Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pioneer DEQ-P90 DSP Optisk inn?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pioneer DEQ-P90 DSP Optisk inn?

    Mårn, har et lite problem som jeg holder på å funderer på akkurat nå så jeg lurer på om Pioneer sin P90 DSP har optisk inn for lydsignal? Er snakk om å kjøre lydsignal fra en carputer og rett inn i dspen eller er jeg nødt til å ta dette gjennom ipbusen?

    Her er hovedkortet som skal gi ut lydsignalet:
    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579226

    Ser det står SPDIF/Toslink, noen med litt mer detaljer angående SPDIF/Toslink da jeg ikker er så jææævla kjent med disse standardene.

    Takker for all hjelp
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

  • #2
    ketil skjei er mannen å spørre
    "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

    Comment


    • #3
      Om du har spiller tilkoblet via IP-bus og kjører Alpine KWE-610A-kabelen fra Alpine fra PC til DSP så skal vel det gå? Vil jeg anta da Da har du spilleren som muliggjør justeringer, og lydkilden vil da være PCen.

      Googlesøk

      Google bildesøk
      Mvh Tony
      - The only road to take is perfection itself

      Comment


      • #4
        toslink er standard optisk-kabel.. Spdif, er den som ser ut som vanlig rca plugg
        Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
        Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
        Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
        -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

        Comment


        • #5
          Originally posted by Crazytaxi View Post
          toslink er standard optisk-kabel.. Spdif, er den som ser ut som vanlig rca plugg


          http://no.wikipedia.org/wiki/S/PDIF
          Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
          [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
          Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

          Comment


          • #6
            Det stemmer ikke, S/PDIF er betegnelsen på protokollen/standarden for overføringen av de digitale signalene, det har ingenting med plugger/koblinger å gjøre. Den kan både være optisk (toslink) eller elektrisk (coaxialkabel).

            Men uansett, om du får koblet carputeren til deq'en via kabelen som Tony linker til, så får du ikke brukt ODR spilleren til å spille av cd'er med da det bare er en input på deq'en. Men om du vil bruke carputeren ene og alene som lydkilde så går det vel greit.

            Edit: Ser Ugn har linket til det samme ang S/PDIF på den tiden jeg har somla meg til å svare
            [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

            Comment


            • #7
              Du har optisk inn på cd spilleren som du kan koble Carputeren direkte til.

              Ketil fra Audio-art kunne ordne en kabel som går fra Pioneer ODR optisk plugg til Toslink plugg som du kan bruke for å koble mellom ODR spilleren og pc'en. Send han en PM så ordner nok han nok en slik til deg.

              Da bruker du denne utgangen:


              Og det er en av disse som er Optisk inn, den andre er Optisk ut til DSPen du velger å bruke, mener det var den blå som var inn:
              Mvh. Damir

              Comment


              • #8
                Hmm. Alle har på en måte rett, bare ikke helt...
                Om man kobler seg rett inn i boksen, enten via en optisk switch eller direkte, så vil spilleren låse seg og man får ikke justert volum etc.
                Om man kobler seg inn på optisk inngang på spilleren, må man ha ett produkt som har optisk signal koblet på ip-busen for å få spilleren til å hente signalet derfra. Altså, man må ha en odr cdveksler eller en dabunit tilkoblet, men ikke i bruk for å få lyd.

                Det enkleste og veeeldig nære i lydkvalitet, er å rett og slett bruke rca - ipbus overgang og kjøre analogt signal inn via den. Man kan da bruke ett eksternt lydkort ala a-dac fra Abrahamsen, eller et annet USB basert lydkort om man ønsker bedre lyd enn det interne gir.
                [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                Comment


                • #9
                  Det er ikke noen måte å lure IP-busen slik at den aksepterer det optiske signalet uten at man må kjøpe utstyr som skal kobles på den?
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #10
                    Faen altså, ghettoløsningen jeg IKKE hadde lyst og ty til. Jaja det funker nå ålright til musikk og filmavspilling som den i bunn og grunn skal brukes til. Ipbus til rca har jeg liggende også så da er det null pes.
                    Tor Martin Ølberg
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Tor Ølberg View Post
                      Faen altså, ghettoløsningen jeg IKKE hadde lyst og ty til. Jaja det funker nå ålright til musikk og filmavspilling som den i bunn og grunn skal brukes til. Ipbus til rca har jeg liggende også så da er det null pes.

