Announcement

Collapse
No announcement yet.

Er jeg helt på jordet angående simulering i WINISD??

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Er jeg helt på jordet angående simulering i WINISD??

Jeg har en RF P212D2 som jeg har fått parametre tilsendt fra RF sin support. Finner PDF fila her.. Http://angrykid.uten.net/punchP212D2.pdf

Det jeg får opp som kasseforslag til denne, er 188,3 liter portet, tunet til 18,93hz. Dette skal visstnok være optimalt.

I brosjyren fra RF som fulgte med, så står det at den bør ha 17.04 liter lukket kasse, og 24,05 liter reflekskasse. Jeg skjønner meg fint lite på hvorfor jeg da får 188liter portet kasse.. :| Noen som kan fortelle meg om jeg har tastet inn parametre feil eller hva jeg har gjort for å fortjene dette?

På forhånd takk for hjelp.
    Sture Vedal

Er ikke 18,9hz litt lite? Tenkte meg kanskje at ~35 er finfint, men jeg er ingen ekspert.
    R-Design

Comment

Vel, nå må du ikke rote deg hetl bort med winisd. De kasseforslagene er for friluft! Du må kjenne akustikken i din bil godt og vite hva du skal se etter om du skal klare p bruke winisd til å finne riktig kasse. Dessverre...
      Men til å regne ut avstemningsfrekvensen til kasser derimot! Der bruker jeg winisd
      Jonas Tautra
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Var noe slikt jeg regna med, ja..
        Så winisd er beregnet for friluft altså? eller store rom, ikke biler?
        Sture Vedal

Comment

Originally posted by chin View Post
          Var noe slikt jeg regna med, ja..
          Så winisd er beregnet for friluft altså? eller store rom, ikke biler?
          Stemmer det. Og noen elementer har parametre som winisd rett og slett ikke takler. Et eksempel er DD elementer. Den anbefaler 18 liters kasse til min 15"..
          Og uansett om winisd hadde vært bra til det bruket du snakker om så hadde man fått problemer med at de oppgitte T/S parametrene ikke alltid stemmer så godt med virkeligheten..
          Jonas Tautra

Comment

Så med andre ord, man bør følge produsentens anbefalinger angående lukket og portet kasse, eller prøve seg fram for å se hva som gir best utbytte? Skulle så gjerne funnet en reflekskasse til oppgitt element, men det skal ikke være enkelt for oss grønnskollinger. hehe..
            Sture Vedal

Comment

De anbefalte kassene fungerer som oftest. Men bil er dessverre vanskelig akustisk sett, så man må nesten prøve seg litt frem også Et kjapt søk på google sier meg at anbefalt lukak kasse er 24l og bassrefleks 50 liter avstemt til 37hz. Der har du jo noe å starte på. Bygge gjerne større enn anbefalt.. lettere å lage kassa mindre enn større
              Jonas Tautra

Comment

Er det en generell tommelfingerregel å starte på 37hz i bil? For å sammenligne, så bygger folk gjerne ned mot 16hz i hus på subbene sine.
                Sture Vedal

Comment

Originally posted by chin View Post
                  Er det en generell tommelfingerregel å starte på 37hz i bil? For å sammenligne, så bygger folk gjerne ned mot 16hz i hus på subbene sine.
                  Det er nok ikke det. Kommer nok helt ann på hva du liker. 16hz tuning i bil fungerer ikke så voldsomt bra siden lydbølgene på så lave frekvenser er så lange at "de ikke får plass inni bilen".
                  Og i bil får man også en økning i volum på lave frekvenser og trenger derfor ikke tune like lavt for å få jevn respons.
                  Jonas Tautra

Comment

Ah, selvfølgelig. lydbølgene tenkte jeg ikke på. Det forklarer jo en hel del det, da Da er jeg godt hjulpen.

Takk takk for hjelpen, Hifonic
                    Sture Vedal

Comment

Working...
                    X