Jeg er ganske lei av å høre om alle de tåpelige begrepene folk bruker uten at det i praksis betyr noe som helst. Akustiske synsebegrep som "Mørkt", "Varmt", "grumsete", "oppløst", "luftig" osv - jeg fordrar det ikke. Det er hovedsaklig fordi jeg ikke helt forstår hva det innebærer.
Derfor vil jeg gjerne høre deres definisjoner, diskusjoner og forslag til hva disse beskrivelsene EGENTLIG innebærer. Nå har jeg bakgrunn i både studioproduksjon og analogteknikk, men kan ikke skryte på meg noen omfattende forståelse for elektroakustikk.
Jeg kan f.eks begynne med begrepene jeg har i bakhodet, samt forklaring slik jeg har (mis)forstått dem:
Kald/Lys klang:
Høy (gjerne buet oppovergående) frekvensrespons i øvre diskantregion (10Khz og oppover ).
Varm klang:
Svak frekvensrespons i øvre diskantregion, gjerne svak avrunding etter ~10KHz og oppover slik at de øvre detaljer er tilstede i mindre grad.
Mørk klang:
Henger kanskje litt sammen med overstående (Varm klang), men ofte brukt i situasjoner der avrulling er litt for bratt eller for tidlig, eller rett og slett at diskant har et par dB for lite effekt sammenlignet med andre drivere.
Ubehagelig skarp/skrikete:
En vesentlig peak et sted i diskantdriverens eller øverst i mid-driverens arbeidsområde. - Gjerne i 3-5KHz-området der øret er ekstra følsomt. Ofte forårsaket av feilaktig deling og/eller tidskomp mellom mid og diskant - eller bare dårlige drivere.
Flatt/Kjedelig lydbilde:
Ofte brukt i situasjoner der frekvensrespons ikke tilsvarer ørets følsomhet, (Google ISO 226:2003) altså f.eks ved mørk klang som beskrevet over. Om din målte frekvensrespons er helt flat, altså ikke kompenserer for - eller tilogmed motarbeider ørets følsomhetskurve, vil lydbildet oppleves flatt go kjedelig.
Dynamisk/Detaljert lydbilde:
En kombinasjon av drivere med størrelse og headroom nok til å kunne reprodusere sitt frekvensområde uten "stress" - som gjør at driverene også vil være i stand til å hørbart reprodusere mindre detaljer i kildesignalet som kanskje ellers ville blitt "komprimert bort" i driverens/forsterkerens kamp for å levere strøm nok til å nå signalets p-p.
Pappklang
Et frekvensområde i nedre midregion (La oss f.eks si 150-600Hz) - Gjerne et relativt bredt område - som er betydelig overrepresentert i forhold til frekvensene over/under.
Fokusert/sentrert lydbilde
Dette er en av de mest håpløse, men jeg antar det folk her mener er at akustikken er noenlunde fase- og nivåriktig slik at phantom center for monaural lyd (Vokaler blir ofte brukt som eksempler, selv om dette etter min mening er et feilaktig eksempel) ender opp midt på dashbordet - eller midt på gulvet i hjemmesammenheng. Installasjoner hvor center stage fluktuerer mellom frekvensområder blir til tider beskrevet med "manglende fokus".
Frekvensområder
Folk ser ikke ut til å bli enige med seg selv når de snakker om frekvensspektere heller. "Øvre mid" er for noen 1Khz, og andre 5. Her er min "tabell" slik jeg liker å tenke på det. Rett meg gjerne dersom du har en mer konkret / riktigere tabell.
20-63Hz : Subbass
63-150Hz : Midbass
100-1KHz : Nedre mid
1K-3KHz : Øvre mid
3K-10K : Nedre diskant
10K-20K: : Øvre diskant
16-20K: : "Toppen" (Ref: "Skarp/Mørk/lys/detaljert i toppen")
Merk deg som sagt at det overstående kun er mine (Og etterhvert andres) oppfatninger av begrepene. Kom med andre begrep, forklaringer, rettelser på definisjonene jeg har notert osv. Jeg ønsker å få samlet en liste over slike - med fornuftig forklaring på hva det egentlig innebærer og gjerne også hvorfor.
