Announcement
Collapse
No announcement yet.
Tips til 15" som spiller dyyypt?
Collapse
X
-
Originally posted by Erik André View Post(mye rart som jeg er enig i)
Om du refererte til grafene i linken jeg postet, så er det målinger, ikke beregninger. Men vet ikke om det var dem du mente ikke stemte med din bil?
Alle biler er såklart ikke like, heller ingen ører. Er ikke noe vits å i prøve å generalisere og/eller standardisere noen slags løsninger eller innstillinger, egentlig. Var mest det jeg prøvde å poengtere, selv om jeg failet litt på det, i og med at det virket som om jeg var bastant på at det var stikk motsatt mtp cabin gain. For the record, så er jeg ikke det. Det som ikke funker i en bil, kan så klart funke flott i en annen, men min erfaring er i alle fall at jeg har fått flatere frekvensrespons i subområdet når jeg har brukt porta kasser, uansett bil.
Hvorfor JEG hang meg opp i linjær bass/subbass i denne tråden, er det to enkle grunner til:
1. Jeg syns det er en "alt for" vanlig irritasjon at bass/sub har tendenser til, eller rett og slett er et reinspikka "one note wonder" i mange biler, inkludert flere jeg har hørt med lukka kasse. Da er det i mine ører bedre å drite i hele subwooferen...
2. Tråden omhandlet bass, ikke alt det andre.
Jeez. Bastø Fosen er kjeeeeedelig!
Comment
-
Originally posted by Miniboom View Post2. Tråden omhandlet bass, ikke alt det andre.
Det andre var med for å forklare at det ikke alltid er plass til korrekt størrelse på basskassa.
Selv om man ikke skulle ha med barnevogn!!
Til punkt 1 så har jeg hørt mer søppel med port enn uten.. så at du har fått høre noe rart får være din greie. Jeg kunne klart meg uten bass i disse tilfellene jeg også!!
Så port eller ikke.. Bass for meg skal ta liten som mulig plass, derfor.. ALDRI port, Hva som er best trenger vi ikke diskutere.. men noen oppi her skrev noe om at aldri det ble brukt bassrefleks i SQ biler.. DETTE var min grunn..
Flere grunner:
Aldri bomma på en lukket kasse (safe bet)
Trenger mindre plass og man kan jukse en del på volumet med vatt
Slipper å tenke på port støy
Slipper å tenke på å designe så en port ser bra ut.. et høl her og der er ikke kult.
Sikkert flere grunner, men dette er mine grunner til at jeg unngår bassrefleks for en hver pris!sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
IceAudio - Bilringen AS - inakustik
Comment
-
Originally posted by Erik André View PostSikkert flere grunner, men dette er mine grunner til at jeg unngår bassrefleks for en hver pris!
Når du får nok bass til normal bruk med lukket kasse, så er det jo ikke vits i å ofre 200 liter på en mer effektiv løsning. Meeen. Det er jo moro da!
Kanskje jeg må se om jeg får laget en rar bassrefleksløsning denne gangen, og melde meg på Emma til neste år? Bare for å få en bassrefleksløsning med i "gamet", mener jeg, ikke fordi jeg har ambisjoner om å gjøre det bra på noen andre områder!
Comment
-
Originally posted by Miniboom View Postmelde meg på Emma til neste årsigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
IceAudio - Bilringen AS - inakustik
Comment
-
Originally posted by JørgenHvor mye sa du ES15 kom til å koste? Hvor mye koster en brukt DD9515, koster jo 18 000kr fra dynaBel :OO
Så noen tegninger i .pdf, men begge var på tuning rundt 40Hz og opp. Hvor stor lukket kasse anbefaler du for dyyypbass?
Hei, regner med at denne kommer til å ligge på 2799 veil.
Elementet trives bra 100 liters kasser, men som alt annet så er kasseforslag jo et kompromiss.
Du kan jo ta kontakt for ytterligere info om elementet.
