Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen som har kjennskap til "flocking" ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Noen som har kjennskap til "flocking" ?

Dette virket veldig intressant da det kunne gi en fin jevn suede/filt lignende overflate uten at man faktisk må trekke noe. Prosessen går i at man smører lim over en overflate, som deretter blir sprayet med meget fint fiber.

En bonus er også at det vissnok skal ha en viss akustisk fordel i forhold til harde flater som vinyl/lakkerte flater etc.

http://www.youtube.com/watch?v=PJFjorzlI3k

Noen som har erfaring med dette, og som eventuelt vet hvor man får kjøpt utstyret man trenger?

Med tanke på refleksjoner vil det nok fungere til en viss grad, for absorbsjon er det tykkelse som gjelder om det skal fungere for noe annet enn diskantområdet*. Fibrene som brukes er ledende, så under applikasjonen blir alle stående på høykant. Hvor mye bedre det er enn f.eks. suede/Alcantara tør jeg ikke si, fibre per cm2 betyr nok endel, og jo flere stående fibre jo bedre. Å kjøpe utstyret tror jeg blir litt overkill med mindre du har tenkt å flocke hele bilen, et dashbord pleier vel å koste 1500-2000 kr.

*bortsett fra tilfellene som gir rom for luft bak absorbsjonen. 5cm Rockwool med 10cm luft bak gjør en bedre jobb i de lavere frekvensene enn 15cm Rockwool klint inntil veggen, om ikke jeg tar helt feil. Men da er vi inne på et litt annet område.

Comment

Er i utgangspunktet ikke pga akustikken jeg vil ha dette, men pga finnish. Bare nevnte det

Har sett det er noe som heter elektrostatisk flocking ja, det er vel en smule dyrere, derimot om du ser på videoen jeg linket til så bruker han relativt primitivt verktøy som ikke bør koste all verden. Har også sett det finnes sprøyter man kan sette på trykkluft.

Man får vel sikkert ikke like fine fibre da disse ikke blir stående på høykant, men kunne uansett vært intressant å testet. Om jeg er fornøyd med hvordan looken blir, kan det godt tenkes at jeg kommer til å flocke store deler av interiøret av bilen, og muligens kjøper sikkelig utstyr. Men det er såklart avhengig av pris. I første omgang blir det å teste noe enkelt, lignende det han har i videoen.

Comment

jepp, ebay er en mulighet. Men jeg sendte en mail til en nettbutikk nå i sta, så får vi se. Hadde vært greit å handlet ett sted der de har stort utvalg, så kunne jeg kanskje fått en vareprøve samtidig av alle mulige lengder og farger på fibrene.

Comment

har hørt at flocking ikke er veldig holdbart hvis de skal berøres mye eller i kontakt med løse gjenstander?
          Lars Ole Spitalen
          bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
          anlegg: DD, mtx, kenwood
          skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

Comment

tror nok det du sier stemmer saab9000, er nok ikke kjempeholdbart. men det ser utrolig pent ut til showbruk. vet om en her i hønefoss som driver med det og han har gjort det endel, skal ha det inn i bilen min.
            Mvh Michael
            ---------
            Volvo V40 Prosjekt

Comment

Av det jeg har lest så kommer holdbarheten helt annpå kvaliteten på limet man bruker.

Comment

Tenkte bare å si at jeg kjøpte ett flocking sett for å teste.

Jeg manglet desverre limet som skal brukes, men prøvde med polyester, og det så ut til å fungere fint.

Flocket bunnen av en brusflaske for å se hvordan det ble.

Sprayet fibrene ut i en plastboks slik at jeg kunne hente tilbake fibre jeg ikke brukte.

Syntes igrunn resultatet ble ganske bra, selv om jeg tydligvis ikke var nøye nok med å smøre på polyester, var noen flater jeg ikke fikk dekket.

Comment

Skal pusse ned og omlakkere fulltonehusene mine snart, men om jeg ikke blir fornøyd med det så vil jeg flocke jeg også! Tror det kunne vært tøft med svart lim og svart flocking...
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                  Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Bruker du kompressor til å påføre fibrene?

Hvor godt sitter fibrene, motstandsdyktig ift. slitasje?
                    Bmw e34 520:
                    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

Jeg brukte en pappsylinder/pumpe og blåste fibrene ut. ser også at det er mulig å kjøpe en sak man kan koble på kompressoren.

Nå hadde jeg ikke limet som egentlig skal brukes, så testen min kjørte jeg med bare vanlig polyester. Fibrene sitter som bare det i polyesteret, men polyester festa ikke alt for godt på pepsi flasken :P

Skal kjøpe meg noe epoxi i morgen da jeg leste at det også skal kunne brukes. Skal da se om jeg finner noe i rett farge, da man bør ha samme farge på limet som fibrene.

Kan poste noen bilder så snart jeg får testet dette på noen interiørdeler som jeg har planer om å fikse litt på.

Jeg handlet fra denne butikken: http://craftflocking.com/

Comment

Takk for link. Dette er jo genialt til bilstereoinstallasjoner, slipper unne mye sparkling!

Dette må prøves, tenker jeg bestiller pumpa og litt fiber. Prøver polyester med litt farge i.
                        Bmw e34 520:
                        Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

Har dere no mer info om dette eller gutter? Hvordan ble resultatene?

Comment

Har hatt litt dårlig med tid/ork/motivasjon til stereoprosjekter for tiden. Har flokkingutstyret liggende, men har ikke fått testa på noe mer enn flaskebunnen jeg lagde bilde av tidligere. Men har tro på at det kan bli ganske bra.

Skal poste mer såfort jeg får gjort noe, men misstenker at det ikke blir før i vinter/ til våren igjen.

Uansett, du kan jo teste selv, det flocking settet jeg bestillte kosta ikke mange kronene.

Comment

Utrolig stiligt!

Gleder meg til å høre flere resultater
                              Vw Passerask Lowline 1,9TDI-R Variant 2003 mod "Mean Green Sound Machine"
                              Digital Designs // Alpine // Soundstream // Audio-System // Pioneer //

Comment

Working...
                              X