Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seriekoble 2 x 18" til 2ohm monoblock

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Seriekoble 2 x 18" til 2ohm monoblock

Monoblocka er stabil ned til 2ohm...og var litt fristene å teste disse subbene.. helst 2 styk...

Husker ikkje seriekobling på elementer lengre så lurte på 2 stk om denne:

http://lydibilen.no/subwoofer-18/lib-1881-d2
    kan disse seriekobles ellernoe slik man får 2 stk elementer til å vise
    2ohm til monoblock.?

eller er denne serien bedre å koble 2 stk til forsterker i 2 ohm?

http://lydibilen.no/subwoofer-18/lib-1881-d1

eller det eneste alternativet å finne 2 x suber med enkle 4ohms spoler å paralellkoble,..da klarer jeg resten skjølv..
    Last edited by Terranoise; 05-11-2011, 01:50.

supert , og vist man bestemmer seg om å bare kjøpe ett element med 2x2ohm for å få i 2 ohm så følger man bare bildet bare man tar vekk ett element?
    Last edited by Terranoise; 05-11-2011, 02:23.

Comment

Kjøper du 1 element på 2x2ohm, blir det 1ohm (parallellkobling) eller 4ohm. (seriekobling)

På tegningen som GENEXXA viser er spolene seriekobla. Kvar element er da på 4ohm. Elementa blir parallellkobla og den samla resistansen blir på 2ohm

Comment

Kva meiner du GENEXXA?

Trådstarter spurde om 1 element på 2x2ohm. Da blir det 1ohm eller 4ohm. (ikkje 2ohm som trådstarter vil ha)
        Og so tok eg ein forklaring på bildet du viste. Det var for at trådstarter skal skjønne dette. (kanskje han skjønte det før, men eg liker å prøve å forklare det på ein lettast måte uansett)

Comment

Jå, eg såg det. Men kanskje forklaringen min ikkje viser dette godt nok. (eg er berre nesten perfekt! )

Var det det du tenkte på?

Comment

hmm, skjønte ikke nå, er jo korrekt det todleif sier da? og på en gangske grei måte fortalt og :S
            spiller: pioneer p88
            front: Hertz MLK 165
            sub: polk sr104 x2
            forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

Comment

takker for svar, var bare at vist eg skulle gå får 1 element i staden for 2stk om eg kunne seriekoble 2x2ohm ,men da blir det altså 4 ohm ja... poenget va vertfall å få monoblocka i bruk i 2ohm.. uansett om det skulle være 1 eller 2 subba

da hadde vell alternativet vert 1 stk sub med 2x4ohm spoler å paralellkobla dei heller...men LIB subbane hadde vist ikkje det...jaja.. kan leve med 4ohm så lenge sikkert vist ikkje det finst andre 18" i ca samme prisklassen som lib subbane med andre ohm på spolane.

Comment

Du kan bruke D1 subben og koble den i 2 ohm
                Jonas Tautra
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
                  Du kan bruke D1 subben og koble den i 2 ohm
                  vel og merke da i serie
                  spiller: pioneer p88
                  front: Hertz MLK 165
                  sub: polk sr104 x2
                  forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

Comment

Ok. tar noen mål i bagasjeromet først om det blir plass til svæær kasse med 2 stk D2.

eller så kjøper eg D1 subben å legger den på hylla så lenge.

Ser også at D2 har kobbertråd spole mens D1 har aluminium spole tråd.... hva er evt best?..
                    Last edited by Terranoise; 07-11-2011, 04:30.

Comment

Aluspole er lettere og gjør at den bevegelige massen til elementet blir mindre. Dette kan gjøre at man spiller litt høyere og er derfor brukt i dB drag. Men ulempen er at aluspolene tåler mindre effekt og egner seg kanskje litt dårligere til gatebruk.
                      Jonas Tautra
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

ok skjønner,..hmmm,,, ja da får eg bare være litt forsiktig med effekten heller.

Comment

Litt av faren med alu kontra kobber er tempraturpunktet det starter smelte på vel? Aluminium skal det ikke all verdens mye varme til før det starter smelte. Klart det finnes forskjellige typer aluminiumsblandinger, men sånn generelt....

Comment

Er jo også en grunn til at noen spoler er dyrere enn andre, da det kan bli brukt forholdsvis dyre materialer for å unngå at "smelting" skal forekomme.
                            Mvh
                            J. Holm
                            www.b2audio.com
                            http://facebook.com/b2audio

Comment

aha,

også såg eg at det var 8lags spole på den med aluminiums tråd og 4lags på den som var kobber... 8 lags vil ikkje det si at aluminiunms spolen er dobbel så tjukk da?

Comment

Working...
                              X