Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spm. om dual coil subber!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spm. om dual coil subber!

    Hei!
    Jeg lurer på om jeg har blitt feilinformert så jeg spør her

    MÅ man koble opp begge spolene når man kobler subber? Ble fortalt at det holdt å koble bare ene spolen? :S

    Ble også fortalt at når du skal koble 2 subber til 1 ohm, så kobler du dem til 2ohm og når disse kobles til mono forsterkeren min ville de bli halvert til 1 ohm, stemmer dette? Eller må jeg koble dem til 1 ohm og de forblir 1 ohm når de kobles til forsterker ?

    Det jeg har er 2x http://www.pioneer.eu/no/products/25...2D4/index.html
    og 1: http://www.pioneer.eu/no/products/25...SPL/index.html

    Etter ca. 1 time med volum på omtrent max så er ikke forsterkeren blitt varm.
    Så jeg mistenker at jeg har koblet noe feil

    EDIT; fant foresten dette bildet:
    Om jeg kobler dem slik vil da forsterkeren bli belastet med 1ohm?
    Den blir ikke halvert siden det er 2 subber?
    Last edited by Bjeff; 17-12-2011, 04:03.
    Ford Escort
    PRS-D2000spl | 2x DD2515 | GM-3400T | Focal PS 165v2s | DEH-80PRS
    http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=16246

  • #2
    Du kan du koble slik som tegninga ja med subbane dine til forsterkaren. som viser 1ohm til forsterkar.
    har vertfall alltid brukt begge spolane i bruk om en sub har dvc om det er noke krav veit ikkje eg.
    Last edited by Terranoise; 10-12-2011, 19:48.

    Comment


    • #3
      Takker, skal prøve på det!
      Ford Escort
      PRS-D2000spl | 2x DD2515 | GM-3400T | Focal PS 165v2s | DEH-80PRS
      http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=16246

      Comment


      • #4
        Har subbene 2 spoler, so skal du bruke begge. Ellers utnytter du ikkje subbene skikkeligt. (Bedre forklaring får andre gi)

        Ved seriekobling dobles lasten og ved parallellkobling halveres lasten.
        I ditt tilfelle har du 2 subber med 2 spoler på 4 ohm.
        Da kan du parallellkoble spolene. Kvar sub vil da få ein last på 2 ohm.
        So parallellkobles subbene og lasten blir da 1 ohm. Parallellkobling av subbene kan du du gjera på subbene, på kontaktpunktet til kassen eller på forsterkeren. (du bestemmer)

        Comment


        • #5
          Originally posted by todleif View Post
          Har subbene 2 spoler, so skal du bruke begge. Ellers utnytter du ikkje subbene skikkeligt. (Bedre forklaring får andre gi)
          Om du mener at subbene ikke utnyttes skikkelig må du vel også kunne begrunne påstanden?

          Og om subbene kobles som 1 ohms last vil forsterkeren se 0,5 ohm. DET er det ikke mange forsterkere som trives med...
          Last edited by epifant; 11-12-2011, 17:25.

          Comment


          • #6
            Originally posted by epifant View Post
            Og om subbene kobles som 1 ohms last vil forsterkeren se 0,5 ohm. DET er det ikke mange forsterkere som trives med...
            Hvorfor ser forsterker 0,5 ohm hvis du kobler subbene i 1 ohm last? Den skjønte jeg ikke helt...

            Mange "pakker" om kreves at 2 elementer skal ned i 1ohm for å virke i med forsterker som følger med. Så med andre ord så mener du at selgere anbefaler feil og at dette bare ødelegger forsterkeren?

            Comment


            • #7
              I dette tilfellet er det riktig å koble slik tegninga i første post viser. Blir 1 ohm totalt (forsterkeren er en monoblokk).

              For øvrig kan man fint la være å bruke den ene spolen på en dobbelspolet sub. Men parametrene vil forandre seg, og frekvensresponsen blir påvirket. Noe som i de fleste tilfeller er negativt - men iblant kan være positivt. Blant annet om man bruker subwooferen på en litt annen måte enn produsenten har ment (IB istedenfor kasse, f.eks.).

              Comment


              • #8
                My bad, at forsterkeren "ser" halve impedansen gjelder kun ved brokobling slik Miniboom påpeker.

                For å underbygge påstanden min om å kun bruke en spole:

                What about driving just a single coil, and leaving the other open? Well, as you would guess, the push is
                weaker. The system has a peakier resonance (for the techie types, Qts increases because Qes increases).
                BUT - let's drive one coil, and short the other. Guess what? Things change from the original (both coils
                driven) situation, but they also stay the same. The driven voice coil is pushing and pulling, as normal.
                But what about the shorted voice coil? Well, it's trying to keep things at rest - it's trying to resist ANY
                motion! The net result is the overall peakiness of the resonance is the same as it was when both coils were driven, even though we are only using half the motor (driving one coil). The other coil helps "tame" the
                driven coil, so that the system basically behaves the same as before.
                Kilde: Adire Audio - "Dual voice coil drivers"
                Last edited by epifant; 13-12-2011, 06:06.

