Hva søren er vitsen med 14V når man tydeligvis ikke aner noen ting om strøm og de? Hold deg til 12V, holder da i lange baner!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
14v batterier?
Collapse
X
-
Hvorfor ikke 14v? :P Og hvorfor skulle jeg ikke anet noe om strøm ol.? Greit att jeg ikke er verdensmester her men det er en grunn til att jeg spør
To sundown SAZ-2500 burde vel takle 15,8v? Og andre deler av bilen vil vel ikke ryke av den spenningen heller, er bare 1v mer enn vanlig xD Sikringer skal gå før andre elektriske deler går av for mye støm :P-Sondre
Comment
-
Stiger spenningen stiger strømen :P Blir så og si samme greia. Forsterkerene yter jo mer og når den får mer spenning? Så lenge de ikke bare blir varmere og det blir det samme da.. :P
Sier ikke jeg SKAL ha det Bare tenkte litt på det.. Er visst mange folk som har kjørt med 16v i vanlige biler i ett par år, og det har gått helt fintLast edited by Calamares; 12-12-2010, 16:52.-Sondre
Comment
-
-
Stiger spenningen stiger IKKE strømmen ved samme effektuttak! Pff... og du lurte på hvorfor jeg antok at du ikke kunne noe om emnet? Vel...
Hold deg til 12V, eller kom IKKE hit og klag når du har brent opp halve bilen dinMvh Tony
- The only road to take is perfection itself
Comment
-
Du kan sikkert fint bruke et 14 volts batteri, for når man kjører så lader laderen med 14,4 V ca. Såpass tåler elektronikken helt fint.
Problemet blir når du skal lade dettre batteriet, for da må du ha over 15 volt minst.
Og ett 12 og et 14 volt batteri kan du glemme. Du klarer ikke å lade 12 volt batteriet opp til 14 uansett hva du prøver på. Det er fordi at den kjemiske reaksjonen som frigir effekten ikke klarer å levere mere. For å få høyere spenning må du seriekoble flere elementer inne i batteriet, har altså ikke det spor med ladespeningen å gjøre.
Om du da har et på 12 og et på 14, vil det på 14 bare lade seg kjapt ut over det på 12, til de begge er 12.
Så aller batterier må være på 14 volt, om fu da ikke kjører de separat, sånn atdu bare bruker 14 til noen kurse, feks forsterkeren. Men dette krever jo da krøllmed ladingen....nei uff så stress
Comment
-
Originally posted by flaago View PostDu kan sikkert fint bruke et 14 volts batteri, for når man kjører så lader laderen med 14,4 V ca. Såpass tåler elektronikken helt fint.
Problemet blir når du skal lade dettre batteriet, for da må du ha over 15 volt minst.
Og ett 12 og et 14 volt batteri kan du glemme. Du klarer ikke å lade 12 volt batteriet opp til 14 uansett hva du prøver på. Det er fordi at den kjemiske reaksjonen som frigir effekten ikke klarer å levere mere. For å få høyere spenning må du seriekoble flere elementer inne i batteriet, har altså ikke det spor med ladespeningen å gjøre.
Om du da har et på 12 og et på 14, vil det på 14 bare lade seg kjapt ut over det på 12, til de begge er 12.
Så aller batterier må være på 14 volt, om fu da ikke kjører de separat, sånn atdu bare bruker 14 til noen kurse, feks forsterkeren. Men dette krever jo da krøllmed ladingen....nei uff så stress
TAKK for ett ordentlig svar!-Sondre
Comment
-
Jeg må da spørre hvorfor du tenker på å bruke 14v batterier?
Og jeg vil også fraråde deg det når du helt tydelig mangler kunnskaper om elektronikk.
Sikringene går ikke om spenninga øker noen volt, de går når det går for mye strøm gjennom de.
Og om spennigna øker så går det mindre strøm gjennom sikringa ved samme effektuttak, som Tony sa.
Trekker en pære 55w, så trekker den 55/12=4,6A. Ved 14v trekker samme pære 3,9A.
Og du kommer til å ha mange pærer som ryker når ladespenninga nærmer seg 16v.Jonas Tautra
- Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!
