Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilsubwoofer på hjemmekino?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bilsubwoofer på hjemmekino?

Hei.

Har en 300watts hjemmekino med 5 kanaler (60w pr kanal).

Subben på den er ødelagt, og bruker ikke bakre høyttalere, dermed har jeg 3 utganger ledig.

Har en bilsub liggende, som jeg tenkte å prøve på. Kan jeg dele opp høyttalerkabelen slik at jeg får 6 ledninger, og ta tre plusser fra hjemmekinoen på subben, og det samme med minusene? Subben tåler godt over 500w, så om min teori stemmer får jeg 180w.

Det vil ikke fungere, og du risikerer vel å ødelegge forsterkeren...

Comment

Begrunn svaret?

Fungerte med en kanal tilkoblet, hvorfor da ikke 3?

Comment

signal/lyd får du sikkert ut og slikt ved bruk av en anna kanal, men om den/dei gir ut subsonic signal og dei frekvensene som en normal sub utgang gir tviler eg på men. men det kan jo være det funker litt med passivt delefilter osv.. bare en tanke fra min side, har ikkje testa det du har gjort selv, jeg bruker bare en stereoforsterker som subforsterker ut fra sub utgang på surround forsterkeren...
        Last edited by Terranoise; 18-01-2012, 17:10.

Comment

Det er nok ikke en god ide. Signalet som du får ut disse kanalene er delte mye høyere en det subben skal ha. Bedre å gjøre subben aktiv og bruke signalet ut for sub!

Comment

Kryptiske svar her gitt...

Uansett deling eller ikke så vil de tre kanalene "ødelegge" hverandre, om de kobles sammen på denne måten.
            Du kan bruke 1 kanal (som du allerede har testet), men kobler du som du har tenkt vil det altså gå i stykker.
            Joakim Skovlund
            dynaBel Tønsberg
            Mobil: 943 55 200 - Epost:joakim@skovlund.no
            www.dynabel.no -
            dynaBel Tønsberg på Facebook

Comment

Hvis en forsterker er laget for brokobling så kan en koble sammen 2 kanaler (og en kobler seg til + på ene kanalen og - på andre kanalen), men aldri hørt om at 3 kanaler kan brokobles (ikke dermed sagt det ikke finnes). Mange (de fleste?) bilstereoforsterkere er laget for brokobling, men det er svært få forsterkere for hjemmebruk som er laget for brokobling og enda færre (om noen?) flerkanals forsterkere/receivere som kan brokoble kanaler (bi-amping er noe annet).

Jeg husker ikke detaljene, men kobler du sammen + på 2 eller flere kanaler så er sjansen ganske stor for at forsterkeren blir ødelagt og jeg er rimelig sikker på at du ikke får noe lyd (skulle det komme lyd tviler jeg på at det er noe særlig god lyd).

Comment

Working...
              X