Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skal lage basskasse: Trenger tips

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Dammed View Post
    Ja. Tenkte da spesifikt på lufthastigheten gjennom porten.
    Hvor stor er lufthastigheten ved 4kw kontra 2kw?
    Dobbel så stor?
    Hvis lufthastigheten er dobbel så stor, er det da bare å dobble antall porter?
    Har slaglengde noe å si?
    Kassevolum?
    Frekvens?

Hvis du ikke har tog'an så sier jeg heller kort og greit: drit i å gi sånne råd, de er ikke verdt båndbredden fra det forumet du leste det på!

Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Hvor stor er lufthastigheten ved 4kw kontra 2kw? Luft hastigheten vil øke hvis du bruker samme kasse, port og elementer.

Dobbel så stor? urelevant

Hvis lufthastigheten er dobbel så stor, er det da bare å dobble antall porter? nei og det skrev jeg heller ikke. Da luft gjennomstrømming i rør synker eksponentielt når man øker rør diameter.

Har slaglengde noe å si? nei, da elementet er det samme.

Kassevolum? avhengig av porten

Frekvens? Regner med at han skal ha samme frekvens, uavhengig av portvalg.

Selvsagt er det er avhengig av hvordan han kobler det, skal han koble dem til 4 ohm som han bør, så blir det kun 1,5kW rms, og da blir to 4" eller en 6" port nok. Kobler han dem til 1 ohm og drar ut 4000W rms så blir ikke to 6" porter for mye, lengden blir ganske stor, men ikke abnormal og han må bygge basskasse utifra det. 140liters kasse, to 6" med en lengde på 60cm gir en tuning på 36hz.

Har du noe spesielt imot to 6" port, eller er det bare fordi du liker å kverulere uten grunn?
      Last edited by Dammed; 09-05-2011, 22:53.
      Mvh. Damir

Comment

Hvor stor er lufthastigheten ved 4kw kontra 2kw? Luft hastigheten vil øke hvis du bruker samme kasse, port og elementer.

Dobbel så stor? urelevant

Hvis lufthastigheten er dobbel så stor, er det da bare å dobble antall porter? nei og det skrev jeg heller ikke. Da luft gjennomstrømming i rør synker eksponentielt når man øker rør diameter.

Har slaglengde noe å si? nei, da elementet er det samme.

Kassevolum? avhengig av porten

Frekvens? Regner med at han skal ha samme frekvens, uavhengig av portvalg.

Selvsagt er det er avhengig av hvordan han kobler det, skal han koble dem til 4 ohm som han bør, så blir det kun 1,5kW rms, og da blir to 4" eller en 6" port nok. Kobler han dem til 1 ohm og drar ut 4000W rms så blir ikke to 6" porter for mye, lengden blir ganske stor, men ikke abnormal og han må bygge basskasse utifra det. 140liters kasse, to 6" med en lengde på 60cm gir en tuning på 36hz.

Har du noe spesielt imot to 6" port, eller er det bare fordi du liker å kverulere uten grunn?
        Hvorfor BØR jeg koble dem i 4 ohm ? Vil jo gi mindre effekt?

Comment

Fordi subwooferne tåler ikke mer enn 750W eller 1000W rms hver, avhengig av hvilken versjon av SPLX du har. Uansett så bør du koble dem til 4 ohm.

Da regner jeg med at du bruker anlegget til daglig, skal du kun burpe (spille maks i par sekunder på DB Drag el) så tåler de mer.
          Last edited by Dammed; 09-05-2011, 23:39.
          Mvh. Damir

Comment

Problemet med 2stk. 6" porter er at det bygger 50cm sideveis, legg på 2stk. 32cm elementer og kassa begynner å bli bred.
            Legg til at kassa må være minimum 50cm dyp og man er helt ute å kjøre med dimensjoner.
            Det er det jeg har i mot 6" porter i dette tilfellet.

Så alle de andre utregningene:
            Mener du virkelig at tilført effekt betyr mer enn slaglengden på elementet?
            I den kassen med den tuningen når man maks slaglengde på elementene med 395 watt, mener du fortsatt at han bør bruke 2stk 6" rør avhengig av hvordan han kobler elementene?

