Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anlegg, 10-15000 Hjelp til å velge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    altså, dette med ohm har jeg ikke heeelt satt meg inn i. ser på 2 stk dynabel 9612 2x2ohm 800w rms. og jeg har lyst på den der hifonicsen til draugen. http://www.2nny.dk/shop/hifonics-bxi-2006d-935p.html

    vil dette blir noe bra eller?
    Audi A4 1.8t avant selges http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1831376

    Comment


    • #47
      Har du bruk for det da?

      Jeg skal kanskje ikke så noe siden jeg har kjøpt en 4000w rms monoblokk selv. Men som sagt, hva er du ute etter? Ha "grei" lyd inne i bilen, eller spille for alle som er i nærheten?

      På rommet mitt har jeg en 2x225W Forsterker som driver alt. Og når jeg skrur opp volumet litt, så rister alt som er i naborommene og etasjen over...
      Poenget mitt altså. Trenger du 2000W, eller kan du kanskje nøye deg med f.eks. denne (<--- link ja) og en av de dynabel subbene? Sparer en god del penger da, som du muligens vil få mer glede av andre steder!
      R-Design

      Comment


      • #48
        Originally posted by Draugen View Post
        Jeg ser jo at du/dere ikke prøver å komunisere på normalt vis da mann.
        ???
        Du kommer på dette forumet å snakker om at en forsterker trekker mindre strøm hvis man skrur gainen ned, DET lar jeg ikke være uimotsagt!
        Hvorfor ikke bare skru ned volumknotten på spilleren?
        Gainen på forsterkeren skal stilles inn i forhold hva slags spenning spilleren forsyner forsterkeren med, ferdig med det!
        Og hva i all verden mener du med å lese innleggene dine baklengs?


        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #49
          Originally posted by Draugen View Post
          Jeg ser jo at du/dere ikke prøver å komunisere på normalt vis da mann.
          Dere liker tydeligvis å gi inntrykk av at dere vet bedre enn alle andre.(barnslig)
          Slikt gjør det kjedelig å delta i diskusjoner.

          * jeg sier absolutt ikke at gain er en volumkontroll.(noe du burde klare å lese)
          Men det har jo seff endel å si på strømforbruket.

          * jeg prøver ikke å imponere dere, jeg bare forteller om hva som er mulig.(synes det er litt morsomt)

          * Allt det jeg har skrevet i denne tråden stemmer 100%, hvis du ikke leser det bakvendt som enkelte gjør.

          Tror enkelt og greit jeg trekker meg ut av denne tråden, slik at dere ikke kan lese mine innlegg baklengs mere.

          Lykke til med salget da gutter...




          det at noen er så "barnslige" og gir inntrykk av at de er bedre enn andre her, har muligens med at de er profesjonelle i ordets rette betydning innen bilstereo

          Comment


          • #50
            altså. jeg vil ha noe stort og kraftig. klart jeg vil at det skal høres litt lenger enn rett utforbi bilen. men vil heller ikke at det skal høres ut som om det bare ligger en baki og dunker med en hammer. Men i hovudsak vil jeg nok ha noe som drønner som fan da :P men si jeg har to av di dynabel sakene. 800w rms stk. er di verd 2000 kr samlet ? hvilke forsterker(e) anbefaler dere da ? hvor kraftig strømkabel?

            fant dette og http://finn.no/finn/bap/object?finnk...6&WT.svl=Bilde er dette noe ? det er i nærheten her, derfor jeg stussa over det
            Audi A4 1.8t avant selges http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1831376

            Comment


            • #51
              Originally posted by InstallBay View Post
              Nei, da begynner du i feil ende. Begynn med god lyd foran, så kan du bygge god lyd bak.

