Announcement

Collapse
No announcement yet.

14v batterier?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by flaago View Post
    Du klarer ikke å lade 12 volt batteriet opp til 14 uansett hva du prøver på. Det er fordi at den kjemiske reaksjonen som frigir effekten ikke klarer å levere mere. For å få høyere spenning må du seriekoble flere elementer inne i batteriet, har altså ikke det spor med ladespeningen å gjøre.
    Delvis korrekt, men en liten rettelse. Det er ikke den kjemiske reaksjonen i batteriet som bestemmer hvor mange Ah eller CCA man har. Ei heller hvilespenningen. Det er det antall plater i hver celle, og hva platene er laget av og antall celler.
    Disse batteriene er 14v, noe jeg da mistenker er 7-cellers batteripakker, og ikke 6-celler, slik som normale 12v batterier er. Skulle vært interessant å vite hva hvilespenningen er på disse 14v batteriene. Hvis de er bygget opp med 7 celler, så ligger den nok på 14,7. Likeså er 12v batteri bør ha hvilespenning på 12,6v.

Et fulladet AGM batteri kan ofte vise hvilespenning på godt over 13v. Men hvilespenningen synker betraktelig så snart man har gjort en liten/kort belastning på batteriet.
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Er det ikke 2,2v i en full-ladet celle? Blir da 15,4v på disse batteriene hvis det er 7 celler og 13,2v på vanlige 6 cellers batterier. (når de er full ladet)
      -Sondre

Comment

Har disse forsterkerene dine regulert eller uregulert strømforsyning?
        [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Kort oppsummert:
          Du spør om disse 14v-batteriene er good shit, ca. alle sier vel basicly "ikke gjør det" - men du vil likevel ha de!

Skal du stille i DB-drag så kunne jeg forstått poenget med høyere hvilespenning og tyne ut ekstra watt/db osv.
          Men til en daily driver så ser jeg jaggu ikke poenget med å legge så mye energi i den biten.

Hvor mange kroner har du per idag til å bruke og når blir ampen bestilt, eller er det bare ønsketenkning?
          Hva har du for noe mer i bilen per dags dato?
          Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
          [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
          Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Har ikke en dritt i bilen til dags dato siden noen knuste to ruter og tok alt de fikk med seg... :/
            -Sondre

Comment

Originally posted by Calamares View Post
              Er det ikke 2,2v i en full-ladet celle? Blir da 15,4v på disse batteriene hvis det er 7 celler og 13,2v på vanlige 6 cellers batterier. (når de er full ladet)
              Om det er 7-celler så kan vi regne litt.

Et vanlig 6-cellers batteri av den typen du ser på er anbefalt å lades rundt 14,7v.
              Det gir 14,7/6=2,45v per celle.

Da vil et 7-cellers batteri like seg med:
              2,45*7=17,15v ladespenning.

Så, slik jeg ser det ville jeg heller hatt et par godt adete 12v batterier i bilen enn et par dårligere ladete 14v batterier.

Og som sagt, dette med høyere spenning er vanlig i dB drag biler som ikke engang kjøres på veien.
              Og videre gir 20*log(14/12), altså forholdet ellom 12v og 14v 1,33dB økning i lydtrykk teoretisk.
              Ikke all verden det, spesielt med tanke på hva alt dette vil koste deg. Og i praksis blir økninga i lydtrykk uansett mindre da på de nivåene vi snakker om begynner varme og kompressjon å begrense økninga per tilført watt. Med andre ord effektiviteten er mye mindre på høye nivåer enn på lave.

Og de downs forsterkerne tåler sikkert 16v fint, men hva med forsterkere til frontsett?
              Er gjerne slike som ikke er glade i høye spenninger.

Mitt råd er fortsatt å ikke tenke for mye på dette.
              Jeg var inne på tanken selv et par år siden, men gevinsten er så liten at det ikke er vits å risikere noe på dette. Og jeg hadde tenkt å gjøre det på en annen måte som hadde beholdt bilens spenning på normalt nivå, mens spenninga på monoblokkene skulle være 16v..
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Edit: Glem denne
                -Sondre

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
                  Om det er 7-celler så kan vi regne litt.

Et vanlig 6-cellers batteri av den typen du ser på er anbefalt å lades rundt 14,7v.
                  Det gir 14,7/6=2,45v per celle.

Da vil et 7-cellers batteri like seg med:
                  2,45*7=17,15v ladespenning.

Så, slik jeg ser det ville jeg heller hatt et par godt adete 12v batterier i bilen enn et par dårligere ladete 14v batterier.

Og som sagt, dette med høyere spenning er vanlig i dB drag biler som ikke engang kjøres på veien.
                  Og videre gir 20*log(14/12), altså forholdet ellom 12v og 14v 1,33dB økning i lydtrykk teoretisk.
                  Ikke all verden det, spesielt med tanke på hva alt dette vil koste deg. Og i praksis blir økninga i lydtrykk uansett mindre da på de nivåene vi snakker om begynner varme og kompressjon å begrense økninga per tilført watt. Med andre ord effektiviteten er mye mindre på høye nivåer enn på lave.

Og de downs forsterkerne tåler sikkert 16v fint, men hva med forsterkere til frontsett?
                  Er gjerne slike som ikke er glade i høye spenninger.

Mitt råd er fortsatt å ikke tenke for mye på dette.
                  Jeg var inne på tanken selv et par år siden, men gevinsten er så liten at det ikke er vits å risikere noe på dette. Og jeg hadde tenkt å gjøre det på en annen måte som hadde beholdt bilens spenning på normalt nivå, mens spenninga på monoblokkene skulle være 16v..
                  Takk.. Kunne du ikke bare sagt noe sånnt med en gang? Påenget mitt her var ikke att jeg VIL ha de, er mer att det kanskje kunne være en mulighet, derfor spurte jeg her, men ser ut til att folk ikke bryr seg om spørsmålene, og begynner og kødde med andre småting istede!

Tenker jeg holder meg til 12v, men disse batteriene var noe nytt for meg, så bare lurte på noen få ting.... men folk svarer jo ikke på spørsmål så da blir tråden fort litt lenger enn nødvendig... :S

Men takk alikevel Fikk klargjort ett par ting
                  -Sondre

Comment

Bra, var dette jeg har prøvd å si til deg, men måtte nok skrive mer konkret hva jeg tenkte på
                    Jonas Tautra
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
                      Bra, var dette jeg har prøvd å si til deg, men måtte nok skrive mer konkret hva jeg tenkte på
                      hehe, ja hender iblant det

Men da var vel saken grei antar jeg Da vet jeg og kanskje noen andre lesere litt mer om disse 14v batteriene

Takker
                      -Sondre

Comment

Working...
                      X