Er det en ting du kan være sikker på så er det at jeg ikke kverulerer uten grunn, jeg har drevet med høyttalere siden midten av 70 tallet og har bygget nærmere 800 basskasser.
            Da finner jeg tøv irriterende!

Mvh
            Dag Johansen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Uten å peke fingrer av noen, så ser jeg også tendensen til at folk vil tune lavere enn nødvendig og det gjerne uten å se på elementes specs. Når man samtidig tilfører mye effekt for å få et høyere output ofte pga kassen ikke er optimal til deres bruk og med dertil overskridelse av xmech så er sjansen stor for at noe går galt.

Sleng i større porter for å unngå portstøy høres jo bra ut, men veldig ofte blir ikke portlengden den tiltenkte.
              Og da kan sirkelen begynne, ikke nok dypbass i forhold til ønsket, så mer effekt er vel løsningen.
              Eller kassen blir så stor at at den ikke er like bra som tiltenkt for elementet. Og da er løsningen vel bare mer effekt.

Som både Dag og jeg sier, its all in the box
              Mvh
              J. Holm
              www.b2audio.com
              http://facebook.com/b2audio

Comment

Originally posted by B2 Audio View Post
                Sleng i større porter for å unngå portstøy høres jo bra ut, men veldig ofte blir ikke portlengden den tiltenkte.
                Og da kan sirkelen begynne, ikke nok dypbass i forhold til ønsket, så mer effekt er vel løsningen.
                Amen!
                Den vanligste brøleren innen bilstereo det!
                9 av 10 kasser jeg lager bruker jeg slot/slisse-port nettop fordi ønsket areal/lengde ikke lar seg realisere med Aeroporter.

Mvh
                Dag Johansen

Comment

Originally posted by Dag Johansen View Post
                  Problemet med 2stk. 6" porter er at det bygger 50cm sideveis, legg på 2stk. 32cm elementer og kassa begynner å bli bred.
                  Legg til at kassa må være minimum 50cm dyp og man er helt ute å kjøre med dimensjoner.
                  Det er det jeg har i mot 6" porter i dette tilfellet.
                  Om det er praktisk plass til det på frontplata må man se etter selv. Jge vet ikke hvor stor kasse han kan bygge i bilen sin. Men når en 6" port har en ytre diameter på ca 24cm , så kan det gå an med dem over hverandre. En 50cm høy kasse går inn i mange biler. Ellers så kan man sette en i hvert hjørne, slik at man har en en bredde på minimum 112,5cm. Med en dybde på 40 og høyde på 35. Så får man en kasse på 157,5liter, noe som burde fungere fint for dem elementene. Med en lengde på 47cm på portene så får en tuning på 36hz.

I den kassen med den tuningen når man maks slaglengde på elementene med 395 watt, mener du fortsatt at han bør bruke 2stk 6" rør avhengig av hvordan han kobler elementene?
                  Bruker han mindre porter, så blir lufthastigheten for stor. Eller mener du at 35m/s er ikke for mye for aeroporter?

Men mener du at det blir for lite motstand med to 6" porter for to 12" elementer?

Er det en ting du kan være sikker på så er det at jeg ikke kverulerer uten grunn, jeg har drevet med høyttalere siden midten av 70 tallet og har bygget nærmere 800 basskasser.
                  Da finner jeg tøv irriterende!
                  Jeg vet at du kan dette, men selv om du leser tøv så ser jeg ingen grunn til å være usaklig. Blir du så lett irritert så bør du passe på blodtrykket. Nå har jeg sett flere som bruker så store porter med 2x12 som fungerer daglig, så hvorfor det er tøv ser jeg ikke.

Kan du ikke skrive rett frem hva du mener blir feil med to 6" porter med disse to elementene så sier vi oss ferdig med denne diskusjonen?
                  Mvh. Damir

Comment

Jeg vet at du kan dette, men selv om du leser tøv så ser jeg ingen grunn til å være usaklig. Blir du så lett irritert så bør du passe på blodtrykket. Nå har jeg sett flere som bruker så store porter med 2x12 som fungerer daglig, så hvorfor det er tøv ser jeg ikke.