              Det er liten hjelp i å ha en bass som spiller bra når front høyttalerne låter dritt, eller?
              Som jeg skulle sagt det selv..Har selv hadd den instillingen som trådstarter har, men etter å ha hørt og forsket litt så begynn å bygge god lyd forran før du begynner med "bass" delen. Det er det flere her inne som mener, det garanterer jeg Kommer ikke til å angre på dette..
              VW/Audi ende-tusi-ast!

              Comment


              • #52
                jaja, jeg har forstått det er det beste. men som jeg har sagt 1000 ganger. så har jeg råd nå! og er redd at når lappen kommer osv så kommer jeg til å slite mer med økonomien
                Audi A4 1.8t avant selges http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1831376

                Comment


                • #53
                  Nå må noen korrigere meg, men er det ikke sånn at du spiller ca like høyt med 1 eller 2 subber (kassene tatt i betraktning), dersom det er effekten (forsterkeren) som er begrensningen?

                  Ta å sett opp 2 gode komponentsett og forsterker til dem først. Så ser du an hvor mye penger som blir til bass etterpå Om du synes det blir lite bass, så kjøper du billigere komp.sett.
                  R-Design

                  Comment


                  • #54
                    Og ang dette med effekt og musikk..Skal man lage en dB bil så trenger man såklart mye effekt og mye strøm. Skal man spille musikk, så trenger man just ikke 1000w totalt. Personlig har jeg veldig god erfaring med totalt 300w i 4 ohm, det på 3 veis front Hertz HSK 163 og 2x12" HX300D..Dette spillte musikk og MER enn høyt nok. 40w i 4 ohm pr midbass og 40w i 4 ohm på pr mellomtone/diskant, samt 70w pr bass i 4 ohm. Dette i en sedan, med båndpasskasse. De 140w spiller faktisk høyere enn 1100w fra Audison LRx 1.1k. Tro det eller ei, men begge er testet opp i samme kasse på samme element..Spurte Jonny Børset om dette, han mente det ikke skal være mulig, men det er heller ikke umulig. Den ampen jeg snakker om er Genesis Five Channel Serie 3 (som jeg brukte selv i min forrige bil), det må være verdens beste 5 kanaler..Kan ikke forstå at det finner bedre! Flere som påstår dette..Så konklusjon er, man trenger ikke masse effekt for å spille høyt. Kassekonstruksjon, gode kabler spiller også en stor rolle inn for å spille høyt. Spillte også fra en kamerat med 2 stk DY9412 med 2 stk BF7501 borkobla på begge elemtentene, når jeg hadde Genesis og 2 stk HX300D.

                    Men lykke til, blir nok bra uansett skal du se
                    VW/Audi ende-tusi-ast!

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by Tommen View Post
                      De 140w spiller faktisk høyere enn 1100w fra Audison LRx 1.1k. Tro det eller ei, men begge er testet opp i samme kasse på samme element..
                      Og i samme bil der alt er identisk? For da hadde nemlig ikke dette vært mulig. Tror også om du hadde målt hvilken effekt subbene fikk så hadde du ikke fått 1100 og 140 akkurat.
                      Alpine
                      Audison
                      Hertz
                      Soundstream

                      Comment


                      • #56
                        I Vectraen jeg hadde 2xHX300D er koblet i 4 ohm på 140wrms (oppgitt data på Genesis) mens de andre er i en VW Bora og med 1100wrms i 1 ohm oppgitt data fra Audison. Uansett, cupen på bilen skal ikke utgjøre så forbanna mye uansett. Jeg har selv snakket med Jonny om dette, og det er IKKE umulig ifølge han..Kassa er akkurat samme, og subbene deles også aktivt i Boran, samme som det gjør i min gamle Vectra. I Vectraen er det en IVA-D310RB og i Boraen er det 9855R, subbene deles aktivt i begge bilene..
                        VW/Audi ende-tusi-ast!

