Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger litt tips til valg av Sub

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Og kvaliteten der etter....
    Ole Petter Holelien
    Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
    Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
    Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

Comment

Se der ja..... Fence i stedet for Focal, good choice!

Sannsynligvis ikke optimalt ift. forsterkeren heller, da jeg vil tro disse har hver sin 4 ohms spole.
      Bmw e34 520:
      Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

Originally posted by tofter View Post

Sannsynligvis ikke optimalt ift. forsterkeren heller, da jeg vil tro disse har hver sin 4 ohms spole.
        Jammen de begynner jo begge på F...... lett å ta feil
        Remi Lilleng

Comment

jaja der røyk kvaliteten og "trøkket" makan til møkka sub elementer,håper at du blir fornøyd da

mvh kim

Comment

Genialt å lage en spørretråd for å få tak i noe bra, og så plutselig kjøpe noe av det mest ræva som finnes, som i tillegg ikke er en særlig god match for den altfor svake forsterkeren du har....

Er gjerde-wooferne 4 ohm og enkelspolet er du så heldig å få seriekoblet dem til 8 ohm. Da får de kanskje 50W pr stk i beste fall, når du brokobler forsterkeren din på dem.

Om det fortsatt er noe igjen av budsjettet du hadde i utgangspunktet, kan du kanskje redde litt av lyden ved å kjøpe en rimelig monoblokk som er stabil i 2 ohm (eller hva nå subwooferne blir koblet i parallell, vet ikke om de er 4 ohm eller hva...). Om subwooferne ryker, kan du hvertfall ha en forsterker som tåler en mild oppgradering uten å sprenge budsjettet.

Ljudia.no har noe billige Zachry-greier som hvertfall leverer mer enn DB Four'en brokoblet. Bør hvertfall gjøre det, ut ifra spesifikasjonene.

http://ljudia.no/bilstereo-s82121/sl...1200d-p333293/

Comment

Grunnen til at jeg kjøpte de subbene er fordi jeg allerede har brukt for mye penger på anlegget, og trengte noe billig. Og selgeren bodde i samme by som meg så slapp den dyre frakten. Er også derfor jeg kjøpte brukt, fordi da fikk jeg noe billig som engentlig har kostet mye mere.

Om de er optimale iht. forsterkeren vet jeg ikke, men de er iallefall lettdrevne som toft anbefalte.
              Ser det er noen som sier fence ikke er så bra, hva er det som ikke er bra med de?

kimafro: Har du erfaring med de subbene siden du sier de er så dårlig ?

Har koblet de opp idag, og synes kvaliteten er bra. er veldig fornøyd.
              Nå har ikke jeg så mye erfaring med andre subber, er mitt forste anlegg, så har jo ikke noe å sammenligne med, men det ble bra trøkk iallefall.

Miniboom: Sier du at jeg burde kjøpe en større forsterker for å klare å drive subbene bra ?
              Jeg har koblet en 4mm2 ledning til hver av subbene. Du mener jeg bør seriekoble.

Men uannsett så ble det bra lyd, men jeg er selvfølgelig åpen for forslag for å få en enda bedre lyd, men tror ikke jeg blir å kjøpe noe mere nå iallefall.. Det for bli med tiden.. Man lærer så lenge man lever..

Comment

Skjønner ikke helt hva du mener, kan ikke så mye om det her. Hvor stor spole er det bra å ha da ?

Comment

Originally posted by Spoooki View Post
                  Skjønner ikke helt hva du mener, kan ikke så mye om det her. Hvor stor spole er det bra å ha da ?
                  Så lenge du er fornøyd er det jo helt greit, det som teller!

For å få mest ut av forsterkeren din (som er relativt svak til sub bruk) burde du hatt 4 ohm totalt. Nå som du har to spoler på 4 ohm blir det totalt 2 eller 8 ohm (google ohm's lov), avhengig av koblingsmetode. Hvis subbene dine er koblet i 2 ohm tror jeg ikke forsterkeren vil vare lenge.. Nb dette forutsetter brokobling, blir anderledes hvis du bruker en kanal per sub.
                  Bmw e34 520:

Comment

Så lenge du er fornøyd er det jo helt greit, det som teller!

