Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lyd i Touran

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lyd i Touran

Har en Touran som jeg tenkte å bytte ut høytalerne foran på. Bassen står nederst fremme på døra og diskant sitter oppe på dashbordet. Man er litt heldig stilt med disse bilene da det er plass til 8" bass i døra og det er plass til både mellomtone og diskant på dashbordet.

Planen er å kjøpe en 8" bass i døra, og jeg har fått litt interesse for noen fulltoneelementer fra Tang Band som selges hos Dynabel. Enkelt og greit med kun 4 elementer var tanken min.

Spørsmålet mitt blir om noen her har montert 8" bass i døra på en touran? Og hvor dypt element har man plass til? De fleste 8" har dybde på ca 10 cm.

Har noen erfaringer med fulltoneelementene fra produsent nevnt over?

Jeg hadde Hertz HV200 i dørene på min. Måtte slipe ut litt av dørtrekket for at ikke elemenetet skulle slå i kantene på grillen. Husker ikke hva dybden er, men husker at HV200 akkurat gikk inn.

Adaptere har jeg på lager.
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Søkte på nettet, ser ut til at dybden er 87mm. Hvis den gikk akurat inn burde det bli litt trøbbel med andre jeg har sett på som oftest er 100mm eller der omkring.

Har du slike til salgs nå? Pris?

Comment

Det er flere år siden jeg monterte disse i bilen, så mulig jeg husker feil. Det er i hvert fall dårlig dybde i forhold til at det er 20cm høyttalere. Jeg vet Pioneer TS-E2002i har blitt montert i samme bil, men har ikke prøvd det selv. TS-E er 94mm dype.

Audioart brukte Pioneer 8" shallow sub i dørene og 4" + diskant oppe på dørene. Mitt oppsett var ganske likt, men brukte 3,5" mellomtone.

Hvis du søker på Touran, så tror jeg fortsatt prosjekttråden min ligger her.
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:

Følg oss på Facebook

Comment

Jeg tenkte på 8 tommere i bilen min, men festet til vindusheisen var i veien. Så åpne opp døra og ta et godt blikk over hva som er hvor og slikt.

For meg gikk det bra da jeg hadde noen 6,5 liggende, og 8 tommerene kan jeg alltids bruke bak i bilen
          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

Comment

I Touran er det glasset som er problemet. Er høyttaleren for dyp, får du ikke vinduet helt ned
            Mvh
            Pål Andréas Bryng
            Bilstereosenteret.no
            Vi forhandler bl.a.:

Følg oss på Facebook

Comment

Plukker opp denen tråden igjen. Har fremdeles ikke byttet høytalere. Har sett på et sett hos dynabel fra AudioSystem som er laget spesielt for touran/vw. Dette inneholder 8" bass og diskant der kablene er med vw koblinger og delefilter. Bassen går rett inn men virker noe spinkel synes jeg. Men har dog hørt gode tilbakemeldinger fra folk som har montert tilsvarende sett i sine bmw biler.

Men hele poenget med å bytte høytalere er jo å få mellomtonen løftet opp på dashboret. Har derfor snust litt på tanken om å sette inn en 3,5" 2 veis høytaler i originalplasseringe på dashbordet og en separat 8" bass i dørene. Dette burde bli en like enkel montering som med fulltone fra Tang Band, men enklere å få justert riktig. Bassen kan deles på rundt 150Hz og 3,5" kan deles på 100Hz. Lager egne passive filter til dette.

Blir ikke like fullgodt som et 3 veis kompsett, men burde duge.

Comment

Originally posted by eiko View Post
                Blir ikke like fullgodt som et 3 veis kompsett, men burde duge.
                Ikke si det mister... Husk at det kun er 2+2 komponenter som skal stilles inn, vinkles, osv... Mye lettere å få et 2-veis oppsett til å spille bra enn et 3-veis, sånn på generell basis..

Go for it!
                VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
                DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
                http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

Comment

Er vel litt av tanken min også, at det skal bli enkelt med tanke på montering samt justering av både delefilter og tidskompensering. Men sliter med å finne en såpass liten coax som det er noe kvalitetslyd over. Noen forslag her?

Comment

Hørt at Polk DB 10cm skal være fin, JL C2 10cm skal visst også være kurrant (etter anbefalinger av noen jeg kjenner, ikke testet selv). Ellers har Joakim bevist at TangBand 3,5" fulltone gjør jobben bra
                    VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
                    DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
                    http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

Comment

Joda, hørt mye bra om Tang Band, men har lagt fra meg tanken på disse elementene nå. Dessuten bygger de for mye i dybden.

En 8" bass i døra og en god coax på dashbordet tror jeg hadde blitt bra, og løst delingen med passive filter. Har sett et 8" basselement fra hertz som kunne passe, er vel det som er nevnt tidligere i tråden her. Når det gjelder plass på dashbordet tror jeg jeg sliter med å få en 10cm høytaler ned i hullet faktisk, tror maks 70-80mm er det jeg kan putte der. Og da er plutselig utvalget ikke så stort lengre. Kravet om å få på plass originalt høytalerdeksel er endelig.

Alternativ 1 er å fire på krava og gå til innkjøp av et 2veis 8" komp sett likt det originale. Utvalget her er meget lite, finner kun 2 pr i dag. Det er settet fra audiosystem som jeg har nevnt, og så har Focal et sett. Begge er relativt enkle å montere da delefiltre er innebygd i elementene/lhøytalerledningene. Men her får jeg ikke løftet mellomtonen.

Alternativ 2 er å "ta litt av" på en måte. Hertx har også løse elementer, deriblant en 70mm mellomtone som passer perfekt. Man kunne lagd et 2veis sett på dashbordet bestående av denne mellomtonen og en diskant koblet til et 2-veis delefilter. Det er det plass til siden rommet er avlangt.Men her går jeg litt bort i fra det enkle jeg er på jakt etter.

Comment

Hva endte du opp med her og hvordan ble det seendes ut?

Comment

He he, har ikke endt opp med noe verdens ting ennå. Og vet ikke helt hva jeg skal gå for heller.Andre ting har kommet i veien for bilstereobygging.

Har vel sett mye på det 2-veis settet til focal, det må sies. Hørt og lest en del bra om dette settet, og enkelt å montere. Driver fremdeles og drømmer om et 3-veis sett for å få løftet lydbildet litt, men tror dette blir litt mer avansert enn det jeg har tenkt meg.

Så slik det ser ut til nå blir det trolig bytte til focal høytalere både foran og bak, samt en forsterker fra mosconi. Har allerede gått til innkjøp av en DSP fra alpine som brukes til deling og tidskompensering. Jeg ska beholde originalnavien som står der.

Comment

Litt inspirasjon på veien: http://youtu.be/cO0oJUV-NBM

Er på Touran-jakt selv, så har kikket litt på det i det siste.. Gode muligheter for godlyd i disse bilene
                            [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Jepp, gode muligheter grunnet fine høytalerplasseringer. Fin link forresten. Er det fulltone eller diskant de monterer oppe på dashbordet? Ser ut som om den har en form for membran,

Comment

Working...
                              X