Announcement

Collapse
No announcement yet.

Monoblokker stabile i 0.5ohm?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Monoblokker stabile i 0.5ohm?

Har forstått det slik at mine to Ground Zero 12" subber med 2x2ohm spoler enten må kjøres i 2ohm, eller 0.5ohm. Så da lurte jeg på hvilke forsterkere som faktisk er stabile i 0.5ohm? Lager en liste etterhvert som forslagene kommer inn?

SPL Dynamics ICE-3500D ( RMS Power 0.5 Ohm 1 x 3200W )

Ser de oppgir THD til 0.15%... Hva betyr egentlig dette? Har sett at noen oppgir 0.01% med en lavere effekt og høyere effekt med større prosent THD? Har dette noe med forvrengning å gjøre? Kan det for eks blir slik at den leverer effekten, men at det høres skit ut?

ved serie/brokobling så halverer du eller dobler motstanden.
    Så 2x2ohm gir 4 eller 1 ohm, som igjen kan gi 0.5, 2 eller 8 ohm.
    Å laste en forsterker i 0.5 ohm er ikke spesielt snillt. jeg ville ikke gått lavere enn 2ohm!
    Prosjekt SQ Audi A3

Comment

0.5 ohm går som regel fint det bare ampen får nok strøm, og du ikke kjører spenninga så alt for lavt.

selv har jeg kjørt amper som er stabile i 1 ohm ned til 0.5 uten problemer.
      MVH, Øivind Sandvik
      sigpic
      www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
      www.sandviksbassogbongel.com

Comment

Thd er forvregning. På klasse d forsterkere til sub hører en vanligvis ikke den store forskjellen på 0.1% og 1%.
        Noen oppgir sågar effekten ved 10% noe som nok er litt drøyt. Høyere THD gir også mulighet for et dårligere signal som kan være en medhjelpende faktor til å svi spolene, samtidig med at lyden blir forverret.

Det har vært en del reklamasjoner på en monoblokk med ganske likt design som den du er interessert i. Største grunnen er for lav last, for lite batteri kapasitet og brukerfeil. En slik cocktail er ikke akkurat å foretrekke.

I bunn og grunn er det jo snakk om en 2.2kw forsterker som blir belastet såpass hardt at den blir en 3kw+ forsterker.
        Mvh
        J. Holm
        www.b2audio.com
        http://facebook.com/b2audio

Comment

Hvorfor ikke bruke en forsterker på hvert element.Det hadde i hvertfall jeg gjort.
          Lasse Bass Tala
          Proud to be LOUD!!!

Comment

Her finner du en forsterker som er 0.25ohm stabil. http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=32884646
            Runar E. Olsen ~ Moderator
            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Originally posted by GENEXXA View Post
              Her finner du en forsterker som er 0.25ohm stabil. http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=32884646
              Har nettopp sett på den annonsen der...Mye gromt, men jeg må innrømme jeg ikke har lyst å legge ned for mye penger i dette....

En spurte hvorfor ikke to blokker...vel det dobbler jo prisen :-)... Men sammtidig kan man kansje kjøpe billigere monoblokker og heller to... Jeg har jo de 470wrms LRx6.9 leverer... Men er redd det knapt vil flytte på subbene... Har nok egentlig kjøpt "feil" subb, men når man nå har disse så hadde det vert gøy å sparket litt liv i de :-).

Så 0.15% thd betyr at dette sånn lydkvalitetsmessig kansje ikke er så bra om man drar ut alle kreftene? Kan man si at ved lavere belastning blir THD mindre eller er den konstant uansett ohm og effektuttak? Er ikke helt stødig på dette...

