten".

      Men, med lavpassfilter på 50hz og litt boost ved 30hz, så ville man hatt god respons i akkurat den bilen. På de øvrige faller kurven som normalt med en lukket kasse...

      Edit: Omformulert litt. :P

      Comment


      • #48
        Originally posted by Stianuno View Post
        Den dagen m65 spiller høvelig flatt ned i 25hz skal jeg selge alt jeg har å bosette meg i et pepperkakehus i dynavoice land.
        Sa aldri de spilte flatt ned til 25hz, var snakk om at de spilte ned til 25hz.
        Mvh. Damir

        Comment


        • #49
          Originally posted by Miniboom View Post
          Hehe! Ja, i akkurat den bilen får man en gain nærmere 20hz, så jeg kan til dels være enig i den der, men du valgte da også den eneste kurven som viser gain i bunnen.
          Tja... hva med denne? Rimelig rak kurve mellom 20 og 30 hz, noe en trykkammer ikke har uten hjelp

          Når det er sagt, er jeg den første til å innrømme at jeg hadde trodd boost nedover skulle være mer konsekvent enn hva det som kom fram i linken Og når en ser på berg og dalbane kurvene der ser man virkelig at en trenger en skikkelig EQ og man kan jo begynne å lure på hvorfor ikke produkt som Audiolense er mer utbredt også i bilstereo sammenheng

          Comment


          • #50
            Hehe, ok, ok, jeg ser jeg kunne vært mer nøye i analysen av kurvene!

            Likevel, æ trur no æ har rett. :P Og ja, det er irriterende at ikke de fleste EQ'er har flere bånd i bassområdet! Det er gjerne opp til 500hz jeg skulle hatt langt flere bånd. Hadde gjort ting litt enklere.

            Men, når man ser disse kurvene med lukket kasse, så skjønner man jo hvorfor prefabrikkerte porta kasser tunet til 45-50hz gir porta kasser generelt et dårlig rykte.

            Comment


            • #51
              Originally posted by golfmk2 View Post
              Har akuratt bygd kasse til en kompis med en 18" AA SMD kassen er på 200 liter og det tar hele bagasje rommet, dette var i en a6 stv.

              Vist det er mindre plass i en a4 stv så har du ikke mye plass igjen med en kasse på 150 liter, tenkte jeg bare skulle si det siden du sa du skulle ha litt plass igjen i bagasjerommet.
              Ja bagasjerommet i a4 er hakket mindre. Men i følge Rockford Fosgate sin wooferbox wizard så skal 150L gå greit. Tar ca litt over halve bagasjerommet når kassen har en høyde på 50cm.

              Comment


              • #52
                Har også snakket med T3 audio som kan selge meg en T.2000 18" til 450$. I følge dem så trenger den ikke mer enn 4.5 cu ft med lav tuning.
                Ellers så har jeg fått et tilbud om å kjøpe en brukt DD 9515 til 5500kr.. Litt dyrt kanskje? Er den heller noe å satse på?

                Comment


                • #53
                  Hvis du først ser på 9515, så kunne du jo like gjerne sett på ES15, kommer til desember, og kommer til å koste ca. halvparten av den brukte DD subben.

                  Stirrer du deg blind på fs, så bør du like denne. Har ok bra følsomhet også

                  http://b2-audio.com/images/ES15%20final.pdf
                  Mvh
                  J. Holm
                  www.b2audio.com
                  http://facebook.com/b2audio

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by B2 Audio View Post
                    Hvis du først ser på 9515, så kunne du jo like gjerne sett på ES15, kommer til desember, og kommer til å koste ca. halvparten av den brukte DD subben.

                    Stirrer du deg blind på fs, så bør du like denne. Har ok bra følsomhet også

                    http://b2-audio.com/images/ES15%20final.pdf
                    Nå er ikke jeg noen B2 ekspert men vil ikke den es15 saken bli litt liten mot en 9515? En ting er jo at den sikkert spiller dypere, men vil jo oppnå noen dB også

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by GENEXXA View Post
                      Mistern med 2x21" i hifi høytalere.
                      Få kontroll på den lille hjernecella di og påstå hvor jeg har sagt at jeg har HiFi!!!

                      Er det mulig å diskutere så usaklig?

                      Det er reeeenspikka PA som kun er laget for å spille høyt, og låter elendig mtp på lydkvalitet. Har da aldri sagt noe annet, så hold deg saklig!!! Tulling altså
                      Tidligere importør for Digital Designs,
                      overtatt av www.dynaBel.no.

                      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by Miniboom View Post

                        Jeg skal nok ha lukket i Imprezaen, må spare litt på plassen der.
                        Nå som denne tråden har sporet helt av så tar jeg meg frihet ti å spore enda lenger av.

                        Hva er de viktigste høyttalere i et HIFI anlegg i bil?

                        I mine øyne/ører er det diskant og mellomtone.. Disse to høyttalerne spiller et MYE større frekvensområde og det er her øret er mest oppmerksom på feil. Så kommer bass og til slutt sub.

                        Jeg mener ikke at sub ikke er viktig. MEN uten god lyd i det som sitter foran i bilen så spiller det liten rolle om subben er helt sjef. Resten må følge med, hvis du har tenkt å kalle det HiFi da!

                        Derfor må de høyttalerne foran prioriteres. Og de høyttalerne foran må ha gode forsterkere, så er det viktigere å sette av plass til det enn basskasse(r) Og det normale sted å ha en forsterker eller flere er i bagasjen. Der også folk flest bygger basskasser.

                        Så selv om ikke man skal ha med seg barnevogn så vet jeg hvor mine prioriteringer ligger..