For å få mest ut av forsterkeren din (som er relativt svak til sub bruk) burde du hatt 4 ohm totalt. Nå som du har to spoler på 4 ohm blir det totalt 2 eller 8 ohm (google ohm's lov), avhengig av koblingsmetode. Hvis subbene dine er koblet i 2 ohm tror jeg ikke forsterkeren vil vare lenge.. Nb dette forutsetter brokobling, blir anderledes hvis du bruker en kanal per sub.
                    Okei. Jeg har brukt en kanal per sub. Jeg vet ikke om noen andre måter å koble det på :P
                    Hvordan ville du ha koblet det opp? Hva anbefaler du ? Med det anlegget jeg har nå.
                    Vil jo ikke ødelegge forsterkeren.
                    Har forresten en 53mm2 kabel som tilførsel til forsterkeren om det er interesant. Tipper den er altfor stor egentlig, men tenkte nu bare å ta det største jeg fant, med tanke på utvidelse ved en senere tid.

Og hvor stor forsterker burde jeg ha til sub bruk? Er det det som kalles en monoblokk?

Ohms lov: I = P/U = 300W/12V = 25A R=U/I = 12/25 = 0,48Ohm ?

Comment

Med det utstyret du har er det nok like greit å koble slik du har gjort nå. Blir nok kanskje litt snaut med krefter, du burde hatt litt mer for å være sikker. Men igjen, låter det ok så er det jo greit.

Jeg tenkte mer på en avart av ohms lov. Kort fortalt sier den at ved parallellkobling av like motstander (subbene dine) halveres motstanden, og ved seriekobling dobbles den. Søk litt ang brokobling av forsterker.

Grov strømkabel er bare bra. Men obs, husk at jordingskabelen må være like tykk!!

En mononlokk er bare en 1-kanals forsterker, laget spessielt for bruk til subwoofere. Hvor kraftig avhenger av hva slags element og kasse du skal drive.

Edit: Du bør også koble slik at subbene spiller i mono, altså med samme signal.
                      Last edited by tofter; 08-01-2012, 03:14.
                      Bmw e34 520:

Comment

Med det utstyret du har er det nok like greit å koble slik du har gjort nå. Blir nok kanskje litt snaut med krefter, du burde hatt litt mer for å være sikker. Men igjen, låter det ok så er det jo greit.

Jeg tenkte mer på en avart av ohms lov. Kort fortalt sier den at ved parallellkobling av like motstander (subbene dine) halveres motstanden, og ved seriekobling dobbles den. Søk litt ang brokobling av forsterker.

Grov strømkabel er bare bra. Men obs, husk at jordingskabelen må være like tykk!!

En mononlokk er bare en 1-kanals forsterker, laget spessielt for bruk til subwoofere. Hvor kraftig avhenger av hva slags element og kasse du skal drive.

Edit: Du bør også koble slik at subbene spiller i mono, altså med samme signal.
                        Jeg burde hatt litt mere hva ? Krefter? Altså en ekstra forsterker kanskje ?

Okei. Slik jeg forstår det er subbene mine hverken seriekoblet eller parallellkoblet.
                        Men da må jo parellellkobling være en fordel, siden du da får mindre motstand. ?
                        Og om jeg hadde hatt en bra monoblokk, da burde jeg parallellkoblet de kanskje ?
                        Om jeg har skjønt det riktig da, så kobler jeg meg fra en kanal inn på den ene subben. Og fra den igjen og inn på neste sub..? Men da er det jo to subber på en kanel som igjen gjir mindre effekt ? Forvirrende saker..

Og med nærmere lytting så savner jeg mere lyd. Er bra med bass, men litt lite lyd synes jeg.
                        Nå har jo ikke jeg fått justert instillingene på forsterkeren ordentlig enda, så har sikkert litt med det å gjøre også.

Har samme tykkelse på jordingskabelen : )

Har brukt y - ledd på signalkablene. Og et par til subbene og et par til høyttalerene.
                        Så ene raden kan jeg stille inn subbene og den andre høyttalerne om det var det du mente ?

Comment

Du er på bærtur, bare la det være koblet slik det er! Det blir ikke optimalt med det utstyret du har nå uansett.

Hvis du hadde hatt en monoforsterker kunne du parallellkoblet ja.

Originally posted by Spoooki View Post
                          Og med nærmere lytting så savner jeg mere lyd. Er bra med bass, men litt lite lyd synes jeg.
                          Nå har jo ikke jeg fått justert instillingene på forsterkeren ordentlig enda, så har sikkert litt med det å gjøre også.
                          Betyr dette at du ikke er fornøyd med frontsettet? Ellers blir dette totalt uforståelig for meg. Bass skal integreres som en del av musikken, ikke fremtre som during/risting fra bagasjen..
                          Bmw e34 520:

Comment

Working...
                          X