Announcement

Collapse
No announcement yet.

21" Basser, er det noe å satse på?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 21" Basser, er det noe å satse på?

Er nå på utkikk etter nytt lydsystem i bilen min.. En Audi 100 stv..
    Har sett litt rundt på Parts Express å så noe jeg likte godt..

En 21" B & C...

http://www.parts-express.com/pe/show...number=294-689

Kikka litt på specsa, å dette så ut som en bra allround basser...
    Er det noe å satse på? :P

En Mosconi AS300.2 bør vel holde rikelig med orden på den, om det er nokk strøm?

"Å jada, vet det sikkert er mye annet å prioritere først"

""Skal brukes til daglig musikkspilling, ikke noe DB drag""
    ~Mentalt etterpåklok nybegynner

Originally posted by Kemn View Post
    Er nå på utkikk etter nytt lydsystem i bilen min.. En Audi 100 stv..
    Har sett litt rundt på Parts Express å så noe jeg likte godt..

En 21" B & C...

http://www.parts-express.com/pe/show...number=294-689

Kikka litt på specsa, å dette så ut som en bra allround basser...
    Er det noe å satse på? :P

En Mosconi AS300.2 bør vel holde rikelig med orden på den, om det er nokk strøm?

"Å jada, vet det sikkert er mye annet å prioritere først"

""Skal brukes til daglig musikkspilling, ikke noe DB drag""
    Det vil spille bass så det holder, men skal du ha den til å spille "helt ned" med saft og kraft blir kassa veldig stor.
    Parametrene tilsier at reflekskasse er det som fungerer på det elementet, fort vekk 300 liter, helst mer.

Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Du kan jo lage en portet kasse med en slik:

http://www.parts-express.com/pe/show...umber=292-2526

Bruker man de oppmålte parametrene som er postet i "Review"-feltet der, får man ved 200-250 liter og 30 hz tuning = 89/91dB følsomhet ved 30hz, og ca 93dB ved 50hz iflg WinISD. Det er i teorien ganske heftig.

Selv hadde jeg ikke puttet en PA-høyttaler i bilen. Vært diskutert mye her før, og folk er uenige. Men jeg tenker som så at PA-elementer skal flytte luft i svære lokaler, ikke bygge opp trykk i små kupéer. De er jo bygget deretter, og har spesifikasjoner som tilsier enorm portet kasse. Mye større enn det som er praktisk i en bil. Ja, man kan sette dem i en mindre kasse, men PA-elementene jeg har "befølt", har hatt lette, men ganske myke membraner, liten motorstyrke, og kort slaglengde. Til musikkbruk kan det fungere, hvertfall når du har rettet opp litt av frekvensgangen med EQ, men jeg ser ikke poenget. Hehe... :P

De beste bilsubwooferne jeg har hørt, har ekstremt stive membraner og høy bevegelig masse, lang slaglengde, høy motorstyrke og lav følsomhet.

Men, lyd er jo individuelt. :P

Comment

Jeg får prøve med en Dynabel PA1880 å "se" om jeg liker PA-bass i bilen
        Plassmangel føler jeg jeg ikke har i den bilen.. Blir isåfall ikke noe barnevogn med det første

Comment

Nå har ikke jeg noe anelse om hvor stor en kasse på 300l ser ut...

Men har tengt litt, om jeg støper i resevehjulsbrønnen og lager vegger helt opp til nakkestøttehøyde vil jeg vel da få en ganske så stor kasse, eller? Altså å bruke hele bagasjen opp til toppen av seteryggen...

Comment

Hvis du lærer deg enkel matematikk, så kan du finne ut mye rart skal du se!

La oss si at kassa er 80cm bred, den er 50cm dyp og 50cm høy. Da blar du fram en valgfri kalkulator og skriver: 80 * 50 * 50. Svaret blir da gjerne 200000, men det gir oss ingenting. Prøv heller å skriv inn desimeter, slik: 8 * 5 * 5, og se hva som dukker opp da! 200 får du i displayet. Det tallet viser literantallet man får ut av en kasse med den størrelsen. Kjekt! Også så latterlig enkelt! Hah! Så latterlig at jeg må le litt av det...

Lek deg gjerne litt med denne her også:
            http://81.166.235.59/bilstereoforbun...box_cutout.php
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

Comment

Matte? Men jeg ble jo ferdig med skola i vår

Neida... Får dra ut i morgen å måle litt da

Comment

Nå har ikke jeg noe anelse om hvor stor en kasse på 300l ser ut...

Men har tengt litt, om jeg støper i resevehjulsbrønnen og lager vegger helt opp til nakkestøttehøyde vil jeg vel da få en ganske så stor kasse, eller? Altså å bruke hele bagasjen opp til toppen av seteryggen...
                Jeg hadde en kasse i en Volvo V40 stv., og uten å bruke noe reservehjulsbrønn klarte jeg, såvidt jeg husker, fint ca. 250 liter under nakkestøttehøyde. Da hadde jeg bittelitt bagasjeplass igjen også.

Siden 100'en er større en den lille V40'en, tipper jeg du klarer 300 liter fint. Men jeg må jo si at det ikke ser så veldig fint ut, eller er så veldig praktisk når kassene blir så store... Men låter jo tøft!

Comment

Ca. 400 Liter blir det...
                  Det var lite godt å stå å styre på i -25

Comment

RCF LF21N451 + lukket kasse på 100 liter. Billig er den også

Comment

Likte ikke at den var på 8 ohm...

HVIS det blir PA bass blir det den jeg linka til øverst i en 400l prota kasse Blir vel grei showfaktor av det og

Comment

Sjekk impedansekurvene, ingen av bassene er i nærheten av 4 ohm under 100 hz uansett. Impedanse er frekvensavhengig, ikke lineær. Dessuten varerier den (en god del) med temperaturen i spolen.

Men porta kasse på 400 liter er ikke feil

Comment

Et siste spørsmål.... Vil det blir mye i toll og avgifter om jeg bestiller den jeg linka til? Har aldrig forstått meg på det systemet...

Comment

Et siste spørsmål.... Vil det blir mye i toll og avgifter om jeg bestiller den jeg linka til? Har aldrig forstått meg på det systemet...
                            Ja nei, ganske sært det systemet der.
                            Først får du oppgitt en pris, så må du legge på frakt, så må du regne om dette fra landets valutta til norsk kroner, så må du betale 25% ektra norske kroner til staten pluss rundt 100 spenn i gebyrer og SÅ får du varen din.. *puuuh*

Hadde tenkt til å spørre hva slags bil du kjørte, men så det stod 240 i signaturen din.
                            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Okei da

Originally posted by ugn View Post

Hadde tenkt til å spørre hva slags bil du kjørte, men så det stod 240 i signaturen din.
                              Skulle det vere en frekkas?

Comment

Working...
                              X