Kan du ikke skrive rett frem hva du mener blir feil med to 6" porter med disse to elementene så sier vi oss ferdig med denne diskusjonen?
                    Ok, uansett hvordan du vrir og vender på det blir det uhyggelig vanskelig å bruke 2stk. 6" aeroporter i en bruksbil!
                    Trådstarter forteller at han har kjøpt 2stk. 4" porter og jeg anbefaler han 3stk. fordi det er det som skal til for å få en normal lengde i forholdt til volum OG element!
                    Han skriver også at han vil ha litt plass igjen til bagasje og da tror jeg ikke 65cm dype kasser er aktuelt!
                    Fornøyd?

Mulig jeg bør passe på blodtrykket, men det er faktisk utrolig irriterende hvordan du greier å vri og vende på tall og fysikk!
                    Det er og blir totalt uinteresant om han kobler svingspolene sånn eller sånn, portene skal takle en gitt luftmengde ut i fra membranareal og slaglengde.
                    Om den slaglengden nåes med 5watt eller 5000watt er totalt likegyldig.
                    Dine "watt-kontra-portstørrelse" utregning er noe du har lest på et forum der folk bruker størsteparten av fritiden sin på å tyne ut 0,2 dB i en konkurranse.
                    For 99,99% av befolkningen er dette helt uten interesse.

Da er jeg ferdig med denne diskusjonen med deg, håper ikke trådstarter er forvirret.

Mvh
                    Dag Johansen

Comment

Ah. Deilig diskusjon! Har ventet på en slik!

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor trådstarter skal ta høyde for 4kW effekt når han beregner portareal.

For det første tåler elementene 1kW termisk pr. stk, og både over og under tuningfrekvensen slår de sikkert i bunnen med mindre effekt enn det.

Og for det andre: Blåselyder er ikke akkurat det du bekymrer deg for hvis du pumper inn dobbelt så mye effekt som elementene tåler (termisk!).

Jeg ville brukt parametrene og holdt meg innenfor hva WinISD anbefaler. To 4" porter er langt innenfor minstekravet for to slike elementer, og WinISD har vært snill med meg tidligere, i alle fall. Har man flenser på porten ("AeroPort") er det dessuten enda mindre sjans for blåselyder.

I'm with Dag on this one. Men hadde jeg designet kassa, hadde det blitt rundt 100 liter netto - tunet til 33hz med slotport. +/- 1,5dB til 31hz. Flat kurve og "liten" kasse FTW!

Skal man voldta ørekanalene er det bare å bygge større og tune høyere, men SPL-forslagene til Soundstream ville jeg KUN brukt om jeg KUN konkurrerte i dB-drag... Og da ville så klart portarealet spilt en større rolle, der er det vel jo mer, jo bedre. Tror jeg.

Comment

Han skriver også at han vil ha litt plass igjen til bagasje og da tror jeg ikke 65cm dype kasser er aktuelt!
                        Fornøyd?

I grunn nei, kassen ville blitt evt 40cm dyp, ikke 65cm. Sett på lesebrillene så ser du hva jeg skriver litt bedre. At han har kjøpt to 4" porter er greit nok, men problemet blir at luft hastigheten gjennom tre 4" porter blir 43,5 m/s rundt 35,5hz ifølge WinISD. Og det syns jeg var litt i det drøyeste laget. For all del, kan være jeg som ikke bruker WinISD riktig. Men det er det jeg har fått frem. Og dette er med 1,5kW som driver systemet og uten at subberne overstiger sin xmax

Mulig jeg bør passe på blodtrykket, men det er faktisk utrolig irriterende hvordan du greier å vri og vende på tall og fysikk!
                        Jeg vender ikke på en dritt, hvis det er noen som vender på ting her så er det du, det jeg skrev først er et greit eksempel.

Det er og blir totalt uinteresant om han kobler svingspolene sånn eller sånn, portene skal takle en gitt luftmengde ut i fra membranareal og slaglengde.
                        Om den slaglengden nåes med 5watt eller 5000watt er totalt likegyldig.
                        Dine "watt-kontra-portstørrelse" utregning er noe du har lest på et forum der folk bruker størsteparten av fritiden sin på å tyne ut 0,2 dB i en konkurranse.
                        Er nok ikke det, det jeg har skrevet her er direkte resultater fra winisd og guider jeg har lest om hvordan det brukes. Og det meste om WinISD har jeg lest meg frem til fra www.hometheatershack.com Og det forumet er ikke akkurat et SPL forum. Enig om slaglengden, men tingen er at elementene overstiger ikke sin xmax med 1W, jeg ga mine råd etter hva jeg tolket TS ville gjøre med utstyret sitt.