Comment

Sier bare: Soundstream XXX-6500 og 10000 =)

Jeg kjørte disse i bridge i 1 ohm. og han jeg kjøpte de av kjørte de samlet i 0.5 :O kjørte også 0.5 på en annen sub på en amp. Null problem=)
                Cerwin-Vega, Precision Power, Power Acoustik, SPL
                KNK-Tuning
                Forester 2.5XT "STI"
                B16a2 Civic, JDM H22A Prelude

Comment

Og da sier jeg: hold deg unna XXX blokkene fra Soundstream, mye tull med.
                  Jeg hadde nok også sett etter to litt mindre monoblokker eller en monoblokk som leverer greit med effekt i 2 ohm. For å drive forsterkere med 0,5 ohms last krever ganske mye til resten av bilen mtp batterier og kabling, alt må virkelig være på stell!
                  Jonas Tautra
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

kjøp en god monoblokk eller 2-kanaler (kanskje mosconi??).
                    Du trenger ikke allverden av watt for å få MYE lyd. jeg har 2x150 watt i 4ohm på mine subber og dette holder i massevis!
                    Prosjekt SQ Audi A3

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
                      Jeg hadde nok også sett etter to litt mindre monoblokker eller en monoblokk som leverer greit med effekt i 2 ohm. For å drive forsterkere med 0,5 ohms last krever ganske mye til resten av bilen mtp batterier og kabling, alt må virkelig være på stell!

Det blir vel litt feil å definere det sånn som at en forsterker som er stabil og drevet i 0,5ohm stiller andre krav enn en forsterker med tilsvarende effekt som er stabil og drevet i 2ohm?

La oss si at forsterker A leverer 3000W i 0,5ohm og trenger 300A for å gjøre dette, og forsterker B leverer 3000W i 2ohm og trenger 300A for å gjøre dette.

Trenger ikke BEGGE akkurat like mye strøm, batterier og kabling? Alt må jo være like på stell i begge tilfeller.

Og for å ta det litt videre, så trenger en forsterker som leverer 3kw i 2ohm, mye kraftigere strømforsyning enn en som leverer 1,5kw i 0,5ohm?

Altså en må alltid dimensjonere det elektriske oppsettet (dynamo, kabling, batterier) etter total strømstyrke det må levere, uavhenging av impedanse man har koblet subbene opp i.
                      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Lav last er alltid en større belastning for en forsterker, uansett oppbygning. De fleste monoblokker kan fint kjøres i 0,5 ohm så lenge man vet hva man driver med, men er en grunn til at man ikke bør gjøre det.

Men så lenge man har alt på stell så er det jo ingen problem. Men uansett så er en forsterker som leverer samme effekt på høyere last alltid å foretrekke. Forsterekere er som kjent mye mer effektive på høyere laster enn på lave. Blir fort mye varmegang på utgangene på lav last også i forhold til høy last nettopp pga mindre motstand.
                        Jonas Tautra

Comment

Og man mister også dempningsfaktor ved lav last, som igjen går ut over forsterkerens kontroll over bassen.
                          Er man en wattnisse, så er det kult å kunne si at man har flere tusen watt på subbene, men her er det også mye annet som spillern inn. Mine subber spillte feks MYE råere, penere og med mer trøkk når jeg byttet fra 2x600watts monoblokker til 2x150 watt Helix competition A2.
                          Prosjekt SQ Audi A3

Comment

Nåvel, det med dempingsfaktor tror jeg de aller færreste vil legge merker til. Og skal man spille virkelig høyt så er det å laste lavt veien og gå så lenge man har litt eiling på hva man gjør. For det er enorm forskjell på 2 ohm og 0,5 ohm når det kommer til lydtrykk når man bruker samme forsterker og har nok strøm!
                            Jonas Tautra

Comment

Jo lavere last jo nermere er vi en kortsluttning som igjen krever mer av strømdelen i en forsterker hva kvalitet angår? Ikke alle forsterkere som kan utnyttes fullt ut i 0.5 ohm selv om de jo spiller i 0.5ohm...

Kan man sette dette på spissen og si at dette blir som å trimme en motor...0.5 ohm krever smidd innmat, rette lagre osv for at det skal fungere i lengden og ved høye belastninger...Får den ikke nok bensin/strøm så svir man stempler og motoren er DØD!? For de som har kjennskap til biltuning :-)

Vil mine GZPW12 fungere bra med Audisonens 470w i 2ohm. Subbenes følsomhet er bare 86db...... og jeg så for meg tette kasser på 15-20liter som oppgitt av GZ.... Jeg er ingen SPL`r, men liker selvsagt trykk. Så kan man jo lure på hvorfor jeg kjøpte disse to GZ subbene :-)

Comment

Working...
                              X