Comment
-
Originally posted by Miniboom View PostOg det er du i din fulle rett til. Hehe. Det er mange ganger jeg har håpet på å få "bygget inn" en stor nok bassreflekskasse på en ålreit måte, men når målene er tatt og volumet finregnet gang nummer to eller tre, så ender kassa på mystisk vis opp med å ta hele bagasjerommet.
Når du får nok bass til normal bruk med lukket kasse, så er det jo ikke vits i å ofre 200 liter på en mer effektiv løsning. Meeen. Det er jo moro da!
Kanskje jeg må se om jeg får laget en rar bassrefleksløsning denne gangen, og melde meg på Emma til neste år? Bare for å få en bassrefleksløsning med i "gamet", mener jeg, ikke fordi jeg har ambisjoner om å gjøre det bra på noen andre områder!Mvh Thor Helge N. Rønning
Alfa Romeo 156 1.8 TS
Citroen Xantia Racerbil
Alpine Ground Zero Focal
Comment
-
Originally posted by berniebp87 View PostTC Sounds LMS Ultra 5400 18" har en fs på ~20hz, det er en sub som passer meget godt til DYP bass Ligger noen til salgs på forumet btw. Men det var vel 15" du skulle ha, men overnevnte produsent lager subber som passer dette formålet veldig bra
Aurasound subene som jeg har anbefalt lenger oppe (og som "tilfeldigvis" også er til salgs) har også FS rundt 20hz, står i dag i kasse på rundt 60 liter og det fungerer kjempebra, bedre SQ suber får en knapt nok uansett pris Er i mine ører mer musikalske enn TC Soundsene men gir ikke så mye trøkk som TC Soundsene.
Comment
-
Originally posted by Hifonic View PostDet du skrev tolket til og med jeg som at dine hifi høyttalere var tunet til 21hz.
Så HELT unødvendig å hakke ned på andre på denne måten!Tidligere importør for Digital Designs,
overtatt av www.dynaBel.no.
Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!
Comment
-
Skulle jeg skrive miss da?
Kan ikke si jeg var veldig nedlatende på begge innleggene mine.
Manglet jeg en smiley kanskje?|Runar E. Olsen ~ Moderator
Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif
Comment
-
Originally posted by DD-Henrik View PostKun "payback" for kommentaren han først kom med som var vel så nedlatende. Det burde du da forstå om du leser den. Hadde han formulert det mer høflig hadde jeg også vært høflig, noe som bør være logisk for alle, Jonas?Mvh Tony
- The only road to take is perfection itself
Comment
-
Hihi, for et MØKKAFORUM dette er
Er moderatorene helt fraværende? Denne tråden kan man jo si har sklidd så ut til de grader at det er latterlig
Trådstarter har ikke svart i tråden på 4-5 dager, merkelig det der!
Tror ikke han ble så veldig mye klokere av svarene her, ikke at han lagde en tråd som det gikk ann å svare på heller da. Men men, detaljer!Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
[B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1
Comment
-
Originally posted by ugn View PostHihi, for et MØKKAFORUM dette er
Er moderatorene helt fraværende? Denne tråden kan man jo si har sklidd så ut til de grader at det er latterlig
Hehehe
Trådstarter har ikke svart i tråden på 4-5 dager, merkelig det der!
Tror ikke han ble så veldig mye klokere av svarene her, ikke at han lagde en tråd som det gikk ann å svare på heller da. Men men, detaljer!
Ja denne tråden hoppa godt av i svingen, delvis min feil da jeg har en tendens til å være for kjapp
Sorry for offtopic. Skal vi prøve å spore inn igjen?
Mitt tips til trådstarter er ikke nødvendigvis å bare fokusere på element. Først og fremst ville jeg hatt 90% fokus på kasse som kan passe krav til plass osv (størrelsen, tuning osv) og velge best egnet element utfra hva trådstarter har plass til eller ønsker å bruke av plassen sin.
Om plass ikke er noe issue ville jeg gått for den dyreste klassen til DD trådstarter har råd til og bygd en monsterkasse med laaaav tuningLast edited by DD-Henrik; 18-11-2010, 18:19.Tidligere importør for Digital Designs,
overtatt av www.dynaBel.no.
Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!
Comment
Comment