Announcement

Collapse
No announcement yet.

Annen diskant på eksisterende delefilter.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Annen diskant på eksisterende delefilter.

    Heisann.

    Jeg lurer litt på hva slags ulemper/fordeler det kan være å benytte annen diskant på ett delefilter som jeg allerede har i bilen? Vil ny diskant på samme "klangen" som gammel diskant, eller vil kun frekvensene deles på samme måte? Jeg håper og tror det er det siste, men jeg er så usikker så jeg velger å spørre først, før jeg hiver i gang med noe annet.
    Sture Vedal

  • #2
    Det KAN gå bra, men mest sannsynlig ikke. Delefilteret står for en viss vridning i fase pga spolene. De tar også høyde for impedansen følsomheten til diskanten de er tilpasset, så hvis diskanten du erstatter med har en helt annen følsomhet enn den delefilteret var laget for vil du fort merke et problem i form av altfor mye eller lite effekt til diskanten i forhold til de andre elementene.

    Delefrekvensen vil nok bli ca det samme, litt avhengig av impedansen på diskanten (correct me if i'm wrong?). Du kan muligens også kunne tilpasse nivå på diskanten ved å leke med 1Ohms motstander i parallell/serie med diskanten for å få tilsynelatende impedans noe nermere den originale diskanten.

    I hope that made somewhat sense.

    Comment


    • #3
      For å integrere ulike komponenter bør du ha muligheter for å digitalt justere delefrekvenser og flankesteilhet, i tillegg til nivå.
      Bmw e34 520:
      Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

      Comment


      • #4
        Har prøvd det, og det funket fint i mitt tilfelle. Generelt skal det vel mye til for å få dårligere lyd ved å bytte ut en dårlig diskant med en god, selv om delefrekvens og følsomhet forandrer seg litt.

        Kan nok være lurt å sammenlikne følsomheten til ny og gammel diskant før du bytter, spesielt om du ikke har mye justeringsmuligheter på delefilteret, men jeg hadde ikke latt det være avgjørende for valget. En bedre diskant vil jo låte bra selv om den spiller høyere enn den forrige, og når det låter mindre jævlig er det ikke sikkert du syns det gjør noe.

        De fleste på forumet her har jo EQ i tillegg, sikkert du også.

        Comment

        Working...
        X