Announcement

Collapse
No announcement yet.

Komponentsett eller 2-veis?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Komponentsett eller 2-veis?

    Jeg har i bilen min (Avensis st-vogn 2003) originalt komponentsett. Når jeg nå skal bytte ut dette, lurer jeg litt på hva dere anbefaler mtp lydkvaliteten.

    Vil det være forskjell på lyden fra et komponentsett til 1000,- f.eks og en 2-veis høytaller til samme pris?

    Hva er fordelene/bakdelene med disse to bortsett fra at komponentsettet er litt mer kronglete pga delefilter.

  • #2
    Spørs hvor mye tid og evt. penger du vil legge i installasjonen, det. Jeg syns coaxhøyttalere låter bedre enn komponentsett med en mangelfullt justert (og ofte dårlig) diskant skrikende rett i trynet... Blir fort bedre lydbilde også, med høyttalerne samlet og på lenger avstand, når man ikke har muligheter for tidskorrigering osv.

    Men, med rett justering er det 100% sikkert at et komponentsett vil låte bedre, særlig med tanke på høyden på lydbildet, enn coaxialer ved beina. Jeg har coaxialer i Imprezaen, og savner i grunn ikke noe annet enn litt høyde (og flere bånds EQ, men det er en annen historie). Hadde jeg hatt mulighet for komponentsett uten modifisering, hadde jeg nok montert det... Og valgt en bedre DSP samtidig.

    For å tenke litt fremover, kan du jo prøve å finne et brukt komp.sett til halv pris eller mindre... så får du enda mer for 1000-lappen din (bedre kvalitet og formodentlig flere justeringsmuligheter på delefilteret, bl.a).

    Ellers kan jeg anbefale Morel Tempo-komponentsettene. Koster ca. 1500,- , men låter skikkelig smooth og er vel verdt et par ekstra kroner ift. skvipet jeg har hørt til 1000,-! Bilradiosenteret.no fører dem enda, tror jeg.

    Comment

    Working...
    X