Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skal lage basskasse: Trenger tips

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jeg har sett 90 graders bend til 6" rør. Men har aldri lett etter det i Norge, kun sett det "forbipasserende" på noen utenlandske sider.

Og man burde ha slike detaljer på stell før man diskuterer om dem!

Elementet er ikke 21 cm dypt, men 17,78cm dypt og tar du vekk 2 cm for frontplata så blir dybden 15,78cm. Da blir det 10cm mellom sub og port. Er det for lite så kan man kjøre på med en dobbelt frontplate og få 2cm til.

Målene jeg ga ut, var selvsagt internemål, da jeg vet ikke hva TS skulle bygge kassen med.
    Mvh. Damir

Comment

Originally posted by Dammed View Post
      Målene jeg ga ut, var selvsagt internemål, da jeg vet ikke hva TS skulle bygge kassen med.
      Så kassa blir over 116cm bred?

Vet du, du er det nest staeste menneske jeg noen gang har diskutert med på et forum.

Jeg har et forslag: jeg bygger en kasse på 157 liter som passer i 9 av 10 biler på markedet, monterer i 2stk. 12 tommere og så tar du over stafettpinnen og monterer to 6" porter så tuningen havner på 36Hz!
      Deal?

Mvh
      Dag Johansen
      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Takk det samme Dag.

Kassen blir så bred avhengig av TS sitt materiale, om han bruker 19, 21 eller 25,4mm er vel opp til han.

Helt klart, passer du på at frontplaten blir 70x35 slik at det er ikke plass til portene?

edit:
        Tror vi legger diskusjonen død, blir bare krangling til slutt ut av dette.
        Last edited by Dammed; 11-05-2011, 14:13.
        Mvh. Damir

Comment

Takk det samme Dag.

Kassen blir så bred avhengig av TS sitt materiale, om han bruker 19, 21 eller 25,4mm er vel opp til han.

Helt klart, passer du på at frontplaten blir 70x35 slik at det er ikke plass til portene?

edit:
          Tror vi legger diskusjonen død, blir bare krangling til slutt ut av dette.
          Jepp, det er nok det lureste!

Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Neeei! Dag, hvem er nummer 1???

Comment

f..n he...r Eller skal man Si God Damn(ir)

Detta var uansett interessant å se hvordan en tar teori og praksis til nye høyder.

Hvis nå Dag skulle mangle 2 x 12" så stiller jeg gjerne med to til utlån til denne testen.

Popcorn får vi hos mårud / kims.
              Mvh
              J. Holm
              www.b2audio.com
              http://facebook.com/b2audio

Comment

Hahaha..... nei, selv jeg har en grense!
                Jeg har sjekket med alle mine kontakter på refleksrør og det finnes ikke 90 graders bend til 6" Aeroport.
                Men jeg står for å bygge kasse 160 liters kasse til Golf/to-førr/Escot/busskort/whatever - det er ikke plass!

Mvh
                Dag Johansen

Comment

Min 2førr kan være prøvekanin, om bensin turen blir dekt en vei er jeg glad
                  ellers er siggen kanskje litt passende, for når 2 stk "braker" sammen, så blir man mest forvirra eller hva?

Holder nok min knapp på Dag Johansen jeg, for jeg har sett og fått erfare kasse erfaringen hans.
                  Så det så!
                  ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                  Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

Comment

Originally posted by Dag Johansen View Post
                    Jeg har sjekket med alle mine kontakter på refleksrør og det finnes ikke 90 graders bend til 6" Aeroport.
                    Men jeg står for å bygge kasse 160 liters kasse til Golf/to-førr/Escot/busskort/whatever - det er ikke plass!

Mvh
                    Dag Johansen
                    De går an å bøye en 6" port hvis man føler for det, akkurat som man bøyer PVC rør. Fyll opp med sand, varm plasten opp og bøy det forsiktig: http://www.pvcworkshop.com/bendpipe.htm

Gidder ikke å lete etter det, men jeg mener at jeg har sett 6" 90 grader bender før. Gud vet hvor.

Det finnes forøvrig metall "porter" opp til 12": http://www.spiralfittings.net/images/cat5.jpg

Hvordan metall porter oppfører seg i en basskasse tør jeg ikke å spekulere på en gang, men det kjenner du nok til.
                    Mvh. Damir

Comment

Mener du at du skal bøye et 40cm langt rør med 6" diameter ved å fylle det med sand og varme litt?
                      NICE!
                      Jonas Tautra
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Alt er da mulig Skal vel gå an og kappe 6" røret med 45 graders kapp også lime sammen porten med 45 grader slik at du ender opp med 90 graders "bøy"
                        Tor Martin Ølberg

Comment

Da er det jo like greit å droppe de flensene og da er problemet nesten bort uansett..
                          Jonas Tautra

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
                            Mener du at du skal bøye et 40cm langt rør med 6" diameter ved å fylle det med sand og varme litt?
                            NICE!
                            hmmm... lure på hvor mye den stakkars plastikken i yttersving må strekke seg da jeg.. :P
                            Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                            Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                            Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                            -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
                              NICE!
                              Porten jeg og Dag snakket om var 47cm, så nærmere 50cm enn 40cm. Og en veldig fin rund bend ville blitt 36cm lang så hva mener du problemet blir?

Se her: http://www.spiralfittings.net/images/cat5.jpg

6" har en radius på 9" * 2,54 = 22,86cm. Omkrets= 2*3,14*22,86 = 143,56 / 4 = 35,9cm.

Og det enkleste er vel bare å kjøpe en 6" 90 graders PVC bend: http://www.hardwareandtools.com/Geno...w-4957064.html

Originally posted by Tor Ølberg View Post
                              Alt er da mulig Skal vel gå an og kappe 6" røret med 45 graders kapp også lime sammen porten med 45 grader slik at du ender opp med 90 graders "bøy"
                              Da vil du nok få portstøy, kanten blir for skarp. Hadde du kutta 22,5 grader to ganger og fått til slutt en 90 grader, så hadde det nok gått bedre.

Originally posted by Crazytaxi View Post
                              hmmm... lure på hvor mye den stakkars plastikken i yttersving må strekke seg da jeg.. :P
                              Her har du en som bøyer et rør til 60 grader: http://www.youtube.com/watch?v=aZ4U7XdTIFQ

Det strekker på seg enda mer, og det går rimelig bra.
                              Last edited by Dammed; 12-05-2011, 10:52.
                              Mvh. Damir

Comment

Her har du en som bøyer et rør til 60 grader: http://www.youtube.com/watch?v=aZ4U7XdTIFQ

Det strekker på seg enda mer, og det går rimelig bra.
                                det røret der er langt i fra 6" i diameter..
                                Så materialet her må ikke strekke seg på langt nær like mye som hvis man skal lage en 90grader av en 6"
                                Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                                Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                                Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                                -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

Comment

Working...
                                X