Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skal lage basskasse: Trenger tips

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Skal lage basskasse: Trenger tips

Hei.

Skal lage en bassreflekskasse til mine 2x SPLX-122HX, og lurer på hvor mange liter jeg trenger?
    Står sikkert overalt i forskjellige forum, men jeg er tydelivis dårlig å lete siden jeg ikke fant nå svar

Bump!
    Ingen som veit hvor mange liter 2stk 12" trenger i en bassreflekskasse? Fant et referansepunkt på 78liter, men veit ikke helt om det stemmer ?

Comment

http://www.soundstream.com/AudioProd...ofers/splx.htm

1 cuft = 28,3 liter
      1 inch = 2,54 cm.

Mvh
      Dag Johansen
      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Med andre ord, max: 113,2 Liter per element ?

Comment

og min 56,6l, i portet kasse.. Du kan sikkert lykkes med mindre kasse og, men vedr port tips som står der tror jeg du skal være ganske nøyaktig, men det vet Dag mye mer om

Comment

ja .
            // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
            //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
            Mvh
            Rune Kvaal

Comment

Tror jeg går ned til 169,8liter, 226,4 kommer jo til å oppta hele bagsjerommet : p, vil iallfall ha LITT plass : )

Comment

Sånn ut i fra de tekniske data på elementene er det ingen grunn til å lage veldig stor kasse.
                Minimum ventet vil fungere bra.
                Utfordringen ligger i portutformingen, den må være stro nok i areal til å ikke komprimere og dermed lang nok til å holde tuningfrekvensen.

Mvh
                Dag Johansen
                "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Kjøpt 2stk Aeroport 4'' som jeg skal kutte 22,9 cm langt tenkte jeg, blir det bra ?

Comment

Originally posted by zith View Post
                    Kjøpt 2stk Aeroport 4'' som jeg skal kutte 22,9 cm langt tenkte jeg, blir det bra ?
                    Da havner du på rundt 31Hz tuning og det er litt lavt.
                    Hvis du har plass og mulighet vil jeg anbefale 3stk 10cm rør, 25cm lange. (rundt 36Hz tuning)

Mvh
                    Dag Johansen

Comment

Jeg hadde levert tilbake de 4" røra og gått for to 6" istedet, det ser litt penere ut. To 4" porter blir litt lite med 4kW rms. Hvis du har koblet forsterkerne til 1 ohm da.
                      Mvh. Damir

Comment

Originally posted by Dag Johansen View Post
                        Da havner du på rundt 31Hz tuning og det er litt lavt.
                        Hvis du har plass og mulighet vil jeg anbefale 3stk 10cm rør, 25cm lange. (rundt 36Hz tuning)

Mvh
                        Dag Johansen
                        Hvor kan jeg få tak i det da? Tenker du på evt. vanlig pp/pvc rør ?

Comment

Originally posted by zith View Post
                          Hvor kan jeg få tak i det da? Tenker du på evt. vanlig pp/pvc rør ?
                          Er det ikke 10cm rør du har kjøpt allerede da?

Mvh
                          Dag johansen

Comment

Originally posted by Dammed View Post
                            Jeg hadde levert tilbake de 4" røra og gått for to 6" istedet, det ser litt penere ut. To 4" porter blir litt lite med 4kW rms. Hvis du har koblet forsterkerne til 1 ohm da.
                            Så du prøver å forklare hvor stor port man trenger ut i fra hvordan man har koblet svingspolene opp mot forsterkeren???

Mvh
                            Dag Johansen

Comment

Originally posted by Dag Johansen View Post
                              Så du prøver å forklare hvor stor port man trenger ut i fra hvordan man har koblet svingspolene opp mot forsterkeren???

Mvh
                              Dag Johansen
                              Ja. Tenkte da spesifikt på lufthastigheten gjennom porten.
                              Mvh. Damir

Comment

Working...
                              X