                Comment


                • #9
                  men uansett så får du mere watt ut av forsterkeren din når du bruker alle spolene dine, kontra når du kjører den i 2ohm
                  VW Golf 4
                  Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                  Simen Sormbråten

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by epifant View Post
                    My bad, at forsterkeren "ser" halve impedansen gjelder kun ved brokobling slik Miniboom påpeker.

                    For å underbygge påstanden min om å kun bruke en spole:



                    Kilde: Adire Audio - "Dual voice coil drivers"
                    Kudos for kick ass quoting skills!

                    Digger Adires tech-dokumenter, men her har de forsnakket seg litt - eller i alle fall tatt utg.punkt i at leseren har elementet i en "riktig" kasse til å begynne med, noe som er rimelig å anta, så klart...

                    Sannheten er jo at man KANSKJE får en "peaky response" med én spole, hvis man i utgangspunktet har elementet i en kasse med en Qtc på f.eks. mindre enn 1,0. Om man derimot har et element i en altfor stor kasse, eller montert i en IB-løsning, altså veldig lav Qtc, kan man få et bedre lydmessig resultat ved å droppe å koble til den ene spolen.

                    Ved å beregne ny Qts etter å ha tatt hensyn til endret Qes kan man simulere responsen til det "nye" elementet.

                    Jeg har både simulert og testet dette i min bil, og er positivt overrasket over utfallet. Faktisk fant jeg det ut ved et uhell, da jeg tok knekken på den ene spolen på elementet da jeg ga det litt mye effekt i friluft, og måtte koble til den ene spolen istedenfor begge to i serie...

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har nå fått koblet subbene slik tegningen viser, men har fått litt problemer..
                      Det som skjer er at det virker som subbene "lugger" og ikke tar alle frekvensene :S
                      i tillegg til dette så blir subbene varm og de begynner å lukte litt svidd etter ca. 10 min med hardt kjøring..

                      Jeg skjønner ikke hvorfor dette skjer når forsterkeren leverer nøyaktig den effekten subbene skal ha (alle loudness, sub sonic osv justeringer er skrudd av)

                      Jeg begynte å lure på om jeg hadde koblet subbene i 0.5ohm men forsterkeren var kald og det var ikke anntydning til overbelastning på den.

                      Noen som har en anelse om hva dette kommer av ?
                      Signal kabelen muligens ? eller kansje jordingsproblem ? :S
                      Ford Escort
                      PRS-D2000spl | 2x DD2515 | GM-3400T | Focal PS 165v2s | DEH-80PRS
                      http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=16246

                      Comment


                      • #12
                        Mye gain på ampen?
                        Kan jo hende den klipper

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by robin1379 View Post
                          Mye gain på ampen?
                          Kan jo hende den klipper
                          Gain på ampen er satt til "normal".
                          Ca. 1/3 av maks.
                          Ford Escort
                          PRS-D2000spl | 2x DD2515 | GM-3400T | Focal PS 165v2s | DEH-80PRS
                          http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=16246

                          Comment


                          • #14
                            Få noen som har peiling til å se på det. Seriøst.

                            Hvertfall ikke spill noe mer før du har tatt ut sikringa foran ved batteriet, og dobbelsjekket at alt virkelig er koblet slik tegninga lenger opp i tråden viser. Sjekk også delefilterinnstillingene, at frekvensene som SKAL til elementet kommer dit - og motsatt.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Miniboom View Post
                              Få noen som har peiling til å se på det. Seriøst.

                              Hvertfall ikke spill noe mer før du har tatt ut sikringa foran ved batteriet, og dobbelsjekket at alt virkelig er koblet slik tegninga lenger opp i tråden viser. Sjekk også delefilterinnstillingene, at frekvensene som SKAL til elementet kommer dit - og motsatt.
                              Har hatt litt kontakt med en som har drevet med dette i over 20 år, og fått noen tips. Har fulgt disse uten hell og skal derfor få han til å komme å se på det i nærmeste fremtid ja

                              Har dobbelsjekket koblingene og det er koblet rett i forhold til tegningen!


                              Takker uansett for svar og innspill!
                              Ford Escort
                              PRS-D2000spl | 2x DD2515 | GM-3400T | Focal PS 165v2s | DEH-80PRS
                              http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=16246

                              Comment

                              Working...
                              X