Announcement

Collapse
No announcement yet.

To 12" eller en 15"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • To 12" eller en 15"?

    Enkelt spørsmål(eller kanskje ikke?), med tanke på plass, effekt og prestasjon. Hva funker best? To greie 12" bassere eller en 15"?

    Må kunne driverst av denne forsterkeren: http://www.eikeraudio.no/nettbutikk/...11/vis_prod/56

  • #2
    97 Audi 80 Cabriolet. Tungvindt bil og få bass i pga bensin tanken ligger mellom bagasjerom og kupèen. Går mest i rock men også litt syre/trance

    Comment


    • #3
      Begrunnelse på det er jo greit og få?

      Comment


      • #4
        Den begrunnelsen gleder jeg meg til og lese:P
        Lasse Bass Tala
        Proud to be LOUD!!!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Talaboy View Post
          Den begrunnelsen gleder jeg meg til og lese:P
          No offence til Warlow, men må si jeg dro litt på smilebåndet

          Sunvang, at det er cabriolet hjelper ikke akkurat på saken, men tanke på subber i bagasjen og bass generelt.
          Jeg har litt lyst å nevne et standardforslag, har du vurdert hva du kan gjøre forran i bilen? Jeg tror man kan få mye lyd fra en god installasjon i dash og dører.

          Comment


          • #6
            Har gode høytalere og innstallasjoner forran, men mangler den virkelige rumblinga ifra bassen. Lyden generelt er fyldig og dunker ifra uten tvil, men savnar litt "risting" til tider

            Comment


            • #7
              I cab har du ingen kupé som forsterker de nederste frekvensene, så den typiske runde bilstereobassen er vanskeligere å få til. Du går i prinsippet fra et bittelite rom til et nesten åpent rom, noe som gjør mye med lyden. Mye mer enn forskjellen mellom 12" og 15". Bare så du har det i bakhodet og stiller forventningene ut fra det.

              Comment


              • #8
                Ok? Pga plass besparelse eller prestanda? Noen tips til hva element som kan passe?

                Comment


                • #9
                  Ingen som bruker 12" bassere eller 15" her som har anbefalinger altså?

                  Rart at alle bruker 8"-10" og 18" da...

                  Comment


                  • #10
                    De svarene du kommer til å få vil være akkurat det samme som om du ville kunne slikke på fingeren og stikke den opp i lufta for å se hvilken vei vinden blåser.. :-) Dessverre.

                    Når det kommer til sub, så er det i grunnen veldig enkelt. Er du ute etter mye bass, bygg stort. Bruk så mye du har av plass tilgjengelig til å bygge kasse, finn så ut ca hvor mange liter du har tilgjengelig, og hvilke elementer som kan få plass (om du har plass til 2x12 eller 1x15) og så velger du det du tror vil bli seende best ut samt høres greiest ut. Når det kommer til prestanda, så er det i ytterst få tilfeller at du vil klare å høre forskjell på 2x12 og 1x15. De har relativt likt membranareale så der er ikke så veldig mye å hente.

                    Men, kulhetsfaktoren i gata er definitivt størst med 1x15 eller 1x18.. i stedet for to stusselig små 12'ere.. :P
                    Sture Vedal

                    Comment


                    • #11
                      Tusen hjertelig takk! Slike svar jeg er ute etter, og hjelper faktisk på en avgjørelse. Skal ut og ta mål av bil og bagasjerom, så får ein så hvor mye ein vil ofre

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Sunvang View Post
                        Ingen som bruker 12" bassere eller 15" her som har anbefalinger altså?

                        Rart at alle bruker 8"-10" og 18" da...
                        Jeg bruker 1x 15" Cerwin Vega sub, er veldig fornøyd med denne!
                        Hadde 2x 12" tidligere, å må innrømme at jeg liker lyden i 15" bedre, men dette er jo en smaks sak fra person til person!

                        Det meste bestemmes av hvordan forsterker du har planer om å spille med!
                        2x 12" med en passe forsterker spiller greit(for man i gata) og har god respons, men med 1x15" eller 1x18" må du ha en greit bedre forsterker for å få samme responsen av subbene.
                        Men, jo større sub, desto dypere frekvenser får du!

                        Men er sikkert 1000 andre her inne som har mer peil enn meg, sier bare min egen erfaring

                        Comment


                        • #13
                          Å høre størrelsen på ett element er vel ett ummulig prosjekt.

                          Det har mye mer å gjøre med kasse, tuning, forsterkerkraft osv.

                          Klart, ett større element (med ellers samme specs) har mer potensiale for å spille høyere på dype frekvenser, men igjen så må det da ha kasse som er konstruert for det.

                          Comment


                          • #14
                            Lavprofilsubber under setene

                            I det siste har flere merker, deriblant Polk, Alpine, JL Audio, osv. lansert lavprofilsubber, ment for å bygges i kasser som skal kunne passe inn i litt trangere steder, f.eks. under forsetene.

                            Stort sett er det 8-, 10-, og 12-tommere det dreier seg om.

                            http://www.polkaudio.com/caraudio/subs.php#mm

                            http://www.alpine-electronics.no/pro...s/swr-t10.html
                            http://www.alpine-electronics.no/pro...s/swr-t12.html

                            http://jlaudio.co.uk/products/catego...9.110648.0.0.0

                            http://www.pioneer.eu/no/products/25...67&__P53=12650

                            Kanskje verdt å vurdere noe under forsetene, mtp. at basstrøkk fra bagasjerommet likevel kommer til å dempes en del av bensintanken?
                            Evt. om det går an å montere noe under baksetet?
                            Anlegg: Alpine iXA-W407BT, fabrikkmonterte høyttalere, iPhone 4, PXA-H100 Imprint-prosessor, KCE-635UB og en liten USB-harddisk.
                            Bil: 2008 Ford Mon Dieu sedan 2.0 TDCi

                            Comment


                            • #15
                              Hvordan er plassen i sidepanelene bak, der bakdørene normalt ville vært på en 4/5-dørs bil? Mulig du kunne klemt inn en liten 8" eller i verste fall 6,5" på hver side der. Det kan hjelpe en del.

                              Tang Band har noen elementer som går temmelig dypt i temmelig små kasser.

                              Comment

                              Working...
                              X