Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til maling av kasse?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips til maling av kasse?

Noen som har tips til en relativt tykk og slitesterk maling som kan brukes på høyttalerkasser? Tenker da f.eks. noe alla det som blir brukt på PA kasser.

Er ikke poeng at det skal bli 100% finish men selvsagt best mulig er ønskelig.

Jeg fikk glassplater kuttet etter mål, og lakket dem sort på innsiden/baksiden. Da lakken var tørr, limte jeg dem på kassa med Tec7. 100% finish og uovertruffen slitestyrke sammenliknet med en malt/lakket overflate ut mot omverdenen.

Comment

DuraTex? Samme greia JBL bruker på sine proffkabinetter. Omtrent samme greia som "trunk liner", f.eks. Rhino Linings.

Comment

Brukte DENNE på et prosjekt for litt siden, da gikk jeg for "trunkliner" look, ble bra resultat og tåler det meste..

Comment

Vet du hvor man evt får tak i DuraTex her til lands?

Eller er det slikt at Biltema varianten gir såpass OK resultat at det er like greit? (ihvertfall mye enklere å bare handle der )

Johan: Har du bilder som viser hvordan resultatet ble?

Comment

Ser ut til at du må bestille Duratex fra Acrytech. Rhino linings-linken er norsk, så du kan sjekke den. Rhino har jeg i det minste funnet specs på, noe som ikke er tilfellet med Biltema. En kjapp googling gir inntrykk av at Duratex og Rhino er ganske likt karosseribeskyttelsesmasse, men det finnes sikkert kvalitetsforskjeller der også. Biltemaen er jo greit tilgjengelig og ganske billig å prøve.

Comment

Hvis du blander inn litt tynner og sprøyter på med Hammerite Semi-Mat så får du et ganske fin matt finish som tåler mye.
              Mvh. Damir

Comment

Er vel ikke værre enn å kjøpe den boksen på biltema og testmale på litt MDF-rester?
                Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Den fra biltema ga ganske grei overflate på planet til en Mazda B2600 pick-up jeg hadde med malerulle, den bør tynnes litt ut (og kan uten problemer, synes å huske det stod på boksen), rett og slett fordi den tørker VELDIG raskt.
                  Gir ca silkematt overflate (kanskje litt mattere, men ikke så mye at det er "død" matt).
                  Viste seg der at den er ganske slitesterk.

Desverre ingen bilder, var et raskt prosjekt i en tidligere bil jeg hadde som ble solgt rett etter.
                  Der brukte jeg pensel for å "simulere" utseendet som dash og annet interiør hadde, gikk veldig bra å arbeide med (til det så var det positivt at den tørket raskt, lettere å få til strukturen da).

EDIT: Den heftet seg veldig bra til tre selv uten noen form for grunning...
                  OBS, sparkel/pussing bør alltid gjøres når man lakker/maler slikt, skjøter og skruer osv viser selvsagt mye mer enn det gjør når man trekker (det gir samtidig fine muligheter til å innarbeide mønster man vil ha selv)
                  Last edited by Johan; 18-11-2010, 20:51.

Comment

Working...
                  X