Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger hjelp til justering av forsterkere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger hjelp til justering av forsterkere

    Hallo !

    Driver av å justerer anlegget i bilen nå, men blir ikke helt klok på de forskjellige innstillingene på forsterkerne.

    Oppsettet er slik :

    Dynabel BF 0804 (4ch)
    Dynabel BF 2252 (2ch)
    Seas Lotus RT27F (diskant)
    Seas Lotus PW 165? (mellomtone)
    Seas Lotus SW 250 (sub)

    Diskanter og mellomtone blir aktiv delt, så det jeg lurer på er hva de forskjellige innstillingene skal stå på ? Så jeg ikke spiller i stykker diskanter osv. Fikk beskjed om å være forsiktig med diskantene når jeg ikke har noe delefilter.

    Bak på 4-kanaleren er det 3 innstillinger til hver side ( ch1/2, ch 3/4). Sensitivity , Full LPF HPF , x-over freq.

    Har fått med meg at x-over er delefilter, men hva skal dette stå på ?

  • #2
    Du bør vel ha ein annen forsterker skal du dele komponentsettet aktivt.
    Eg trur ikkje den 4-kanalsforsterkeren har delefilter som er beregna på aktiv deling for ditt tilfelle.

    Diskantene må ha HPF (høgpassfilter) på ca 3000hz. Riktig delefrekvens må andre gi info om.
    Er delefrekvensen på forsterkeren so høg?

    Mellomtonene bør vel ha både LPF og HPF (Blir da BPF som betyr båndpassfilter)
    Dette har ikkje du muligheit for. Kan vel til nøden bruke berre HPF men dette må andre svare på.
    Bruker du berre HPF, so vil jo mellomtonene spille ein del diskantfrevenser som diskanten skal spille.

    Forøvrigt vil eg teste med ca 70hz på lavpassfilteret på subforsterkeren.

    Comment


    • #3
      Info fra dynabel :

      Lavpassfilter : 50Hz - 500Hz
      Høypassfilter: 50Hz - 500Hz
      Frekvensområde : 10Hz - 40kHz (+ - 1db)

      Har mellomtone på HPF, men syns lyden blir litt snodig.

      Er det best å få tak i et par delefiltre kanskje ?
      Tips til noen gode ?

      Comment


      • #4
        todleif har rett i at du må ha ett annet delefilter til diskantene. Deler du av diskantene på 500 hz så holder de nok ikke særlig lenge om du vrir opp volumet.

        Alternativene dine er:

        - Skaff ett passivt delefilter og kjør diskant/midbass på samme utgang
        - Skaff ett aktivt delefilter/dsp som du kobler i mellom spiller og forsterker på RCA pluggene som har mulighet for aktiv deling
        - Bytt spiller til en som har aktiv deling innebygget (med mindre spilleren din har det fra før da)

        Comment


        • #5
          Uhm.
          Hva slags spiller har du?
          Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
          [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
          Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

          Comment


          • #6
            Spilleren er en Pioneer AVH-3300BT , aner ikke om det er innebygd delefilter i den.

            Hva er den beste/billigste løsningen ? Passive delefilter ?

            Comment


            • #7
              Bladde kjapt igjennom manualen til den spilleren. Så ut som den kun hadde deling for sub/mid ikke diskant.

              hva som er best og hva som er billigst kan være litt vanskelig å si. Kommer litt annpå hvor mye justeringsmuligheter og slik du er ute etter.

              Ett passivt filter er nok det enkleste og muligens billigste, men da har du heller ingen mulighet for justering.

              Ellers så funker det det vel kurrant med aktivt filter man putter på RCA kablene, tror ikke de koster all verden.

              Ett annet alternativ er å bytte spilleren, hvor dyrt det blir kommer jo da ann på hva du får solgt den gamle for. En god spiller er nok det beste med tanke på justeringsmuligheter, men det krever igjen litt mer kunnskap/fikling for å få sikkelig. Så spørsmålet er hva du ønsker egentlig

              Comment


              • #8
                Hvis det trust sier stemmer (har ikke sjekka selv), så kan du ikke dele aktivt med den spilleren.

                Du må da enten kjøpe/lage passive delefiltere til diskant/mellomtonen eller bytte ut spilleren.

                Det ligger i hvertfall en Pioneer 88rs her til salgs på forumet, som er en glimrende spiller til det: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=14197 - Hvis budsjettet tillater det.
                Da får du også tidskomp og litt EQ-muligheter som alltid er kjekt i en bil.
                Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                Comment


                • #9
                  Det jeg ønsker er at lyden skal væra klar og tydelig, fin lyd. Så da burde jeg vel ha mulighet til litt justeringer.

                  Hva vil det beste være? Med tanke på lydkvalitet.
                  Bytter gjerne ut spilleren hvis det er det beste. Liker den ikke noe særlig uansett.
                  Vil jeg høre mye forskjell på å ha passive delefiltre kontra en annen spiller?

                  Comment


                  • #10
                    Tingen er at hvis du skal bygge deg passive eksterne delefilter så er du låst til de verdiene du bygger.
                    Med denne spilleren kan du velge fram og tilbake, teste hva du synes fungerer best. Det er aldri noe fasitsvar på hva som fungerer best i din bil.
                    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                    Comment


                    • #11
                      Okei. Da lurer jeg på om jeg bare skal kjøpe den spilleren, hvis han har den enda.

                      Hvis det ikke er noen andre spillere i den prisklassen som er bedre da ?
                      Så spilleren hadde fått mye skryt

                      Comment


                      • #12
                        Nå har jeg fått kjøpt meg ny spiller, ble en 9887r.

                        Nå er diskant koblet på front, mellomtone på rear og sub på sub-utgang. Begge forsterkerne er satt på full, og alt annet er skrudd enten av eller justert i bunn. Er det eneste man trenger å justere på forsterker Gain? Da alt annet blir justert på spiller. Er dette riktig koblet/ satt opp, eller er jeg helt på bærtur ? :P

                        Comment


                        • #13
                          Ikke meninga å være krass, men du ser fort i manualen om du har koblet riktig. (med tanke på front, mid, sub).

                          Men det høres rimelig fornuftig ut det. Ikke glem subsonic filter for subben på forsterkeren. Regner med at du ikke kan justere dette på spilleren.

                          En kar som testa diskantene aktivt: http://www.diymobileaudio.com/forum/...tus-rt27f.html

                          Så ifølge han så bør diskanten ha HPF på 3150hz med en 6db slope, ingen LPF. Og han brukte en annen mellomtone, men du kan du prøve deg frem med, en HPF på rundt 80hz er nok ikke dumt, LPF rundt ca 2600-3150.

                          Så har du i alle fall noe du kan begynne med.
                          Mvh. Damir

                          Comment

                          Working...
                          X