Derfor vil jeg gjerne høre deres definisjoner, diskusjoner og forslag til hva disse beskrivelsene EGENTLIG innebærer. Nå har jeg bakgrunn i både studioproduksjon og analogteknikk, men kan ikke skryte på meg noen omfattende forståelse for elektroakustikk.
Jeg kan f.eks begynne med begrepene jeg har i bakhodet, samt forklaring slik jeg har (mis)forstått dem:
Kald/Lys klang:
Høy (gjerne buet oppovergående) frekvensrespons i øvre diskantregion (10Khz og oppover ).
Varm klang:
Svak frekvensrespons i øvre diskantregion, gjerne svak avrunding etter ~10KHz og oppover slik at de øvre detaljer er tilstede i mindre grad.
Mørk klang:
Henger kanskje litt sammen med overstående (Varm klang), men ofte brukt i situasjoner der avrulling er litt for bratt eller for tidlig, eller rett og slett at diskant har et par dB for lite effekt sammenlignet med andre drivere.
Ubehagelig skarp/skrikete:
En vesentlig peak et sted i diskantdriverens eller øverst i mid-driverens arbeidsområde. - Gjerne i 3-5KHz-området der øret er ekstra følsomt. Ofte forårsaket av feilaktig deling og/eller tidskomp mellom mid og diskant - eller bare dårlige drivere.
Flatt/Kjedelig lydbilde:
Ofte brukt i situasjoner der frekvensrespons ikke tilsvarer ørets følsomhet, (Google ISO 226:2003) altså f.eks ved mørk klang som beskrevet over. Om din målte frekvensrespons er helt flat, altså ikke kompenserer for - eller tilogmed motarbeider ørets følsomhetskurve, vil lydbildet oppleves flatt go kjedelig.
Dynamisk/Detaljert lydbilde:
En kombinasjon av drivere med størrelse og headroom nok til å kunne reprodusere sitt frekvensområde uten "stress" - som gjør at driverene også vil være i stand til å hørbart reprodusere mindre detaljer i kildesignalet som kanskje ellers ville blitt "komprimert bort" i driverens/forsterkerens kamp for å levere strøm nok til å nå signalets p-p.
Pappklang
Et frekvensområde i nedre midregion (La oss f.eks si 150-600Hz) - Gjerne et relativt bredt område - som er betydelig overrepresentert i forhold til frekvensene over/under.
Fokusert/sentrert lydbilde
Dette er en av de mest håpløse, men jeg antar det folk her mener er at akustikken er noenlunde fase- og nivåriktig slik at phantom center for monaural lyd (Vokaler blir ofte brukt som eksempler, selv om dette etter min mening er et feilaktig eksempel) ender opp midt på dashbordet - eller midt på gulvet i hjemmesammenheng. Installasjoner hvor center stage fluktuerer mellom frekvensområder blir til tider beskrevet med "manglende fokus".
Frekvensområder
Folk ser ikke ut til å bli enige med seg selv når de snakker om frekvensspektere heller. "Øvre mid" er for noen 1Khz, og andre 5. Her er min "tabell" slik jeg liker å tenke på det. Rett meg gjerne dersom du har en mer konkret / riktigere tabell.
20-63Hz : Subbass
63-150Hz : Midbass
100-1KHz : Nedre mid
1K-3KHz : Øvre mid
3K-10K : Nedre diskant
10K-20K: : Øvre diskant
16-20K: : "Toppen" (Ref: "Skarp/Mørk/lys/detaljert i toppen")
Merk deg som sagt at det overstående kun er mine (Og etterhvert andres) oppfatninger av begrepene. Kom med andre begrep, forklaringer, rettelser på definisjonene jeg har notert osv. Jeg ønsker å få samlet en liste over slike - med fornuftig forklaring på hva det egentlig innebærer og gjerne også hvorfor.
Comment