                        Men så låter jo ikke et anlegg spesielt bra uten den dypeste bassen, så sub må man ha. Og hva gjør man når man har begrenset plass? Jo man bygger lukket fordi den oppfører seg best når den får det volumet den får og ikke hva et simulasjon program har bestemt den skal få.

                        I en sedan med tett seterygg ville jeg f.eks bygd enn bandpass kasse, fordi det er den beste måten å få lyden inn i kupeen på siden god HiFi trenger dyp bass får å få rette følelsen av musikk. En normal bandbass kasse har nok litt mindre frekvensområdet enn en lukket kasse, men jeg skal kun bruke den fra 20-40hz og det skal nå en bandpass kasse klare.

                        I en stasjonsvogn har man jo litt mer friheter da man har god plass, men har valget falt på en stasjonsvogn pleier folk flest å ha brukt for den plassen. Jeg ville da ha valgt å bygd i hjulbrønn og ville nok ha valgt en lukket kasse. Det er lettere å få til da en lukket kasse ikke trenger å være veldig nøye tilmålt. Dessuten pleier hjulbrønn kasser å bli en tanke "grunne" og det vil begrense port lengden hvis ikke man skal bruke all tid på å produsere egne porter. Ikke meningen å snakke nedlatende om de som faktisk bygger sine egne porter.. men i en SQ bil så er det andre ting man bør bruke tid på! Er tross alt bare bass!

                        Ser noen her blander inn hjemmehøyttalere her og at mange av dem er portet, stemmer bra. Men i et to høyttaler oppsett så skal en høyttaler spille over et mye større frekvensområdet enn en sub i bil. I et 2veis oppsett så skal en høyttaler spille fra så langt ned den klarer og opp til der diskanten tar over.

                        En hjemmehøyttaler har også helt andre omgivelser enn bass i bil

                        Så det er helt andre ting å ta hensyn til i en hjemmehøyttaler enn i en bil. Så dette er ikke et bra sammenlignings grunnlag.

                        Konklusjon min er at å bygge HiFi i bil krever at man tar sine valg når det kommer til kompromisser, fordi bilstereo er kompromisser. Man klarer ikke bygge HiFi i bil uten noen form for hjelpemidler som tidskomp og EQ.. og man trenger litt mer EQ enn en normal priset cd spiller.. Dessverre!! men sånn er det. Man kan komme langt uten også, men skal man helt opp til det jeg vil definere som HiFi så må man.. og da klarer man å justere vekk en liten dipp rundt 30hz som dette skjemaet viser..

                        I mitt oppsett har jeg ikke noe dipp på 30hz, men 20 og nedover.. så programmet ditt tok feil i bilen min!! ørene tror jeg er et bedre verktøy enn et program som prøver å regne sannsynlighets kalkulasjon.

                        Til trådstarter som vil ha et 15" element som spiller dypt så ville jeg nok ha bygd en så stor som mulig lukket kasse. Ikke fordi en lukket kasse er bedre enn portet kasse, men under portfrekvensen ser ikke elementet kasse og vil ikke gi deg noe dybde under det. Men hvis du personlig syns 30-40hz er dypt nok velger du å bygge en portet kasse du tuner til 30hz.

                        Kan høres ut som du vil ha en linjær sub bass i bilen din fra hva jeg forstår av lyd og hva du skriver, men vet det er veldig mange som syns de har dyp bass i bilen sinn. Vært noen innom her som mener akkurat det. Etter å lyttet til bilene deres har de en ferdigkasse som er tunet til rundt 40hz og skaper et bulder rundt der. 30-40 hz er jo langt nede i frekvensområdet og vil virke dypt og er lettere å få mandig enn 20hz og kanskje under 20hz. Men når du har hørt Dyp mandig bass under 20hz så er 40hz midbass!!
                        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by trf2212 View Post
                          Nå er ikke jeg noen B2 ekspert men vil ikke den es15 saken bli litt liten mot en 9515? En ting er jo at den sikkert spiller dypere, men vil jo oppnå noen dB også
                          Det er jo mulig å skulle spille både dypt å høyt, men det er ikke kun elementet som har noe å si her. Kassen er alfa / omega.

                          Men er det sånn at du vil ha noe som skal matche DD9515 i vekt så har vi HS15 MKII.
                          Denne har også mulighet til å spille dypt i de riktige kassene.

                          Uansett så bør du ikke stirre deg blind på elementets vekt alene.




                          http://b2-audio.com/hs.html
                          Mvh
                          J. Holm
                          www.b2audio.com
                          http://facebook.com/b2audio

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by Dammed View Post
                            Sa aldri de spilte flatt ned til 25hz, var snakk om at de spilte ned til 25hz.
                            Nei sa ikke at du påstod det heller, men på sorround.no så står det at de gjør det, -3db ned til 25hz.

                            Med 6.5" elementer? hææææ....

                            Comment


                            • #59
                              prisene på Dynabel er det noe bugs med om dagen. En 9515 koster veil 8698kr
                              Ole Petter Holelien
                              Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
                              Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
                              Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by Stianuno View Post
                                Nei sa ikke at du påstod det heller, men på sorround.no så står det at de gjør det, -3db ned til 25hz.

                                Med 6.5" elementer? hææææ....
                                Ja har lite tro på det jeg og, men de spiller utrolig bra. Mener jeg tok en bass test på dem og jeg tror dem spilte helt ned til 20hz. Har selv hatt dem før jeg solgte dem til faren min, med en 15" wharfedale subwoofer så får man mer enn nok fylde i hele spekteret.
                                Mvh. Damir

                                Comment

                                Working...
                                X