Announcement

Collapse
No announcement yet.

Båndpasskasse til Hertz Hx250

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by trustno1 View Post
    Hvis du ønsker hjelp med simulering så vil det nok være en stor fordel å skrive hvilke frekvenser du er ute etter at subben skal spille
    hmm, litt usikker, jeg liker både stram,presis og djup bass. Hva er å anbefale da?
    FOCAL- the spirit of sound!

Comment

Hva me en sånn kasse? Tar jo mindre plass ihvertfall, men vett ikke om du kan ha forskjellig størrelse på kammerene... ?
      Attached Files

Comment

Originally posted by ThomasEK View Post
        Hva me en sånn kasse? Tar jo mindre plass ihvertfall, men vett ikke om du kan ha forskjellig størrelse på kammerene... ?
        Kanskje det hadde vært no ja
        Kjører alle elementene på en forsterker så veit ikke hvordan det vil bli med forskjellig volum på kammerene jeg :/

Comment

Originally posted by dessarun View Post
          hmm, litt usikker, jeg liker både stram,presis og djup bass. Hva er å anbefale da?
          Da vil jeg tro at enn dypt tunet sub (30-35 hz) + noen heftige midbasser forran er å anbefale. Er iallefall slikt oppsett jeg har selv og er veldig fornøyd.

Du bør ikke ha forskjellig volum på kammerene nei. Spesiellt ikke om det skal kjøres på samme forsterker. Får både tull med tuningen, samt elementene får ulik effekttårlighet.

Men du kan jo lage noe lignende dette. Litt inspirert fra Thomas sin tegning.

Last edited by trustno1; 22-07-2011, 02:46.

Comment

om du poster specs eller link til specs for elementene kan jeg prøve å simulere litt. Ikke at jeg er noen ekspert på det, men prosjektene jeg har lagd selv har iallefall funka bra

Comment

om du poster specs eller link til specs for elementene kan jeg prøve å simulere litt. Ikke at jeg er noen ekspert på det, men prosjektene jeg har lagd selv har iallefall funka bra
              Ja det ville vært flott
              Her har du specs: http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/pdf_hx250d.pdf

Comment

Hvor stor kasse har du plass til? Prøvde å simulere litt, men ser ikke ut til at elementene fungerer særlig godt i en 4. ordens båndpass kasse. Ser derimot ut til 6. ordens kan funke (porter både forran og bak elementet)

Comment

Hva slags program bruker du trustno1?
                  Bmw e34 520:
                  Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

Bruker winisd.

Simulerte litt nå. Her er noen forslag. Dette er vel og merke bare forslag jeg har tunet selv, winisd hadde ingen gode forslag å komme med.

Personlig ville jeg nok gått for den øverste kassa med 100liter/30hz og 50liter/50hz og hatt midbasser som overtar på rundt 50-60 hz

Om du ønsker mer trøkk under 30 hz så kan du eventuellt tune kassa enda litt dypere, men da mister du endel trøkk og du må ha fryktelig lang port. Tror ikke det er vits egentlig.

Men som tidligere nevnt, jeg er ingen ekspert så ta dette med en klype salt.

Comment

Bruker winisd.

Simulerte litt nå. Her er noen forslag. Dette er vel og merke bare forslag jeg har tunet selv, winisd hadde ingen gode forslag å komme med.

Personlig ville jeg nok gått for den øverste kassa med 100liter/30hz og 50liter/50hz og hatt midbasser som overtar på rundt 50-60 hz

Om du ønsker mer trøkk under 30 hz så kan du eventuellt tune kassa enda litt dypere, men da mister du endel trøkk og du må ha fryktelig lang port. Tror ikke det er vits egentlig.

Men som tidligere nevnt, jeg er ingen ekspert så ta dette med en klype salt.

Midbasserne tar over ved ca 70hz. Ser ut som den øverste kassa vil fungere bra, men problemet er at kassa blir nok litt stor. målte ut at jeg kan ha ei kasse på ca H= 34cm, B=95cm, D= skal ha skråvegg mot sete, men midt på sete og utover så kan jeg ha ca 43/45cm. Dette er da utvendige mål på kassa.

Comment

Skal se om jeg får simulert med de målene du har tilgengelig etterhvert, men har ikke tid i dag

Comment

Skal se om jeg får simulert med de målene du har tilgengelig etterhvert, men har ikke tid i dag
                          Ja det hadde jeg satt pris på veitu

Comment

Da har du vel rundt 100 liter kasse tilgjengelig

Her har du vel ett alternativ, men du mister endel i bunnen.

Ett problem til er at du må ha enormt lange porter.

Mulig det rett og slett er bedre å bare bruke 2 elementer.

Comment

6. ordens båndpass vil jo ikke hjelpe trådstarter, hvordan skal han få begge portene gjennom skiluka?

Jeg tror heller ikke det er nødvendig å tune så dypt. Både pga cabin gain og problemer som oppstår med altfor lange porter.

Grønn graf her viser det jeg vil anta er ca tuningen til 70 L bassrefleks. Blå graf er mitt forslag, 60 hz tuning krever en 8,2 cm port med 15,6 cm lengde. Burde sannsynligvis bruke slotport, pga dårlig plass og for å unngå portstøy (det er her jeg er veldig usikker og mangler erfaring).

PS: Trådstarter, ikke ta dette som et endelig forslag. Jeg er som sagt veldig usikker på dette.

Det hadde virkelig vært gøy om noen med peiling kunne gitt sin mening! Dag hvor er du?
                              Bmw e34 520:
                              Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

Begge porter gjennom luka lar seg nok gjøre med litt finurlig kassekonstruksjon.

Ut i fra simuleringen på 4. orden tviler jeg på at du vil få noe særlig god(dyp) lyd ut av det, men kunne vært intressant å sett hva noen med peiling sier ja

Comment

Working...
                                X