Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasse i Traktor

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Basskasse i Traktor

(Bære så dekk veit det, ALDRI vært borti lydanlegg xD)

Hei, kjøpte et 12" a/d/s dritelement billig og litt tilfeldig av en her om dagen, og tenkte jeg skulle prøve å bygge en basskasse til det som passer i traktoren. Problemet er bare at den eneste plassen jeg kan ha den er ved høyre døra, og mellom døra og gasspedalen er det bare 21cm... Veit at om jeg trekker ifra platene (2cm), så har elementet 3 cm klaring i bakkant - er dette nok? Resten av målene er på tegning, og blir ca. 40 liter, men veit ikke åssen dette kommer til å spille i forhold til plasseringa av element?

Sammendrag, for dom som itte orke å læsa ælt (skjønner je godt).

* 12" element
    * 3cm klaring i bakkant av kasse
    * 70cm høy, 39cm bred - 40 liter evt. mindre om det funker.
    * Blir dette bra?

Er det noe annet jeg må ha på kassa, som tilkoblingspunkt, eller er det like greit å bore hull å tette med silikon?
    Og demping, fordeler/ulemper, hvorfor/hvorfor ikke og evt. hvordan ?

Takker for svar

Tegning:

Uploaded with ImageShack.us
    Last edited by bjugen; 18-02-2012, 02:36.

Klaring mot bakplata går fint. Du kan helt sikkert klare deg med 30 liter lukket kasse.

Tett kasse trenger du ikke dempe.

Kabel ut av kassa og silikon er billigste alternativ. Evt to bolter gjennom kassa som fungerer som terminal. Eller billig og bra, http://bilstereosenteret.no/product_...roducts_id=577
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Da blir det nok 60cm høy kasse og terminal

Men, ser at noen har en ring inne i hullet til subwooferen, er dette nødvendig ?

Comment

Ring inne i hullet?
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Ja, de skjærer ut et større hull først og stapper så i en trering før de setter i subben.

Slik: http://bilstereosenteret.no/product_...roducts_id=580

Comment

Ein del har 2 frontplater for å få kassen kraftigare. Da har eg sett at bassen er festa på innerste plata.
            Er det det du meiner? Har vel ikkje sett at basselementene blir spaca ut.

Ein sånn spacer du linka til, er jo for å få høgtalerene lenger ut. Kan være greit i dørene, so ikkje magneten blir truffet av glasset på veg ned.

Comment

Ok, så trenger egentlig bare ei plate med et hull i ? xD

Comment

Yes. thats it

Mvh kim

Comment

Ok, begynte såvidt idag så blir kanskje saker til kasse imårra

Comment

Et lite skudd i blinde når det gjelder "ring i hullet" :
                    Er det en frest kant rundt hullet du sikter til?
                    Slik at elementet ligger mer jevnt med kassefronten...

Altså, noe alá dette:
                    2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

Comment

Trodde det var slik at elementet fikk bedre feste jeg, så ikke noe slik du sikter til J.T.

Men, går det bra med lukket kasse? En i klassa mente at dette var utdatert og at få elementer er laget for dette ? Er forresten et a/d/s 12" element fra torshov: http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=17325159

Comment

Få elementer laget for lukket kasse? De fleste kan vel brukes der. Baare kjøre på
                        Last edited by Judys Bilstereo; 20-02-2012, 20:15.
                        Ole Petter Holelien
                        Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
                        Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
                        Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

Comment

Hehe, ok. Har en sjølutnevnt lydekspert i klassa amma, men tyder på at han itte har helt peiling

Har forresten bygd kassa, så nå mangler det bare å lakke den, legge opp kabler og hente forsterker = harrytraktor Skal se om jeg får lagt ut bilder når den er ferdig og på plass

Comment

Forresten, har kjøpt denne forsterkeren: http://www.bossaudio.com/auto/4-chan...hantom-ph4500/

Hvor stor sikring tror dere jeg burde ha? Tar du den vanlige P/U så får du jo 166A, som jeg vil tro er litt drøyt, men skjønte at slik "billigbrask" (;D) egentlig ikke drar så mye.

Comment

Sikringen skal dimensjoneres for kabelen.
                              Kva slags størrelse og lengde er det på kabelen?

Er det seriekobling av spolene på suben og brukobling av 2 kanaler på forsterkeren du tenkte på?

Comment

Working...
                              X