Comment
-
Originally posted by Hifonic View PostJeg må da spørre hvorfor du tenker på å bruke 14v batterier?
Og jeg vil også fraråde deg det når du helt tydelig mangler kunnskaper om elektronikk.
Sikringene går ikke om spenninga øker noen volt, de går når det går for mye strøm gjennom de.
Og om spennigna øker så går det mindre strøm gjennom sikringa ved samme effektuttak, som Tony sa.
Trekker en pære 55w, så trekker den 55/12=4,6A. Ved 14v trekker samme pære 3,9A.
Og du kommer til å ha mange pærer som ryker når ladespenninga nærmer seg 16v.
Derfor tenkte jeg jeg kunne høre litt her og, men mye av svar man får her som ikke har noe med saken og gjøre... :SLast edited by Calamares; 12-12-2010, 17:47.-Sondre
Comment
-
hehehe... egentlig skal ikke skadde noe som helst så lenge spenningen ikke overstiger 16 volt
moderne biler har mer elektronikk -særlig i forma av dataenheter -bare at disse ikke fungerer direkt med "batteri spenningen" men denne bat. sp. blir regulert som alle andre dataenheter til vanlig bruk og elektronikk krever for å fungere stabilt -altså med andre ord alle de bruker en intern spennings regulator som er gjerne rundt (og ganske nøyaktig) 5 volt. Perigeri ustyr som er tilkoble får enten den nøyaktig regulert spening eller blir en variabelt last i forhold til jord.
disse enhetene har eller kondensatorer som tåler opptil 16volt -men det er med +- 10% variasjon -men bilelektronikk er litt mer "strengt/kritisk" enn audio elektronikk, så derfor større muligheter at selve bil elelktronikken overlever fint opptil 16 volt.
Lys pærer med filament vil få noe redusert levetid -men samtidig lyse bedre- men nyere typer som xenon vil ikke ha noe som helst å si...
mange bil forsterkere har en sikkerhets krets innbygd, slik at over og under en gitt verdi slår seg ikke på -andre lyd komponenter har ikke en slik beskytelses krets -jeg har isåfall aldri sett det hverken i praksis eller i noen skjema/service manualer. Så de slår seg ikke på med verdier lavere enn 10 volt og gjerne med verdier over 14,9v -men kan jo variere med rundt 10% av angitt verdi.
Men det som er kanskje verst eller verre i slik tilfelle er at feks Stinger batteriene har en advarsel at de ikke skal laddes med over 14,9volt ellers kan det dannes giftig gass.
En 14v. batteri laddes helt fint med 14,000001 volt -for dere andre experter- bare at den vil aldri laddes opp optimal og bruke extrem langt tid -rent fakta og teoretisk- da bla en av de viktigste variablene er temperatur så, en riktig ladde spenning avhenger av type batteri først og fremst. Størrelsen på dynamon er mest relevant i hvor langt tid det vil bruke på å ladde opp batteriet -om man sammenligner med samme spenning-
sikker noe mer jeg har glemt i farten men nå er det middag--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett
Comment
-
Originally posted by JørgenHvis poenget med dette er å ikke havne under 12V, så er det jo bare å gjøre the big three. Hvis ikke tb3 fungerer pga. dårlig chassis, så kan du jo strekke kabler fra batteriet foran til forsterkerne, istedete for å jorde i chassis. Eller strekke kabler fra dynamo og bak til et batteri ved siden av forsterkerne.
Men husk att dette er bare noe jeg LURER på før jeg handler inn batterier. Sier ikke att jeg SKAL kjøpe dissa 14v batteriene, er bare noe nytt som jeg lurte på var en mulighet.. ^^
Hvis da kjøper disse og lader de med kanskje rundt 15,5 .. 15,6v så burde vel det gå greit? Og burde vel ikke havne under 15v? Da er jeg fornøyd... :P
Fyrer ikke full guffe på forstekerene hele dagen heller :P er vel rundt 10% av tiden jeg kjører, så 15,55v ladespenning holder vel til og lade disse i forhold til forbruket?-Sondre
Comment
Comment