Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål ang. strøm

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spørsmål ang. strøm

Hei

Jeg har nettopp kjøpt meg en Audi a4 Sedan 1998. Jeg har en dynamo på 90 A i bilen min og et batteri som er enten på 62/68 A. Det jeg lurer på er om bilen min greier å gjøre dette oppsettet uten at jeg trenger å oppgradere batteriet eller dynamoen.

Focal 130VRS
    Ground Zero GZRF 6900P 6x9"
    Kenwood KDC-5047U
    InstallBay AK02 50mm2 kabelkit
    RCA701-17 ekstra signalkabel
    Fusion PP-AM120040

Denne subben: http://www.bassbrothers.no/display.a...515&prodid=376
    Denne Monoblokken:http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=1830

Originally posted by RoBoX
    Du kommer mest sannsynlig til å ta livet av forsterkeren(e) uten å oppgradere minst batteriet.
    Har du noen tips til hva jeg kan gjør får å få dette til å fungere greit?
    Jeg er intressert at det skal ikke koste skjotet!

Comment

Originally posted by Jørgen
      Oppgrader alle strømførende kabler i bilen din, til 50kv.

1. jord fra batteri til chassis
      2. chassis til motorblokk
      3. pluss til dynamo.

Sørg for at det er skikkelig solid metall(ikke rust) du fester kablene i, og helst at møkk/lakk er skrapet bort da det kan føre til dårlig ledeevne, selv om strøm også går "utenpå" gjengene til bolten du fester kablen/kabelskoen med.(ikke bare i kabelskoens overflate)

Så kan du sørge for at 50kvm også går til forsterker, det kan være lurt å jorde alle komponentene i anlegget ditt i samme jordingspunkt. Jordingspunktet skal også ved forsterker være festet i solid metall. Hvis man jorder alt i samme punkt, unngår du at det er for mange forskjellige spenningspotensialer Alle komponentene i anlegget ditt skal "jobbe sammen" som vil si at driftspenningen vil ha utfall på resultatet. Mest mulig likt potensiale mellom komponentene vil derfor være best.

Sørg også for å ha et batteri som har en grei CA verdi, Ah kan også være greit å ha nok av.
      Tusen takk for to gode svar!

Men vet dere sånn ca hva den kraftigaste monoblokken og subben eg kan ha uten at jeg trenger å bytte batteri?

Comment

Nåja Jørgen, er en sannhet med modifikasjoner det derne.
        Jeg med 16mm2 kabler (uten jording oppgradert) hadde ingen problemer med å kjøre anlegget på full pupp som tilsvarte rundt 800 watt kontinuerlig. Merket fint lite på lys og lignende, litt fra taklampa men ikke noe mer enn det.

Men gjør som folket sier, oppgrader jording, kabler, kabler til dynamo så hjelper det lenge. eventuelt så kan du hive opp et batteri bak og legge opp 25 kvadrat mellom batteriene for å få lading bak, slik ville jeg gjort det hvertfall... Men 50 kvadrat vil/kan hjelpe deg i de fleste tilfeller.
        Tor Martin Ølberg
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Etter som at du ser på forsterkere med 2500Wrms....så tror jeg ikke du vil like svaret :P

Med vanlig batteri, så prøvde jeg å dra en forsterker som var oppgitt til 1000Wrms(MTX klasse-D forsterker, "utnytter" strøm best mulig, altså høy virkningsgrad), og det prøvde jeg å presse ut av den også....det gikk ikke. Da forsvant både lys, strøm og det som var.(prøvde også rett fra batteri, utenom bilen) Oppgraderte det som var av kabler, og brukte en forsterker på 250Wrms, da var det fortsatt mangel på strøm ved heftige beats.
          Tusen takk Jørgen, har fått mye mer innsikt hvordan det er.
          Er dette et bra batteri: http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=2067

Fungere oppsettet mitt med kun dette batteriet?

Comment

Ja det er et bra batteri og vil holde for en del. Ikke se deg blind på effekt
            Tor Martin Ølberg

Comment

Er snakk om 47 hz på full pupp feks... Riktignok blir det bare subbene da men negermusikk og diverse er blitt kjørt på full pupp det og.
              Tor Martin Ølberg

Comment

Ingen sannhet med modifikasjon, jeg bare utelot lengde på kabel vs tykkelse. Hvis du har en 16mm2 som ikke er for lang(hvor langt er et tau??!!) så bør det gå bra. Men 50kv hele veien er anbefalt.

Om man faktisk tar heeele Wrms ut av forsterker eller ikke, kommer også ann på sangen(den bestemmer hvilke frekvenser som skal ut!) hvis du kjører negerjazz - put on på full pupp, så bruker du mye mer strøm enn om du kjører vassengutane på full pupp.
                Jeg har en 50 mm strømkabel lagt opp, Tor hva legger du i egentidlig hva det holde for en del?
                Er det noen som kan anbefalle meg et batteri til oppsettet jeg gjerne kun ha et batteri i bilen

Comment

Kamikaze, for å si det slik, jeg klarte 135 dB ved 47 hertz med 8 år gammelt biltema batteri, 16 kvadrat lagt opp og 600 watt totalt på subbene.

