Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anlegg til russebil

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Anlegg til russebil

Heisann.

Skal ha anlegg til en russebil.

Tenker total pris rundt 5000-6000.
    10-12" sub
    Monoblokk
    1 sett 6,5" høyttalere
    2-kanals-forsterker

Har allerede CD-spiller. Skal ikke ha høyttalere i front, monterer alt i/rundt sittegruppen. Om det finnes, hadde en 3-kanals forsterker vært strålende.
    Ettersom plassering i russebilen er relativt enkelt, hadde jeg foretrukket komponent-sett av høyttalerene, f.eks TS-A170CI.
    Kan bygge sub-kasse om nødvendig. Sikringer og kabler kjøpest på biltema.
    Har noen brukt-tilbud osv. er det bare å sende PM.
    Last edited by t97td; 23-03-2011, 13:36.

Se PM
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Har fått et veldig godt tilbud på en brukt Kenwood KAC-6104D 600w monoblokk. Vil denne kunne drive to stk Fusion RE-SW120 12"?

Comment

Ok, flere spørsmål:

1: Vil en 12" bass av god kvalitet og med god nok monoblokk være nok til 2 sett med 6,5" høyttalere av god kvalitet med god nok forsterker?

2: Bilen har to batteri - disse er selvfølgelig koblet sammen, men er det en fordel å trekke kabel til monoblokk fra batteri #1, og kabel til forsterker fra batteri #2? (Batteriene er identiske).

3: Da bilen har to batteri, og jeg vurderer å kjøre kun én 12" sub, er det nødvendig med kondensator?

4: Dette er nok et dumt spørsmål, men trenger CD-spilleren en spesiell utgang for å kunne kobles til en monoblokk? Eller går koblingskjemaet:
        CD-Spiller (phonokabel) -> 4-kanalsforsterker (høyttalerkabel) -> monoblokk (høyttalerkabel/phono) -> subwoofer
        4-kanalsforsterkeren har vel et slags filter med utgang for høyttalerkabel eller phono som skal gå til monoblokk. Har aldri koblet anlegg med subwoofer/monoblokk før, så dette blir spennende.
        Last edited by t97td; 23-03-2011, 16:33.

Comment

1: skjønte ikke helt hva du mente? men hvis du mente og kjøre en mono på front og sub, går dette ikke, mono kunn til subben. kan i værste fall bruke forsterkeren i spilleren til front men ville heller kjøpt en 4 kanaler til det, billigere hvis du kjøper en 2 kanaler og parallel kobler settene men da mister du muligheten av og justere niva mellom dem.

2: strekk bare kabel fra det ene er dette en chevy van 6.2 ? siden det er 2 batterier i bilen såfall er det noen andre ting du nesten må gjøre med strømmen forran.

3: kondensator er oppskrytt (les http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=3036

4: trenger bare en phono utgang på spilleren, men hvis du har flere utganger strekker du en egen phono til sub og en/to til front ( hvis spilleren har egen sub phono bruker du selvfølgelig den ) sdien det er russe bil og vil sikkert sapre penger, kan du strekke en kabel og linke den mellom forsterkerene eventuelt bruke en phone splitt hvis det ikke er link på forsterkerene.

så og si alle forsterkere har et innebygd delefilter (husk og stille dette riktig) noen spillere har også delefilter innebygd (ikke så mye av de billigste )
          spiller: pioneer p88
          front: Hertz MLK 165
          sub: polk sr104 x2
          forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

Comment

Takk for hjelp!
            1: Det jeg mente, var at det kanskje ble litt lite bass om jeg hadde 1x12" sammen med 2 sett (4 høyttalere) 6,5".

2: Det er en Transit 1997 Turbodiesel, derav navnet mitt. Kom selvfølgelig på at jeg bare kunne trekke en kabel og bruke en kabelfordeler, men har dermed et spørsmål: Jeg trenger selvfølgelig en sikring mellom batteriet og kabelen til kabelfordeleren (sikringen skal være plassert rett ved batteriet). Kommer jeg også til å trenge sikringer mellom kabelfordeler og forsterker/monoblokk?

3: Fant ut det på en blogg ja. Tror du det vil være nødvendig å oppgradere "de tre store"? Skulle tro at det elektriske systemet var ganske kraftig da det har 2 batterier.

4: Da kjører jeg en phonokabel ut fra spilleren frem til forsterkeren og videre derfra til monoblokken.

5: Jeg lurer også på om den ene forsterkeren er sterk nok til å drive 2 stk subwoofere av typen linket til over.
            Forsterker: Kenwood KAC-6104D
            Maks utgangseffekt: 600w
            Nominal utgangseffekt: 200 x 1 (4Ohm)
            Nominal utgangseffekt: 300 x 1 (2Ohm)

6: Hvordan ser oppsettet mitt ut?
            Høyttalere: 2x Pioneer - TS-A171Ci - 1200 NOK
            http://www.pixmania.com/no/no/885921...ts-a171ci.html

4-kanals Forsterker til høyttalerene: Fusion - RE-AM90040 - 1600 NOK
            http://www.pixmania.com/no/no/154372...brokobled.html

Subwoofere:2x Fusion RE-SW120 - 1200 NOK
            http://www.pixmania.com/no/no/154362...ler-30-cm.html

Monoblokkforsterker til subwoofere: Kenwood KAC-6104D - 1100 NOK
            http://www.pixmania.com/no/no/495057...kac-6104d.html

Vurderer om jeg skal kjøpe en stk. sub av bedre kvalitet kontra to stk. av den overnevnte typen.