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by Tommen View Post
                          I Vectraen jeg hadde 2xHX300D er koblet i 4 ohm på 140wrms (oppgitt data på Genesis) mens de andre er i en VW Bora og med 1100wrms i 1 ohm oppgitt data fra Audison. Uansett, cupen på bilen skal ikke utgjøre så forbanna mye uansett. Jeg har selv snakket med Jonny om dette, og det er IKKE umulig ifølge han..Kassa er akkurat samme, og subbene deles også aktivt i Boran, samme som det gjør i min gamle Vectra. I Vectraen er det en IVA-D310RB og i Boraen er det 9855R, subbene deles aktivt i begge bilene..
                          Du som faktisk har elektroutdannelse burde vite at det er klin umulig at 140W spiller høyere enn 1100W under samme forhold. Kupeen utgjør veldig mye så det er sagt. Men hvordan gain stod og hvor stort signal spilleren ga ut er det avgjørende her, i tilegg til kupe. Som sagt tidligere, du skulle ha målt effektene så hadde du sett selv.

                          Jeg har Audison selv og vet hva de er gode for når det kommer til effekt, oppgitt til 300W ved 12V i 4 ohm, 350 ved 13,8V, min er målt til 360W ved 4,3 ohm med orginalt blybatteri som har hvilespenning på 12,6V, trolig lavere under måling.

                          Vet at Genesis også leverer mer enn oppgitt, men siden det er en femkanaler med maks strømtrekk på 80A begrenser det seg ganske mye hvor mye den kan levere på subutgangen uansett.
                          Last edited by spade; 10-11-2007, 22:17.
                          Alpine
                          Audison
                          Hertz
                          Soundstream

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by Meling- View Post
                            jaja, jeg har forstått det er det beste. men som jeg har sagt 1000 ganger. så har jeg råd nå! og er redd at når lappen kommer osv så kommer jeg til å slite mer med økonomien
                            istedet for å kverulere om alt mulig annet, så kanskje vi skal hjelpe trådstarter litt med lyd?

                            Mitt råd til en bassjunkie som deg, er å kjøpe 1 eller 2 subber som spiller pent. f.eks. hertz hx subbene, får mye skryt. og ikke vær redd for at det ikke skal spille høyt nok! har selv 1 stk 12" i sedan og i lukket kasse foret med ca 300 watt. Det rister så selv lillebror gliser (og han er akkurat som deg når det gjelder bass!).
                            Til musikkbruk er det viktig at forsterkeren er strømsterk, watta er ikke så vesentlige med mindre det er sinusburper du spille dagen lang.
                            Ikke se deg blind på slaglengde og feite oppheng, er somregel bare dårligere enn de som ser "dårligere" ut.

                            Har selv tenkt akkurat som deg. kjøpte subber som tålte x antall watt, og forsterkere som gav x antall watt. faktum er at det ikke spillte serlig høyere, og gav en utrooooooolig mye dårligere lyd!

                            Og til slutt, hold deg unna det xelent greiene du linka til. det er lite tess.

                            mvh
                            thomas
                            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by sqwannabe View Post

                              Og til slutt, hold deg unna det xelent greiene du linka til. det er lite tess.

                              mvh
                              thomas
                              Ja. sjekka den linken jeg og, og jeg tviler ikke et sekund på at du kan få myye bedre anlegg til den prisen, NYTT. Som f.eks Hertz Hx subbene, og en litt dyrere genesis amp f.eks..

                              Noen som ikke er enig i det?

                              Comment


                              • #60
                                [QUOTE=spade;18731]Du som faktisk har elektroutdannelse burde vite at det er klin umulig at 140W spiller høyere enn 1100W under samme forhold. QUOTE]
                                Første gang jeg besøkte Jonny å Jan, så hadde Jan, Genesis Dual Mono koblet opp på sin Alpine Type X 12". Og de begge kunne bekrefte at med Dual Mono så trøkka det mye bedre enn med den "2000w forsterkeren fra Lightning Audio" som Jan hadde tidligere..Dette i samme bil.
                                VW/Audi ende-tusi-ast!

                                Comment

                                Working...
                                X