Announcement

Collapse
No announcement yet.

hva heter denne typen subkasse?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hva heter denne typen subkasse?

har tegna en subkasse her i full fart(vedlegg), har en slik kasse noe navn, eller er det bare ett amatørbygg? har sett\hørt en slik kasse en gang å må si jeg ble imponert over bassen i kuppen, det var en sedan.

vurderer nå å kansje prøve meg på noe sånt i min e46 sedan?! dette blir vell i teorien en bassrefleks kasse, så da må jeg vell bygge kassa etter bassrefleks tegningene som følger med elementet?
    Attached Files

Google "bandpass box", ikke det samme som portet kasse.
    Bmw e34 520:
    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

må fjerne det innerste røret for att dette skal bli en bandpass mener jeg da, 4 ordens ialefall...tar jeg feil?

Comment

Jeg er usiker på hvordan de omtales på norsk, men den er i retningen "Series tuned 6th order bandpass".
        Og de er litt mer avansert enn å bare bruke medfølgende kasseforslag Jeg har ikke noe erfaring med de, men noen her på forumet har helt sikkert lekt med slike design.

Om du har lyst på prøve deg på lignende så ville kanskje en 4. ordens bandpass (lik som på bilde men med lukket bakkammer) være litt lettere å bynne med. Men hvilken type som egner seg avhenger også av elementet. Om du søker litt på nett vil du finne mye.

Kan jo likegodt nevne at ved slike bygg hvor man kjører subb og/eller port inn i cupéen vil det hjelpe mye å få tettet helt igjen mellom bagasjerom og cupé, etter det jeg har sett.

Comment

om noen her kan svare på det må det vel være Dag Johansen :P er sikker på at han kan svare deg godt på dette
          MVH, Øivind Sandvik
          sigpic
          www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
          www.sandviksbassogbongel.com

Comment

Dette er som en sa litt ned i tråden en Series tuned 6th order bandpass, ikke noe man begir seg ut på uten nøyaktige thiele/small parametre!

Mvh
            Dag Johansen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

takker for alle svar da tenker jeg att jeg skal prøve meg på en 4ordens bandpass etter å ha bygget mange bassrefleks kasser og tette kasser uten å få det trykket jeg er ute etter..

Comment

kom til å tenke på en ting.

det er er vel åpningen på den ytterste porten som avgjør om dette blir en bandpas løsning eller ikke? om den er virkelig stor, så vil det jo bli en bassreflexkasse?

Comment

Originally posted by volvogeek View Post
                  kom til å tenke på en ting.

det er er vel åpningen på den ytterste porten som avgjør om dette blir en bandpas løsning eller ikke? om den er virkelig stor, så vil det jo bli en bassreflexkasse?
                  Båndpasskasse har (iallefall) 2 kammer. Basselementet er festet til ein vegg inni kassen. Ein (eller fleire) port(er) er festa i ein yttervegg.
                  Bassreflekskasse har 1 kammer og basselementet er festa til ein yttervegg.

Sånn har eg forstått dette.

Comment

Vil du sjekke ut andre typer kasser, finner du en del forskjellige typer her: http://www.the12volt.com/caraudio/boxes.asp
                    Runar E. Olsen ~ Moderator
                    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Working...
                    X