Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilke type plater til og bygge om bagasjeromm?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvilke type plater til og bygge om bagasjeromm?

Skal begynne og bygge om bagasjeromm i en Renault stv i vinter, og lurer da på om noen vet om jeg må bruke mdf plater for bra resultat eller om det går greit og bruke spon eller kryssfiner? (Da de er billigere)

Skal ikke bygge kasse til subb i denne runden må få på plass allt annet i bagasjen først.

1.
    Skal ha en plate som dekker hele gulvet i bagasjen som må kunne hengsles til en plate og burde vell være ganske stiv? (Gjerne uten at den blir for tykk og tung)

2.
    Skal ha noe mere materiale til og lage "kasse" i reservehjulsbrønn.
    er det greit med noe litt kraftig her kansje?

3.
    Noen som vet hva slags glass man kan bruke som er sterkt nokk til at det kan så bagasje osv oppå det uten at det knuser pga vekta.
    (Har tenkt på plexi glass men etter og ha sjekka litt blir det fort ripete for den billige typen og den dyre som tåler litt før den blir matt og ripete blir veldig dyr :S)

På forhånd takk for innspill
    Alpine DLS Audison Focal Odyssey McIntosh

Alle alternativene dine er unødvendig tunge. Er det noen spesiell grunn til at du må bruke treplater?

Jackofoam XPS. Enkel å kutte jevne fine snitt i, veier minimalt og er trykksterk nok til det meste. Hvis ikke limer du bare 2mm alu, 3mm kryssfiner e.l. oppå. Liker ikke polyester og visse limtyper, så pass på å kjøpe riktig lim.

Last edited by epifant; 29-11-2011, 14:01.

Comment

Se der ja
      Nei er ingen spesiell grunn til og bruke tre plater, bare viste ikke om noen andre alternativer

Veldig intressant kansje det kunne vært noe, ser de har noe sånn i fr.stad også.
      Vet du hvordan det er og evt skru i dette her og kan man feks skjære med kniv i det?

Comment

Kutte med kniv går bra, glødetråd er et annet alternativ.

Hva tenkte du som bruksområde for skruene? For å feste platene i hverandre ville jeg som sagt ha limt, men til tyngre ting som forsterkere og liknende ville jeg ha brukt kryssfiner/alu på begge sider og f.eks. brukt gjengestag med mutter og skive i begge ender for å fordele kreftene mest mulig.

Comment

Interessant materiale epifant, jeg som har en fot (og to) innenfor reklame- og skiltbransjen har også et alternativ derfra som er Dibond komposittplater. Disse er laget av 0,3mm aluplater rundt en kjerne av polyethylene (plast) som er lette, sterke og lette å bearbeide.

Brukes opprinnelig til skiltplateemner, og som byggemateriale til messestands o.l, der lav vekt og god styrke er viktige momenter.

Fås i 2, 3 og 4mm tykkelse.
          [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Tenkte på skruer for og feste noen forsterkere og feste noen hengsler så jeg kan vippe opp topp plata,
            men kan jo gjøre som du sier og feste forsterkere sånn, eller evt bruke en treplate kun der forsterkere festes.

Har sendt forespørsel på 30mm av disse platene nå, det må vell holde?
            Hvilken type lim skal man bruke til disse?

Kansje de har litt lyd dempende egenskaper også?

Haakon O Skal lese meg opp litt på Dibond komposittplater etterpå er litt travelt nå

Comment

Eller bare kjøpe 12mm (f.eks) MDF, så kan du bruke samme til basskassa du sikkert skal lage siden
              Isopor ville jeg vært skeptisk til, alu blir fort dyrt.
              Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
              [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
              Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Haakon: der har du samme prinsippet ja! Hvordan er trykkfastheten på PE-kjernen? Som liggeunderlag, eller hardere?

ugn: Isopor er jeg også skeptisk til, skumtypene som diskuteres her har heldivis andre egenskaper. Divinycell er kongen på haugen av lette og svært trykkfaste skum. Brukes som kjernemateriale til båter (Nor-Techs katamaraner bruker Divinycell) og fly - og koster deretter.. Men spennende!

Masse typer lim som kan brukes til Jackofoam - om du har noe stående kan du prøve på en liten kloss og la det ligge over natta for å se om det reagerer. Ellers skal polyurethanlim gå helt fint.
                Last edited by epifant; 29-11-2011, 16:15.

Comment

Originally posted by Haakon O View Post
                  Interessant materiale epifant, jeg som har en fot (og to) innenfor reklame- og skiltbransjen har også et alternativ derfra som er Dibond komposittplater. Disse er laget av 0,3mm aluplater rundt en kjerne av polyethylene (plast) som er lette, sterke og lette å bearbeide.

Brukes opprinnelig til skiltplateemner, og som byggemateriale til messestands o.l, der lav vekt og god styrke er viktige momenter.

Fås i 2, 3 og 4mm tykkelse.
                  Hvor får man kjøpt slike plater?
                  Og pris?
                  Tenker på om de kan være aktuelle å bruke som dørpanel?

Comment

Originally posted by epifant View Post
                    Haakon: der har du samme prinsippet ja! Hvordan er trykkfastheten på PE-kjernen? Som liggeunderlag, eller hardere?
                    Mye hardere, den er mer som hardplast. Man vanskelig å få trykket noen andre plasser enn inn siden som er 3mm tykk, da de kommer som ferdige komposittplater med alu i topp og bunn

Det som er fint med de er at en kan frese ut et V-spor ned til rett over nederste alu-skikt, og brette den til 90 graders vinkel, eller skjære flere langsgående spor og kerfe kanten for en jevn radius.

Litt eksempler i slutten av denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=KzqPBV1njJo
                    [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Working...
                    X