Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flere spørsmål ang. bilstereo og valg av komponenter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flere spørsmål ang. bilstereo og valg av komponenter

    Hei

    Jeg kunne tenkt meg et anlegg i bilen min, men jeg har ikke mye erfaring med bilstereo og lurer derfor på en del ting.

    Det jeg har valgt så langt er 2 x JBL GTO1214, ett par JBL GTO6528 og ett par JBL GTO528 elementer. Tror jeg går for forsterkerne Infinity Kappa One og Infinity Kappa Four, da det ser ut som om de er noe bedre enn JBL GTO1004 og JBL GTO7001. Stemmer ikke det?

    Har nettopp satt sammen en portet kasse etter JBL sine spesifikasjoner for GTO1214, så med mindre noen har en veldig god grunn så kommer jeg nok til å gå for 2 x JBL GTO1214 da jeg har kassen klar.

    Vil en Kappa One passe fint til 2 x JBL GTO1214?

    Hvordan er er kvaliteten og lydkvaliteten på JBL sine elementer?

    Dersom jeg går for Kappa-forsterkerne, vil 70mm^2 være passelig fra batteriet dersom kabelen er 4-5m? Hvordan er det normalt å regne ut dette for bilstereo?

    Hvor store kabler bør jeg bruke ut til elementene?

    Hva er din mening om dette valget av komponenter? Noe av betydning som du ville ha endret på? Hvorfor?

    Vil en kondensator være nødvendig?

    Har noen en anelse om hvor mange desibel en kan forvente?

    Det ble en god del spørsmål, men det ser ut som om det er en del folk her som har peiling på dette, så da lærer jeg forhåpentligvis en ting eller ti.

    Lister opp spesifikasjonene på komponentene her slik at det er litt lettere å få en oversikt:

    JBL GTO1214
    Makseffekt: 1400 Watt
    Effekt (RMS): 350 Watt
    Følsomhet: 90 dB (2,83V / 1m)
    Høyttalertype: Basshøyttaler
    Høyttalerstørrelse: 12" (30 cm)
    Frekvensområde: 23 Hz - 400 Hz
    Impedanse: 4 O
    X-max: 14,5 mm

    JBL GTO6528
    Makseffekt: 180 Watt
    Effekt (RMS): 60 Watt
    Følsomhet: 92 dB
    Høyttalertype: 2-veis koaksial
    Høyttalerstørrelse: 6,5" (16,5 cm)
    Frekvensområde: 50 Hz - 21 kHz
    Impedanse: 2 O

    JBL GTO528
    Makseffekt: 135 Watt
    Effekt (RMS): 45 Watt
    Følsomhet: 91 dB
    Høyttalertype: 2-veis koaksial
    Høyttalerstørrelse: 5,25" (13 cm)
    Frekvensområde: 65 Hz - 21 kHz
    Impedans: 2 O

    JBL GTO1004
    Type: 4 kanals forsterker
    Effekt (RMS, 2ohm): 4 x 150 W RMS
    Effekt (RMS, 4ohm): 4 x 100 W RMS
    Signalbrus: 85 dBA
    Frekvensområde: 10 Hz - 100 kHz
    Dimensjoner: (BxHxD) 472mm x 264mm x 54mm

    JBL GTO7001
    Type: Monoblokk
    Effekt (RMS, 2ohm): 1 x 700 Watt
    Effekt (RMS, 4ohm): 1 x 425 Watt
    Signalstøy: 107 dBA
    Kanaler: 1 kanal
    Frekvensområde: 20 Hz - 300 Hz
    Dimensjoner: (BxHxD) 381 x 264 x 54 mm

    Infinity Kappa Four
    Type: 4 kanals forsterker
    4-Ohm power output: 125W RMS x4Ch
    2-Ohm power output: 150W RMS x4Ch
    Total peak power: 1200W
    Class D operation: Yes, with DirectFET transistors
    Signal-to-noise ratio: 106dBA
    Frequency response: 10Hz-75kHz (-3dB)
    THD + N: <0,05% at rated power (4Ohms)
    Input sensitivity: 200mV-6V

    Infinity Kappa One
    Type: Monoblokk
    4-Ohm power output: 500W RMS
    2-Ohm power output: 800W RMS
    Total peak power: 1600W
    Class D operation: Yes, with DirectFET transistors
    Signal-to-noise ratio: 112dBA
    Frequency response: 20Hz-320Hz (-3dB)
    THD + N: <0,05% at rated power (4Ohms)
    Input sensitivity: 200mV-6V
    Alex

  • #2
    Det jeg har valgt så langt er 2 x JBL GTO1214, ett par JBL GTO6528 og ett par JBL GTO528 elementer. Tror jeg går for forsterkerne Infinity Kappa One og Infinity Kappa Four, da det ser ut som om de er noe bedre enn JBL GTO1004 og JBL GTO7001. Stemmer ikke det?

    Tja, smaken er som baken.. Mer Watt tilgjengelig, men det er ikke alltid det som betyr mest. Hatt god erfaring med Infinity'ene, både effektmessig og klangmessig, spesielt i dens prisklasse.

    Har nettopp satt sammen en portet kasse etter JBL sine spesifikasjoner for GTO1214, så med mindre noen har en veldig god grunn så kommer jeg nok til å gå for 2 x JBL GTO1214 da jeg har kassen klar.

    Disse elementene spiller morsomt og har en ganske bra "party-faktor"

    Vil en Kappa One passe fint til 2 x JBL GTO1214?

    JA, det vil jeg si..

