Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor tykk må hver kabel være hvis en 50mm2 blir fordelt på to?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvor tykk må hver kabel være hvis en 50mm2 blir fordelt på to?

Heisann! Har tenkt å kjøpe litt tykkere kabler til anlegget.

Tenkte å gå for 50mm^2 som blir fordelt til to forsterkere vie en fordelingsblokk. Fordelingsblokken har mange forskjellige utganger, alt fra 50mm2 til 20mm2. Det jeg lurer på er hva som er det tykkeste jeg kan/bør kjøpe?

Tenkte først å kjøpe to 50mm2, men dette blir ulogisk med tanke på at den ene 50mm2 som går inn i fordelingsblokken umulig kan mate de to 50mm2 kablene helt ut. Eller tar jeg feil?

Det er ikke noen øvre grense for diameteren på kablene, annet enn den fysiske begrensningen på utstyret du bruker.

Passer 50mm^2 overalt, så bruk gjerne det.

Comment

Hvilken fordelingsblokk har du..?
      Scan Speak

Comment

Litt usikker på hva du mener, men om du har en 50mm2 som skal fordeles ut på to forsterkere og du lurer på kabeldimensjonen ut i fra fordelingsblokka så avhenger dette av sikring ut fra fordelingsblokka og behovet til hver forsterker.

Bør kanskje skrive hva slags utstyr du har med tanke på strømbehovet til forsterkerne.

Comment

Bruk den største kabelen som passer inn på forsterker. Det eneste negative med det er at tykkere kabler koster mer.

Har du lyst å kjøpe mindre kabler pga økonomi, så funker sikkert 21mm2 helt fint etter blokka, avhenger selvsagt av hvor mye strøm som skal gå gjennom og avstand mellom fordelingsblokka og forsterkeren.
          Mvh. Damir

Comment

Altså hadde jeg hadd en 50mm2 inn så hadde jeg hadd 2x25mm2 ut

Skulle jeg hatt 4x25ut så hadde jeg lagt 2x50mm2 inn...

Driter i teorier om ditt og datt, ta vare på utstyret ditt! Better to be safe than sorry!

Comment

Takk for mange svar folkens!

Har denne: http://bsbildeler.no/?pno=170844

Det er ca. en halv meter fra fordelingsblokkene til forsterkeren. Har tenkt å gå til anskaffelse av 20mm kabler.

Anlegget bruker 1800W RMS/3000W totalt

Comment

Ikke for å si noe men... hvis du kan bruke tjukkere kabel så bruker du tjukkere kabel. Hvorfor skulle det være noe negativt med å bruke det (bortsett fra prisen) Selv om du har tjukkere kabel så drar du ikke nødvendigvis mer gjennom kabelen.

Sikringstørelsen skal tilpasses kabelen uansett så om du har 50 kvad inn på fordelingsblokken så skal denne sikres med 200A.
                Tor Martin Ølberg
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Problemet er at jeg sliter litt med å få gjennom en kabel som er 50mm fra motorrommet

Så nå har jeg sett litt rundt og ser at f. eks. RF kabelsett i 21mm koster 1 300kr mens et Lanzar kabelsett i 50mm koster bare 1000kr! Så betyr dette at kabelen fra Rockford Fosgate klarer å overføre mer strøm enn andre 21mm kabler, eller er det bare at kvaliteten er bedre?

Takker for svar!
                  Last edited by Lilfix; 19-04-2011, 20:20.

Comment

Eller så er grunnen rett og slett at RF kabelsettet er overprisa til tusen....
                    Tor Martin Ølberg
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Et "luksus"-kabelsett fra Biltema koster vel ca 500,- for >20mm^2. Funker helt greit det også. Om du er opptatt av pris, mener jeg.

Comment

Originally posted by Lilfix View Post
                        Problemet er at jeg sliter litt med å få gjennom en kabel som er 50mm fra motorrommet

Så nå har jeg sett litt rundt og ser at f. eks. RF kabelsett i 21mm koster 1 300kr mens et Lanzar kabelsett i 50mm koster bare 1000kr! Så betyr dette at kabelen fra Rockford Fosgate klarer å overføre mer strøm enn andre 21mm kabler, eller er det bare at kvaliteten er bedre?

Takker for svar!
                        Nå har jeg ikke sett akkurat disse kablene i virkeligheten, men vær OBS på at mange er litt, eh, oppfinnsomme... når de skal klassifisere hvor store kablene er. Det er ganske store variasjoner i hvor stor en 50-kvadrats kabel i realiteten er. Noen har veldig mye isolasjon og lite kobber, noen har "skittent" kobber som leder dårligere, noen bruker aluminium, og noen har masse rent kobber og ikke mer isolasjon enn nødvendig. Sistnevnte koster gjerne mest, men leder best.

Hvor mye strøm du trenger bør bestemme hvor mye du skal legge i kablene. Jeg har vel opptil 1500 watt med forsterkerkraft på en relativt dyr, men langt ifra eksklusiv 20mm^2 kabel. Funger så fint som bare det til vanlig bruk, og det er det som teller for meg.

Comment

Tusen takk for svarene!! Hjalp VELDIG! Så nå gjenstår bare det siste spørsmålet før jeg går til anskaffelse av kablene:
                          Er det noen som har gode erfaringer med 35mm^2+ kabler til max 200kr pr. meter?

Comment

kjøp evus kabler av pål koster vel 150kr meteren for 50mm2 kabler eller så kan du jo kjøpe kabler fra lib eller dynabel. mvh kim

http://www.mamut.net/bilradiosenteret/shop/
                            http://lydibilen.no/koblingsutstyr
                            http://www.judysbilstereo.no/kabler-...ell/stromkabel
                            Last edited by kimafro; 19-04-2011, 22:34.

Comment

ljudia sin 35mm2 kabel er vertfall ganske stiv, lib sin 53mm2 kabel er mye mykere og enklere og holde på med

Comment

Working...
                              X