For 99,99% av befolkningen er dette helt uten interesse.

99,99% bruker ikke 5 min til å tenke på slike ting som dette uansett, så det overrasker meg ikke.

Originally posted by Miniboom View Post
                        Ah. Deilig diskusjon! Har ventet på en slik!

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor trådstarter skal ta høyde for 4kW effekt når han beregner portareal.

For det første tåler elementene 1kW termisk pr. stk, og både over og under tuningfrekvensen slår de sikkert i bunnen med mindre effekt enn det.

Og for det andre: Blåselyder er ikke akkurat det du bekymrer deg for hvis du pumper inn dobbelt så mye effekt som elementene tåler (termisk!).

Jeg ville brukt parametrene og holdt meg innenfor hva WinISD anbefaler. To 4" porter er langt innenfor minstekravet for to slike elementer, og WinISD har vært snill med meg tidligere, i alle fall. Har man flenser på porten ("AeroPort") er det dessuten enda mindre sjans for blåselyder.

I'm with Dag on this one. Men hadde jeg designet kassa, hadde det blitt rundt 100 liter netto - tunet til 33hz med slotport. +/- 1,5dB til 31hz. Flat kurve og "liten" kasse FTW!

Skal man voldta ørekanalene er det bare å bygge større og tune høyere, men SPL-forslagene til Soundstream ville jeg KUN brukt om jeg KUN konkurrerte i dB-drag... Og da ville så klart portarealet spilt en større rolle, der er det vel jo mer, jo bedre. Tror jeg.
                        Helt ærlig fordi han hadde kjøpt to tx1.2000d forsterkere og to subwoofere, så jeg regna med at han skulle dra dem fult ut. Hvis ikke så kunne han kjøpt en av dem og kobla dem til 2 ohm og fått 1,3kW noe som hadde vært nok for disse to subbene.

Noe som viste seg var riktig antakelse, bortsett fra at TS trodde at subbene tålte så mye. Men selv med 1,5KW fordelt på begge subberne så blir tre 4" porter for lite ifølge WinISD, selv etter man har lagt inn et subsonic filter slik at de overgår ikke sin xmax.

Hvordan ellers mener du at man skal regne ut lufthastighet gjennom porten uten å bruke effekt fra forsterkeren til å drive subberne i simulasjonen?

Hadde gjerne blitt med i heiagjengen til Dag, han lager noen rå kasser og ser ut til å kunne sakene sine. Men jeg kan jo ikke bli med i "båten hans" når han ikke vil dele sin viten om dette.

Ta en titt på fila jeg laster opp den som vil, parametrene jeg lagde for subberne stemmer og slik jeg ser det så er det ikke noe feil i WinISD, men kan godt hende jeg har oversett noe.

en lite PS. subsonic filteret er så lavt fordi jeg regner med at det er ikke mange noter som er så lave som 20hz, så jeg antar at slaglengden som overstiger xmax ved denne frekvensen spiller ingen rolle.
                        Attached Files
                        Last edited by Dammed; 10-05-2011, 18:49.
                        Mvh. Damir

Comment

Jeg vender ikke på en dritt, hvis det er noen som vender på ting her så er det du, det jeg skrev først er et greit eksempel.
                          Mener du seriøst - virkelig seriøst - at du klarer å plassere 2stk. 6" aeroporter i en 169 liters kasse som er 40cm dyp???
                          Selv når du skriver at portlengden blir 47cm? (som forøvrig er feil, med mindre portene står ut av kassa)

Mvh
                          Dag Johansen

Comment

Er nok ikke det, det jeg har skrevet her er direkte resultater fra winisd og guider jeg har lest om hvordan det brukes. Og det meste om WinISD har jeg lest meg frem til fra www.hometheatershack.com Og det forumet er ikke akkurat et SPL forum. Enig om slaglengden, men tingen er at elementene overstiger ikke sin xmax med 1W, jeg ga mine råd etter hva jeg tolket TS ville gjøre med utstyret sitt.
                            Må ikke skremme mannen fra å prøve seg litt frem heller da.

