Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva syntes dere om dette oppsettet:

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Så dere mener at en fulltone vil være bedre enn en diskant? Tror nok at det blir diskant fra det nye frontsettet, prøve med den først og hvis jeg ikke blir fornøyd bytte den ut, er jo jeg som skal høre på dette. Har ingen planer om å stille.

Noen som kunne forklart hvordan jeg bør vinkle midbassen?

Comment

http://www.youtube.com/watch?v=TZRMp...eature=related

Sikkert noe i denne gaten de tenker på. Men av egen erfaring med utopia mellomtoner, så låter de bra off-axis, det er ikke noe must å vinkle de mot lytteposisjon. Har prøvd dette med det største 2-veis settet fra forrige generasjons Utopia, 180W, som har 7" mellomtone og 1" diskant, i en Golf 4 som er ganske lik din bil mpt høyttalerplassering og størrelse. Har også hatt Utopia frontsett i Mazda 323 med mellomtoner i originale plasseringer i dørene og diskant i A-stolpe, og i E-klasse mercedes med mellomtonen i dashen spillende rett opp. Har blitt bra lyd i alle de uten å vinkle mellomtonen mot lytteposisjon.
      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

NOT SAFE FOR EARS, LOWER VOLUME BEFORE OPENING. (møkkaforum som ikke tillatter CAPS-bruk!)
        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Originally posted by Haakon O View Post
          http://www.youtube.com/watch?v=TZRMp...eature=related

Sikkert noe i denne gaten de tenker på. Men av egen erfaring med utopia mellomtoner, så låter de bra off-axis, det er ikke noe must å vinkle de mot lytteposisjon. Har prøvd dette med det største 2-veis settet fra forrige generasjons Utopia, 180W, som har 7" mellomtone og 1" diskant, i en Golf 4 som er ganske lik din bil mpt høyttalerplassering og størrelse. Har også hatt Utopia frontsett i Mazda 323 med mellomtoner i originale plasseringer i dørene og diskant i A-stolpe, og i E-klasse mercedes med mellomtonen i dashen spillende rett opp. Har blitt bra lyd i alle de uten å vinkle mellomtonen mot lytteposisjon.
          Det har vel med at mid'ene har god spredning å gjøre? Eller er jeg på feil jorde nå? Polk SR-serien har også stor spredning.
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Originally posted by gooner87 View Post
            Så dere mener at en fulltone vil være bedre enn en diskant? Tror nok at det blir diskant fra det nye frontsettet, prøve med den først og hvis jeg ikke blir fornøyd bytte den ut, er jo jeg som skal høre på dette. Har ingen planer om å stille.

Noen som kunne forklart hvordan jeg bør vinkle midbassen?

Sier ikke at noen som helst fulltone gjengir høye frekvenser bedre en de diskantene, poenget var jo å unngå en mellomtone som spiller rett inn i leggen din
            Syntes det blir veldig sløsing med krem utstyr med den løsningen du hadde tenkt.

Men du kan jo kjøpe mellomtoner senere når du er moden for det.

Comment

Originally posted by Stianuno View Post
              Sier ikke at noen som helst fulltone gjengir høye frekvenser bedre en de diskantene, poenget var jo å unngå en mellomtone som spiller rett inn i leggen din
              Syntes det blir veldig sløsing med krem utstyr med den løsningen du hadde tenkt.

Men du kan jo kjøpe mellomtoner senere når du er moden for det.
              Takk for svar. Tror det blir den første løsningen du la frem etter å ha fått en forklaring på mirc. Måtte bare få en forklaring på hvorfor det ene alternativet er bedre enn det andre.

Men hvilke fulltoner anbefales. Skal støpes inn i A-stolpe.

Comment

Noen kommer til å nevne tang band sin 2"er jeg sier drop det. Skal du først gå for utopia frontsett så tar du ikke å tilgriser det til med fulltone. Da får heller dashen bygget om. Er ikke sååå vanskelig som folk skal ha det til å få en 4" mellomtone i dashbordet. Jeg skal tørre og si at du ikke er nødt til å ha kasse på den heller så lenge du deler 6"ern litt høyere.
                Tor Martin Ølberg
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Et alternativ er jo å gå for 3-veis utgaven, enten i Utopia eller KRX serien, og ha mellomtoner og diskant i a-stolpen. (størrelsemessig like mellomtoner i begge settene, her er et oppsett med KRX3)

Eller du kan gjøre som meg og bytte ut Utopia diskant og mellomtone med fulltoner, siden det uansett skal en midbass i dørene. Quoter meg selv fra et annet forum siden det er snakk om akkurat samme problemstilling her:

Originally posted by Haakon Ottesen
                  Noe av grunnen til å prøve seg frem med fulltoner på dashen er at alternativet med diskant/mellomtone for å ta seg av akkurat det samme frekvensområdet er vesentlig mye vanskeligere å få montert på dashen uten å gå for mange kompromisser angående plassering, vinkling og kassebehov.