    Hvordan er er kvaliteten og lydkvaliteten på JBL sine elementer?

    Her er også smaken som baken. Min mening er at de ikke spiller spesielt teknisk pent, ihvertfall med en portet kasse, men det er jo DINE ører som skal høre på dette. Blir vanskelig å fortelle deg hva du skal syntes er pent og ikke. Men morrofaktoren vil du få i bøtter og spann!!

    Dersom jeg går for Kappa-forsterkerne, vil 70mm^2 være passelig fra batteriet dersom kabelen er 4-5m? Hvordan er det normalt å regne ut dette for bilstereo?

    Jeg har lignende effekt på mine forsterkere og jeg har lagt opp 20mm^2 til 4-kanaleren med 100A sikring og 35mm^2 til monoblokka med 150A sikring. Holder ihvertfall Emma-standard

    Hvor store kabler bør jeg bruke ut til elementene?

    Ofte så liten strekke uansett, så prisforskjellene blir ikke store uansett... Gå for 4mm^2 du..

    Hva er din mening om dette valget av komponenter? Noe av betydning som du ville ha endret på? Hvorfor?

    Har aldri hørt høyttalerkomponentene, så de kan jeg ikke uttale meg om. God erfaring med forsterkerne, og smiler hver gang jeg hører subbene i portet kasse spiller Finnes jo masse bra på markedet, så spørs jo hva du får dette for, med tanke på hva slags prisklasse man kan sammenligne med...

    Vil en kondensator være nødvendig?

    Legg heller de pengene i et lite AGM/tørcellebatteri eller en solid fordelingsblokk

    Har noen en anelse om hvor mange desibel en kan forvente?

    Tja, si det....
    VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
    DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
    http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

    Comment


    • #3
      Tusen takk for svar kalosturbo

      Jeg begynner å lure litt når du sier at elementene spiller morsomt, har en bra "party-faktor" og at de ikke spiller "teknisk pent".
      Dette er vel kanskje mer et morro-oppsett. Det er vel begrensninger for hva en får for 10K + spiller, men jeg håper ikke lydbildet blir så alt for dårlig.

      En ting er da sikkert, lyden blir minst ti ganger så bra sammenlignet med orginalanlegget i E46'en, men det skal ikke så mye til heller :P

      Planen nå er å sette opp et nokså stort batteri bak og koble det til batteriet fremme med 16mm^2, burde ikke det holde mellom batteriene?
      Da slipper jeg å trekke store kabler helt bak, og jeg sparer litt penger.

      Er spent på hvordan dette blir, men det er vel bare en måte å finne ut av det på.
      Alex

      Comment


      • #4
        Når budsjettet er 10k kan det være lurt å være litt bevisst på om man bare ønsker masse dunk-dunk eller noe som låter veldig bra. Mulighet til import/bruktkjøp for å overholde budsjett eller øke kvalitet/kvantitet er lurt å vurdere.

        Uten krav til massiv bass har jeg grei erfaring med dette som "budsjettløsning":
        - En god 5-kanals forsterker, helst med nok kraft til sub, dvs 4-500w rms minst... Kicker ZX700.5 er bra og kan finnes billig.
        - Kurant 10-12-15" i hjemmelaget kasse, helst portet, særlig om man har svak forsterker... Husk rett spesifikasjon på elementene ift kasse og aktuell forsterker. Kombinasjonen elementparametre+kasse er viktigere enn selve merket på elementet.
        - Et godt frontsett drevet av brokoblede front/rear-kanaler fra forsterkeren.

        For maks utbytte av komponentene, kan man utvide/oppgradere med å bruke en god spiller med DSP og evt da også dele frontsett aktivt. Får litt større utgift til spiller, men kan kutte utgift til høyttalere og få bedre lyd med DIY-komponenter til en langt lavere pris enn ferdige sett.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Miniboom View Post
          Når budsjettet er 10k kan det være lurt å være litt bevisst på om man bare ønsker masse dunk-dunk eller noe som låter veldig bra.
          Ja, du har rett i det. Det jeg lurer på er hvordan lyden er i GTO elementene.
          Alex

          Comment


          • #6
            Etter min mening er det litt "verken eller". Ikke dritbra, og spiller ikke drithøyt, men det vil være en bra oppgradering fra originalt, så klart. Og man kan jo gjøre en god deal om man kjøper en hel pakke, det er relativt prisgunstige saker.

            Comment


            • #7
              Da blir det vel montering i morgen, om jeg får pakken da.
              Hvilke kabler bør jeg ha ut fra forsterkeren til kassen? 8mm2? Vet ikke om det går mer enn 8mm2 ut på den.
              Alex

              Comment


              • #8
                Originally posted by Nexus View Post
                Da blir det vel montering i morgen, om jeg får pakken da.
                Hvilke kabler bør jeg ha ut fra forsterkeren til kassen? 8mm2? Vet ikke om det går mer enn 8mm2 ut på den.
                på så korte strekker og med effekten som skal ut til subbene mener jeg at du ikke trenger mer enn 4mm2 ihvertfall
                VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
                DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
                http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

                Comment


                • #9
                  Siden kabelen på selve elementet var 4mm2 brukte jeg dobbelt opp med kabel for å være den sikre siden.
                  Alex

                  Comment


                  • #10
                    Heller den veien enn andre well done!
                    VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
                    DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
                    http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

                    Comment


                    • #11
                      Da er det bare å koble alt sammen og finne ut hvor forsterkerne skal stå så blir det sikkert lyd.
                      Alex

                      Comment

                      Working...
                      X