                      Den "ghettoløsnngen" funker så bra, at jeg tviler på at selv det mest trente øret kan påstå at det låter crap, fordi om man har en analog kobling.
                      HAr hatt det sånn selv, i go' BMW'en, for å koble til Alpine IVA-502 dvd til P90 boksen og jeg er ikke sikker på om noen i det hele tatt ville høre en forskjell. Det var en liiiiten forskjell, men den måtte man finlytte til i stille omgivelser for å høre, og jeg kan ikke si at det var dårligere eller bedre, bare at det var en bitteliten nyanseforskjell mellom avspilling fra P90 spillerens drev og med 502 spilleren koblet via rca gjennom P90 spilleren.
                      Vil tørre å påstå at den bilen var en bedre referanse til å finne sånne "forskjeller" enn det meste annet på hjul, så ikke vær så opphengt i at alt MÅ være digitalt for å låte greit.
                      Joakim Skovlund
                      dynaBel Tønsberg
                      Mobil: 943 55 200 - Epost:joakim@skovlund.no
                      www.dynabel.no -
                      dynaBel Tønsberg på Facebook

                      Comment


                      • #12
                        Du forstod hva jeg mente uansett? Like så greit å ha alt optisk når en KAN men vi får nå se hvordan det låter. Litt kos må en vel kunne få til med carputer og greier.
                        Tor Martin Ølberg
                        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Joakim View Post
                          Hmm. Alle har på en måte rett, bare ikke helt...
                          Om man kobler seg rett inn i boksen, enten via en optisk switch eller direkte, så vil spilleren låse seg og man får ikke justert volum etc.
                          Om man kobler seg inn på optisk inngang på spilleren, må man ha ett produkt som har optisk signal koblet på ip-busen for å få spilleren til å hente signalet derfra. Altså, man må ha en odr cdveksler eller en dabunit tilkoblet, men ikke i bruk for å få lyd.

                          Det enkleste og veeeldig nære i lydkvalitet, er å rett og slett bruke rca - ipbus overgang og kjøre analogt signal inn via den. Man kan da bruke ett eksternt lydkort ala a-dac fra Abrahamsen, eller et annet USB basert lydkort om man ønsker bedre lyd enn det interne gir.
                          Nja.. Jeg kan ikke garrantere at det funker på Deq-p90, men jeg har på bakseteunderholdningssystemet i BMW`n en Optisk velger, og så lenge at prosessoren får optisk signal, så trur den at den får riktig signal. Og volum kan justeres på spilleren.
                          http://www.greenhomeshop.co.uk/shop/...oducts_id=2058

                          Den jeg har er Ala en slik en..
                          Du trenger da 2 stk spesial kabler Pioneer optisk til Toslink
                          Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
                          Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
                          post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

                          Comment


                          • #14
                            Tror nesten det blir til at jeg bruker Ipbus til RCA. Så får dette blir et prosjekt på siden. Skal nok alltids gå an å få til noe skikkelig i begge ender.
                            Tor Martin Ølberg
                            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                            Comment


                            • #15
                              Sorry at en poster i eldre tråd..

                              Men ang en optisk velger , så bruker jeg denne boksen i min bil og fungere perfekt.. Aldri hatt noen problemer med den, kjøpte den via Ebay.

                              Ettersom jeg kjører på 2 stk ekstra vekslere på spilleren, siden den ikke hadde mer en optisk inngang.

                              Audio Authority 1177A
                              http://www.audioauthority.com/product_details/1177A

                              Comment

                              Working...
                              X