Med batteri bak, porta kasse, 50 kvadrat og diverse kos klarer du nok en del mer. Nå orker jeg ikke å gå innpå elektronikk delen akkurat nu men det er et bra batteri og vil holde LENGE med mindre du planlegger dbdrag lignende saker.
                  Tor Martin Ølberg

Comment

Originally posted by Tor Ølberg View Post
                    Kamikaze, for å si det slik, jeg klarte 135 dB ved 47 hertz med 8 år gammelt biltema batteri, 16 kvadrat lagt opp og 600 watt totalt på subbene.

Med batteri bak, porta kasse, 50 kvadrat og diverse kos klarer du nok en del mer. Nå orker jeg ikke å gå innpå elektronikk delen akkurat nu men det er et bra batteri og vil holde LENGE med mindre du planlegger dbdrag lignende saker.
                    Oki, men veit du om et billigare alternativ som greier og ta det og?

Comment

Nja PC1500 skal duge det og. Alt kommer egentlig an på hvor mye du har lyst og bruke og hva du vil at anlegget skal gjøre.

Men innen batteri og kabler så er det noe amerikanere kan... "Bigger is always better"
                      Tor Martin Ølberg

Comment

Er flere batteri-tråder aktive akkurat nå, kan være nyttig å lese litt i dem.

Jeg vet med sikkerhet at Optima, Odessey og Stinger er good shit.

Odessey og Stinger har ofte høy CA, som er viktig for å levere strøm fort, og det vil du ha ved kraftige bassbeats. Tor nevner 47Hz, det er ikke en kraftig bassbeat bare for å ha sagt det...47Hz er bare akkurat langt nok nede til å bli kalt bass Alle frekvenser under 50Hz er bass, de som ligger rundt 30Hz er morobass og 20-30Hz er veldig morsom bass )) Bare se på filmene til Hifonic fra Volvoen hans. Er snakk om 27-33Hz eller noe.

Tror Stinger PC1700 ble diskutert i en tråd nå, men aner ikke hva de koster.
                        Siden du nevner meg så kan jeg vel komme med funfact..
                        Volvoen trekte mer strøm på 47hz enn 30hz Så din teori er litt ute og sykler, eller evt så overser du noe viktig.

Men sånn ellers kan jeg si at originalt batteri og dynamo holder faktisk ganske lenge forutsatt at du har oppgradert kabler og faktisk har skikkelig kontakt overalt. Dette er noe UTROLIG mange slurver med. De tror de har gode jordkontakter osv, men om man hadde målt disse ville det ofte vist seg at de gir enorme spenningsfall.
                        Selv hadde jeg mellom 2500 og 3000w totalt forsterkereffekt i en bil, og der var kun kabling oppgradert. Men dette ble gjort skikkelig og alt ble målt med store strømtrekk og måling av spenningsfall mellom flere punkter for å optimalisere det. Jeg hadde ikke store problemer i denne bilen med strømmen. Men klart, når jeg slengte inn skikkelig batteri fikk jeg mindre spenningsfall. Men fortsatt hadde jeg mindre spenningsfall enn mange har med gelebatteri og dårlige koblinger med originalbatteriet.

Mange tenker tydeligvis at 3000w må trekke hinsides med strøm, men nå er musikken meget dynamisk. Og klart bassen trekker mest strøm pga man gjerne harsvære beist av forsterkere der, men der spiller jo også f.eks impedansekurven til elementet i en bestemt kasse inn.

Så man kan vel si at på originalt batteri og original dynamo kan man trygt kjøre mellom 1500-2000w så lenge er nøye med koblinger. Og da mener jeg ikke at man pusser bort lakk og er glad med det. Man kan bruke huet mtp på plassering og slikt også. Om man vet hva man driver med og har kontroll på når forsterker ikke lever trygt kan man også ha mer effekt enn 2kw men anbefaler det så klart ikke til nybegynnere Men det lønner seg fort å kjøpe bedre batteri, er dyrt å reparere ødelagte monoblokker...
                        Jonas Tautra

Comment

Jepp, men du skriver at du sliter med mangel på strøm på 250w. Da føler jeg at noe er galt
                          Jonas Tautra

Comment

Pass på at årene ikke knekker
                            Jonas Tautra

Comment

Kanskje litt ut av sammenhengen men jeg monterte anlegg i en Mercedes ML her forleden. Dynabel BF 0804 som drev ett focal 165a1 frontsett og 2 stk Helix E200. Batteriet var nytt ifjor vinter. Men det lille anlegget var nok til å få diskolys når jeg spilte litt høyt.Jeg har seff ikke oppgradert kabling da det skulle koste minst mulig dette.
                              Ole Petter Holelien
                              Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
                              Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
                              Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

Comment

Working...
                              X