Har fra før av Focal Utopia frontsett, som kanskje er noe av det bedre som man kan få tak i, og den forrige generasjonen var konstruert mye mer kompromissløst med tanke på ytelse på bekostning av plasseringsvennlighet. Kan i beste fall (med mye ombygging) få mellomtonene opp på dashen og la de spille rett opp i vinduet, og diskantene er egentlig for store til å integreres i en så liten a-stolpe som Lupoen har.

Fulltonene derimot, som gjerne ikke spiller 100% like bra sånn isolert sett, kan vinkles og justeres i alle retninger uten å ta opp nevneverdig plass, og de trenger en svært liten kasse for å spille i det frekvensområdet de skal (ned til 300hz ca), omlag 3dl er nok. Focalmellomtonene bør stå i en 5L kasse for tilsvarende frekvensområde, mindre enn det vil gå ut over lyden. Og det er ikke tjangs til å få det til uten en massiv ombygging av dashbord, sannsynligvis med kutting i stålet under dashen. Og det vil ikke bli gjort, iallfall ikke på dette tidspunkt

Så da blir det fulltoner i første omgang, prøver med det først. Kobles til en klasse A rørforsterker, og med tanke på følsomhet på element i forhold til effekt i forsterker, vil de nok spille noe over 100db i lytteposisjon, noe som er mer enn nok for normal lytting med litt godt driv i lyden.

Er litt størrelseforskjell ute å går her

At det ene oppsettet koster 15000kr og det andre 900kr, vil ikke automatisk si at det dyrere alltid er bedre uansett situasjon
                  Last edited by Haakon O; 26-12-2010, 22:28.
                  [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Takk for svar Tor Ølberg og Haakon O.

Nå tror jeg at jeg skal gå for litt ombygging av dash istedet og få det ordentlig med en gang istedenfor å angre etterpå.

Vuderer derfor å få byttet inn frontsettet mot et treveis sett og få inn en ny spiller som jeg kan kjøre aktiv deling med.

Comment

Om du allerede har frontsettet, får du jo kjøpt 3" Utopia mellomtonene løse Da har du i bunn og grunn no.7 active settet, selv om det er bittelitt forskjell på 6 tommeren i no.6 og no.7 settet.

Vil anbefale deg å lese grundig gjennom prosjekttråden til hc_tk på forumet her, han har jo bygget 3-veis frontsystem i akkurat lik bil som du har, først med Utopia 3" mellomtoner, senere med Alpine F1 frontsystem (mener jeg det var).

Comment

Originally posted by Haakon O View Post
                        Om du allerede har frontsettet, får du jo kjøpt 3" Utopia mellomtonene løse Da har du i bunn og grunn no.7 active settet, selv om det er bittelitt forskjell på 6 tommeren i no.6 og no.7 settet.

Vil anbefale deg å lese grundig gjennom prosjekttråden til hc_tk på forumet her, han har jo bygget 3-veis frontsystem i akkurat lik bil som du har, først med Utopia 3" mellomtoner, senere med Alpine F1 frontsystem (mener jeg det var).
                        Frontsettet er uåpnet så det tror jeg nok blir levert inn og No.7 blir kjøpt inn istedet. Skal lese igjennom hc_tk's prosjekttråd. Takk for tipset

Comment

Ser at hc_tk har plassert mellomtone i dør. Er det noen spesiell grunn til det?

Hvilke forsterkere bør jeg kjøpe inn nå, med et treveis frontsett istedet? Kjøpe inn en to-kanaler og 2 stk 4-kanaler fra Mosconi. Noen som har et annet forslag. Har tenkt å skru forsterkerene fast i seterygg. Tror ikke jeg får plass til 3 forsterkere.

Comment

Kjøp 3 stykk små 2 kanalere i stedenfor 2x 4 kanalere? Er nok rimelig grei futt i dem og.
                            Tor Martin Ølberg
                            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

gooner87, dette blir gromt! Da MÅ du jo delta i EMMA også nesten (frivillig tvang seff ).
                              Men da blir det vel P99RS da, nødvendigvis? Du kan få min for 20.000 kronasjer.
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Originally posted by Tor Ølberg View Post
                                Kjøp 3 stykk små 2 kanalere i stedenfor 2x 4 kanalere? Er nok rimelig grei futt i dem og.
                                Kan jo være en fordel det, men må se an plassen også.

Originally posted by TakeTheTime View Post
                                gooner87, dette blir gromt! Da MÅ du jo delta i EMMA også nesten (frivillig tvang seff ).
                                Men da blir det vel P99RS da, nødvendigvis? Du kan få min for 20.000 kronasjer.
                                Nja, tror jeg deltar som tilskuer.

Litt dyr den spilleren din, hvem er leverandøren din? Er vel billigere å kjøpe den fra Dynabel eller Elustyr eller en annen leverandør.

Comment

Working...
                                X