hei, jeg sprengte suben min i dag, og lurte på om det er stor sjanse for at forsterkeren er gåen? noen som vet ?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
sprengt sub!
Collapse
X
-
jeg gjorde det, prøvde et likens element jeg hadde liggende, funka fett det
grunnen til at det sprengte var at jeg gjorde en stor feil, hadde et MTX thunder 800 element 600 RMS / 1500 W brokoblet på den forsterkeren, så skulle jeg prøve en Pioneer TS-W308F. jeg var jo så "smart" og brokoblet pioneer suben uten og stille ned på forsterkeren, og vips der sprengte elementet ;/
men Pioneer TS-W308F er jo en "Free Air Sub", så lurte på om noen vet om denne spiller bra uten kasse? :PJoachim
Comment
-
Forsterkeren din er sannsynligvis også sprengt ja, det at du fikk liv i det andre elementet når du prøvde igjen var nok bare litt gammel musikk som lå igjen i spolen på suben
Det som kan ha vært feilen er at forsterkeren din har sendt ut vekselspenning til suben, og da går elementet feil vei og sprenges med en gang. Høyttalere fungerer som kjent bare ved likespenning.
TS-W308F bør du ikke ha kasse på da den lager grusom lyd med kasse som alle andre pioneer-suber. Best om du lar den ligge uten kasse, og helst fjerner kablene kablene mellom suben og forsterkeren også. slik oppnår du bedre lyd.
Husk også å ha kondensator mellom + og - mellom subwooferen og forsterkeren sånn at du ikke får durelyder. Minst 1.5 farad. Da kan du dra ca 2.5* så mye effekt, så et 600W RMS element vil kunne yte 1500W RMS uten problem med kondensator.
Comment
-
har en gang vært amatør selv så skal være snill og si ikek hør på bjornh hehe han bare kødder med deg selv om jeg fikk ene god latter :P hehe nice bjornh
men for det første så heter det ikek og brokoble en bass, uten og se på åssen element dett er så antar jeg det er en dobbelt spolet siden du skriver på denne måten.
den kan du serie koble (plusse sammen mostanden) eller paralell koble (halvaere motstanden) (altså ohm)
funker den med en annen sub så lever forsterkeren
ikke noe problem sånn som du gjorde bare du som dro på for hardt på spilleren
en free air basser kan fint brukes uten kasse men da i f.eks i en hatte hylla aldri bare ligenes i f.eks bagga løst da blir det ikke mye lyden:P
men en basser i free air er egentlig aldri en god løsning, så hiv den i en riktig kasse.
btw en sånn 6x9" høytaler du setter i hattehylla er en free air høytalerspiller: pioneer p88
front: Hertz MLK 165
sub: polk sr104 x2
forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501
Comment
-
hehe, jeg og en kompis måtte flire når det plutselig så poff å masse svidd lukt i bilen
ja forsterkeren funker fett den, har spilt me den i noen timer.
tenkte å prøve å sette elementet i hatte hylla, men vis du sir at den funker bra i kasse tror jeg at jeg bare har den i kassa. kassa er 56 liter, porta. vet den er litt for stor for elementet.Joachim
Comment
-
Free air subber funker greit, om baffelen er stiv og festet godt nok. Den skal ikke flekse eller noe.Runar E. Olsen ~ Moderator
Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif
Comment
-
Originally posted by petteraldo View Posthar en gang vært amatør selv så skal være snill og si ikek hør på bjornh hehe han bare kødder med deg selv om jeg fikk ene god latter :P hehe nice bjornh
men for det første så heter det ikek og brokoble en bass, uten og se på åssen element dett er så antar jeg det er en dobbelt spolet siden du skriver på denne måten.
den kan du serie koble (plusse sammen mostanden) eller paralell koble (halvaere motstanden) (altså ohm)
funker den med en annen sub så lever forsterkeren
ikke noe problem sånn som du gjorde bare du som dro på for hardt på spilleren
en free air basser kan fint brukes uten kasse men da i f.eks i en hatte hylla aldri bare ligenes i f.eks bagga løst da blir det ikke mye lyden:P
men en basser i free air er egentlig aldri en god løsning, så hiv den i en riktig kasse.
btw en sånn 6x9" høytaler du setter i hattehylla er en free air høytaler
Kansje samme personen og?
Comment
Comment