Announcement

Collapse
No announcement yet.

For stor/liten kasse eller for liten port?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • For stor/liten kasse eller for liten port?

    Laget/produserte/skapet noen kasser en gang som var til noen focal 10" (ikke dei optimale måla men) målene på kassa er utvendig: Dybde 40cm 45cm Bredde og 33cm høyde ,platene er 19mm tjukke. 43,5Liter i følge boxbuilder ca.. http://graph.flexunits.com:8080/BoxBuilder2.htm

    port er 8cm (ground zero porter) og er vell rundt 33cm lange nå,(40cm var dei vell nye) står på siden av kassa,.. suben er en DD510b den har vert under innspilling 1-2 uker nå innpå rommet nå ca... pga bilen er ikke klar... har kjørt litt div basstester og musikk med djup bass i men synst membranen vibrerer ganske lett egentlig og høres ut som den skal til å "vrenge" seg noen ganger jeg prøver med litt volum,blafrer liksom en del ved lave frekvenser..
    er det porten som er for lang? eller burde jeg hatt en port til evt? eller vil det kanskje bedre seg når subkassene kommer i bagasjeromet slik de får litt "motstand" ?? kanskje dårlig forklaring dette her men...

    lurte på å teste med en fabrikkbygd DD 10" kasse, den skal jo være korrekt til disse subbene... bare for å se om det blir sinsjukt forskjell av den kassa jeg har nå og den optimale....

    når kassene spillte i bil sist med focal elementa spillte det både dypt og passe høyt, spiller ganske dypt sånn sett innpå rommet nå også, men på en måte ikke så høyt... kutta porten ca 2cm i sta og subben virket som den likte seg litt bedre i kassa da,,,virker som den vil ha mye luft ut av kassa, kom blåselyder ut av porten også.


    ellers spiller det veldig fint i den kassa jeg har nå.
    noen tips evt?
    Last edited by Terranoise; 12-01-2012, 22:45.

  • #2
    forandra første innlegg litt.

    Comment


    • #3
      Kutt dialekt/bokmål/nynorsk blanding. Vanskelig og lese for enkelte.
      Runar E. Olsen ~ Moderator
      Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
      http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

      Comment


      • #4
        det sa læreren og...
        Last edited by Terranoise; 12-01-2012, 23:01.

        Comment


        • #5
          http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=3

          Det er ikke for og være "hæstkuk", men heller for at de som leser det du skriver, forstår deg. Dermed kan de hjelpe deg fortere.
          Og reglene er til og følges.
          Runar E. Olsen ~ Moderator
          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

          Comment


          • #6
            jupp jupp jupp den er god! fort å glemme seg

            Comment


            • #7
              Nå er vel forsterkeren som du har på rommet en 50rms eller noe sånt? Hvis du har vanlig surround forsterker da..

              Vent å hør hvordan det blir i bilen.. Rommet har mye å si samt plassering Sitte du bassen foran deg, å snur elementet mot veggen så kanskje det blir litt mer lyd

              Comment


              • #8
                He he ja bruker en denon stereo forsterker som sub forsterker! japp du har masse rett i det prøvd mangen plaseringer! nå når jeg nevnte den "vrenge blafrelyden" her, har jeg øret/hodet nerme inntil subben da... så ja det blir nok det beste å teste i bilen uansett tenker jeg...! 8-) en plass jeg står i rommet spiller det så dypt og fint jeg nesten skvetter på meg selv, men det blir jo litt "slemt" på den andre måten at elementet står i kassa og egentlig jobber som en helt og at man ikke hører de små forvregningene ...hmm.. men trur disse elementene trenger en lang "innspilling" enda for å mykne opp spideren litt...den er fortsatt stiv hard...!

                får bare vente og se. eller høre..
                Last edited by Terranoise; 12-01-2012, 23:21.

                Comment


                • #9
                  Hvis den blir for løs å myk så betyr det at elementet er RÆV spilt :P hehe..

                  Skal ikke nødvendigvis bli så mjuke osv. Når de står i bilen f.eks. Hvis du ikke spiller 1 dag å 2 me de, så blir de stein harde igjen..

                  Comment


                  • #10
                    Nei elementet er ikke ræv spillt, behandler subbene mine så fint du aner ikke, men var bare for å guffe litt og prøve med dype toner og slikt nå etter flere dager med vanlig musikk spilling som sub.. vet ikke hvor myke disse pleier å bli når dem er "ferdig innspillt" men elementet virker som det er nytt sånn sett fremdeles.. nei men får bare teste subben(e) i bilen en dag , blir vell litt feil uansett kanskje å bruke en bilsub/kasse inne på ett lite rom.

                    Comment


                    • #11
                      Singel 4ohm eller? Kan måle opp kassa mi og porten? Har slisseport, ellers ligger kasseforslaga ute på digitaldesigns.com.
                      Lars Ole Spitalen
                      bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
                      anlegg: DD, mtx, kenwood
                      skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

                      Comment


                      • #12
                        2x 4ohm i serie og 50rms fra forsterker i følge denon specs,, men kjører ikke full bass fra forsterkere heller. alt står på halv effekt på bass instillingene og knappene. kassene lagde jeg spesielt for å få plass til dei i bil i bredda og slikt...har 1 på hver side i bagasjerommet liksom... ja den kassa fra DD har jeg litt mer trua på, men håpte å kunne bruke de samme kassene jeg har brukt på disse elementa jeg har nå...blir nok sikkert feil målinger sånn sett kanskje da det er bare noen random kassemål jeg lagde til egentlig. om jeg har plass så kan være jeg går for 2 DD kasser heller.. i slikt trekkt fint stoff skal ta å skjekke måla på DD kassene for 10" og se om det kan gå i bredde og dybde.

                        Edit: dd kassa var vist 61cm i bredda så får ta ett mål i bilen også
                        Last edited by Terranoise; 12-01-2012, 23:40.

                        Comment


                        • #13
                          Da er de ikke sikkert kassa mi passer elementa dine vurderer å selge å teste DD 515b
                          Lars Ole Spitalen
                          bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
                          anlegg: DD, mtx, kenwood
                          skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

                          Comment


                          • #14
                            vilken kasse er de du hadde da?

                            fant foresten ut at EQ på pcen sto på ... 31hz kurva sto litt høyt... testa med cd rett fra cd spiller til forsterker heller istedenfor å spille musikk fra pc, blei litt mer kontrollert og finere lyd da,, men fortsatt ikkje heilt fornøgd..men men,, kan være det blir bedre i bil og med litt mer power..ellers får jeg modifisere kassene eller skaffe andre kasser.....
                            Last edited by Terranoise; 13-01-2012, 00:14.

                            Comment


                            • #15
                              Relativt åpenbart for de fleste, men slenger det ut likevel; prøvd å dele bassen høyere? kan jo være de dypeste tonene blir for dype for en 10"
                              /// BIS

                              Comment

                              Working...
                              X