Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kobling av sub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kobling av sub

    Hei..



    Eg lurte på om noen kunne gi meg et lite tips på hvordan eg skal koble en ground zero sub for å få ben til å ute mest..


    Er en http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17005


    Og den har 4 spoler på 1ohm..


    Så eg lurte på om noen har noen tips.

    Forsterkerene er en Hifonics er vel stabil i en 0.5 ohm.



    takker

  • #2
    Faktisk mulig at den subben eg har er 4x0.5Ohm

    Comment


    • #3
      Om det er 4 x 0.5 ohms spoler seriekobler du to og to og paralellkobler de to parene. Da havner du på 0.5 ohm totalt.

      Comment


      • #4
        Hadde noen kunne laget et lite diagram? så eg ikkje kortslutter heile greia?


        Hadde vært evig takknemelig..

        Comment


        • #5
          Enkel tegning.. Noen som kunne ha hjulpet med hvordan eg skal koble?

          Forsterkeren var stabil i 1 Ohm og vil helst ha den så nærme det som mulig..


          Husker ikkje helt om spolene var 0.5ohm el 1 ohm..
          Men vis noen kunne tegnet opp og hvor mange om hver av dem blir.. Eg er ikkje så super på det serie og parallell koblinga hvordan det funker ser u..


          Går liksom litt i surr..:P

          Og da spør eg heller ekspertene her inne, så eg slipper å fucke det til, for det elementet er tungt nok å sette i engang..:P
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Ingen som kan hjelpe en ubrukelig elektrikser?...:P

            Comment


            • #7
              Hver spole har en terminal med henholdsvis + og -. Vi nummererer dem fra 1-4 for enkelhets skyld.

              Terminal 1: koble en kort ledningsstump fra + til -.

              Terminal 2: koble + fra forsterker til + på terminalen. Ikke gjør noe med - foreløpig.

              Terminal 3: koble en kort ledningsstump fra + til -.

              Terminal 4: koble - fra forsterker til - på terminalen. Ikke gjør noe med + foreløpig.

              Nå er spole #1 og #3 kortsluttet. På #2 er - åpen og på #4 er + åpen. Trekk en kabel mellom disse to åpne tilkoblingene, og du har seriekoblet spole #2 og #4.
              Om spolene er 0,5 ohm blir den totale impedansen 1 ohm. Er spolene 1 ohm blir den totale impedansen 2 ohm
              Last edited by epifant; 09-01-2012, 19:11.

              Comment


              • #8
                Originally posted by epifant View Post
                Hver spole har en terminal med henholdsvis + og -. Vi nummererer dem fra 1-4 for enkelhets skyld.

                Terminal 1: koble en kort ledningsstump fra + til -.

                Terminal 2: koble + fra forsterker til + på terminalen. Ikke gjør noe med - foreløpig.

                Terminal 3: koble en kort ledningsstump fra + til -.

                Terminal 4: koble - fra forsterker til - på terminalen. Ikke gjør noe med + foreløpig.

                Nå er spole #1 og #3 kortsluttet. På #2 er - åpen og på #4 er + åpen. Trekk en kabel mellom disse to åpne tilkoblingene, og du har seriekoblet spole #2 og #4.


                Tusen takk.. Og hvilke motstand er det da vis spolene er 0.5 ohm el 1 ohm? Masse dumme spørsmål no, men eg vil gjøre det rett...

                Comment


                • #9
                  Tuuuuusen Taakkk....

                  Comment

                  Working...
                  X