7: Vil en 16 mm² kabel være nok til å forsyne kabelfordeleren (som forsyner både forsterker og monoblokk)?
            Vurderer dette kabelsettet (det til 399,-). Har litt ekstra kabler liggende om jeg kommer til å trenge.

Setter veldig pris på hjelpen, takk!

EDIT: Forslag til koblinsskjema:
            Last edited by t97td; 23-03-2011, 17:51.

Comment

1: etter min mening blir 1 12 litt lite i en sånn bil, men er penger som styrer behøver jo ikke dra fronten max heller da

2: så lenge du ikke har batteri i den andre enden holder det med en sikring nær batteri.

3: kan være greit og oppgradere det da, tjener på det lyd messig også vil du ha litt mere til overs når du står stille chevy har noen rare måter og legge opp hovedstrøm derfor jeg sa det om akkurat det (gjorde det selv på min i går) var bare derfor jeg lurte på det.

4: det kan du gjøre så sant det er link mulighet på forsterkeren (ikke alle som har det) da kan du bruke en såkalt splitt istede.

5: synes den mono forsterkeren var litt liten, kjører du 2 basser på den blir det bare 150w på hver, og tror det kanskje er litt lite i en sånn stor bil.

pioneer settet var billig iallefall ikke hørt det selv.

fusion har jeg aldri hatt et godt øye til, men det er smak og behag, heller aldri hørt noe av det dyrere kunn det billige for lenge siden.

skal du gå for en bedre sub bør du kjøpe en dobbel 4ohm spole. da kan du koble den i 2 ohm og få mere ut av forsterkeren.

Skal være litt forsiktig med og bestille på pixmania, vært mye problemer med dem har jeg hørt av flere og erfart selv (dvd spiller med fransk meny, bra mann har dame som kan :P ) var til og med på tv2 hjelper deg der flere slet med dem.

hørt hos eltek/dynabel om en god pakke pris da? pleier være ganske hhyggelige dem på pakke priser. hør med han her for pris http://bilstereoforumet.no/member.php?u=2881

eller sett på salgs tråden her? mye billig og bra der.

koblings skjema så bra ut den. mangeler jord der da :P behøver ikke strekke 2 stk styre strøm bare linke dem mellom forsterkera.
              spiller: pioneer p88
              front: Hertz MLK 165
              sub: polk sr104 x2
              forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

Comment

Hvordan kobler du 2 subber til en monoblokk?

Comment

Anbefalinger til en sub til den forsterkeren fra pixmania eller bruktmarked? Kanskje en stk 15"?
                  Har handlet fra pixmania i årevis. Service og support er elendig, men leveringstid er ok, og prisene er ofte 30-40% lavere enn norske konkurrenter.
                  Glemte å ta jord på koblingsskjemaet selvfølgelig. Hørte en plass at det kunne være lurt med en felles jording mellom forsterker og spiller, er dette noe jeg bør gjøre? Dvs. en kabel fra jord på forsterker til jord på spiller.

Comment

I tilbudet du fikk av meg er bassen 500 kr billigere enn pixmania
                    Mvh
                    Pål Andréas Bryng
                    Bilstereosenteret.no
                    Vi forhandler bl.a.:
                    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
                    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Spørsmål: Til denne forsterkeren:
                      1x Hertz ES 300
                      eller
                      2x RE-SW120?
                      Får overnevnte forsterker veldig billig av en kompis. Vil 1 hertz 12" være nok i en slik bil parret med to sett 6,5"?

PS: Pioneer-settet, TS-A171CI skal være av god kvalitet, litt bedre enn TS-A170CI

Comment

2stk Fusion i stor kasse vil helt klart spille høyere enn 1stk. Hertz, dette er jo grunnleggende matte.
                        Legg til at svingspolene ikke brenner opp før 17mai og valget blir enkelt!

Mvh
                        Dag Johansen
                        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
                          I tilbudet du fikk av meg er bassen 500 kr billigere enn pixmania
                          Faktisk ikke, det 662kr for en stk på pixmania, mot 700kr på tilbud hos deg.
                          Ved rask hoderegning ble 662*2=1200kr, åpenbart feil, men prisen jeg listet var altså for to høyttalere. Det blir knapt billigere, 1300 mot 1400 kr for to stk.

I tillegg til dette får jeg to sett 6,5" høyttalere kontra ett, og de er av like god eller bedre kvalitet.
                          Jeg får også en 4-kanals forsterker som er like kraftig som din 2-kanals forsterker per kanal, for 600 kr mer enn tilbudet eller 200 kr mindre enn utsalgspris.
                          (RE-AM90040 vs RE-AM45020, henholdsvis 4x90w@4Ohm RMS og 2x90w@4Ohm RMS).
                          Jeg får også en monoblokk som er 16% svakere til en pris som er 83% lavere.

Comment

Originally posted by Dag Johansen View Post
                            2stk Fusion i stor kasse vil helt klart spille høyere enn 1stk. Hertz, dette er jo grunnleggende matte.
                            Legg til at svingspolene ikke brenner opp før 17mai og valget blir enkelt!

Mvh
                            Dag Johansen
                            Selvfølgelig, men vil forsterkeren være sterk nok til å drive 2stk Fusion?

Comment

Vurderer å kjøpe JBL GTO7001 brukt.
                              Da kan jeg også kjøpe subber av bedre kvalitet. Spørsmålet blir: 1x15" eller 2x12"?
                              Aktuelle subwoofere. Maks 3100,- totalt, dvs f.eks 2x Fusion PP-SW120 eller 1x PP-SW150 eller 2x Kenwood KFC-WPS1200F osv.

Comment

Working...
                              X