Den eldre WinISD-versjonen (beta) viser om portarealet er tilstrekkelig ved å vise forholdet mellom Qes og Pe (effekt). Med to 4" porter er tallet godt innenfor det grønne området med de to elementene som TS har (vent match er 0,06 og "rød" verdi er ca. 0,16). Effekt satt jeg da til 1kW pr. element. Tallet var innenfor med 2kW pr. element også...

Har brukt dette tallet som pekepinne før, og det ga riktignok noen blåselyder med 0,05 i "vent match". MEN, jeg hadde da en 15" med 25mm xmax som lå og hoppet rett oppunder xmech, for full pupp ved 40 hz. Kassa var rett rundt 90 liter om jeg husker rett, tunet til 34-ish hz... Fikk 6-700 watt fra forsterkeren.

Det som er verdt å merke seg, er at den kassa hadde to stk 8 cm porter, og ingen flens. Det "rare" var at det målte over 144dB på Term-Lab, og man hørte aldri blåselydene frem, selv om det var åpen kupé... Var kun når man sto med nesa rett over kassa at man hørte det blåse litt. Og det er vel ikke helt normen for hvordan man bruker utstyret i en bil...

Så to 4" porter MED flens tror jeg ikke gir noen fæle blåselyder på de to 12" i dette tilfellet...

Nå vet vel du like godt som jeg, at noen er ALLTID opptatt av overkill, noen til de grader. Selverklærte forumeksperter mener jo både titt og ofte at "ingenting" er bra nok - som regel uten å ha testet selv først, det holder med noen røde tall for å bælje litt på nett.

Ikke noe galt i å være nøye, men noen ganger er det greit å dra nesa opp fra regnearkene og la ørene gjøre jobben.

Høres det bra ut, er det sikkert bra (nok).

Comment

Mener du seriøst - virkelig seriøst - at du klarer å plassere 2stk. 6" aeroporter i en 169 liters kasse som er 40cm dyp???
                              Selv når du skriver at portlengden blir 47cm? (som forøvrig er feil, med mindre portene står ut av kassa)

Mvh
                              Dag Johansen
                              Altså etter du har bygd basskasser i nesten 40 år så regner jeg med at du kjenner til 90 grader bend til aeroporter? Volumet av kassen blir 157,5liter, ikke 169. Og nett volumet mener jeg ble rundt 140'ish liter noe som skal være nok for elementene.

Originally posted by Miniboom View Post
                              Ikke noe galt i å være nøye, men noen ganger er det greit å dra nesa opp fra regnearkene og la ørene gjøre jobben.

Høres det bra ut, er det sikkert bra (nok).
                              Nei for all del, praksis foran teoretisk. Men vanene jeg har fra studiet er å kalkulere ting 3-4 ganger og bygge en gang, slik at man slipper ting som Galloping Gertie (brua som danser).

Jeg syns den farten gjennom porten på 43,5m/s hørtes litt for mye ut. Er jo ca det dobbelte av hva folk anbefaler. Om han hører blåsingen når subberne spiller for full pupp er en annen ting. Det kommer jo an på bil, hvordan det er montert etc etc.
                              Last edited by Dammed; 11-05-2011, 02:37.
                              Mvh. Damir

Comment

Altså etter du har bygd basskasser i nesten 40 år så regner jeg med at du kjenner til 90 grader bend til aeroporter? Volumet av kassen blir 157,5liter, ikke 169. Og nett volumet mener jeg ble rundt 140'ish liter noe som skal være nok for elementene.
                                Jeg har faktisk aldri hørt om 90 graders bend til 6" aeroport!
                                Og om det finnes, hvor skal du gjøre av rør/flens bak et 21cm dypt element i en 40cm dyp kasse?

Kall meg gjerne kverulant med høyt blodtrykk men det er akkurat disse detaljene man tenker over når man har bygget noen hundre kasser!

Mvh
                                Dag Johansen

Comment

Working...
                                X