Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjelp med ca kasse volum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hjelp med ca kasse volum

    Har 2 stk BM x3-12 subber som jeg skal lage porta kasse til. hvor stort burde volumet være i en porta kasse?
    port størrelse regner jeg ut siden.

    vet ikke om jeg bare skal bygge en kasse, som passer i bilen, også deretter regne ut portstørrelse. osv

    har dem 2 i lukket kasse nå, hjelper lite da jeg vil ha dem tunet til ca 35Hz

    all hjelp mottaes

  • #2
    Grav frem T/S-parametre på den, så får du sikkert hjelp Vas, Fs, Qts og gjerne litt til

    Comment


    • #3
      http://www.boschmann.com/images/para...t/Z3-12DVC.pdf parameterene rundt 40Hz kasse ville vært fint
      Last edited by Rabbit; 13-03-2012, 17:49.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Rabbit View Post
        http://www.boschmann.com/images/para...t/Z3-12DVC.pdf parameterene rundt 40Hz kasse ville vært fint
        mage følelsen sier 100liter ville funket fint med riktig port men jeg er ikke akk pro på dette med å velge riktig kasse osv, så hadde vært greit å "run it by" noen som kan dette

        Comment


        • #5
          100 L, 30 hz tuning: 2 stk porter med diameter 7 cm og lengde 20 cm.
          Bmw e34 520:
          Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

          Comment


          • #6
            Originally posted by tofter View Post
            100 L, 30 hz tuning: 2 stk porter med diameter 7 cm og lengde 20 cm.
            tusen hjertlig ! tenkte jeg skulle gjøre en slik løsning at jeg kunne bytte ut portene, altså den plate biten som porten(e) står i. slik at jeg kan endre på tuninga, har du link til en plass, eller ett program som kan hjelpe meg me då finne dem forskjellige port størrelsene, til forskjellig Hz ?

            og er det noen fordeler/ulemper med firkantet port contra rund?

            Comment


            • #7
              Jeg bruker winISD, men det finnes sikkert nettbaserte portkalkulatorer. Men du kan jo bare ekprementere å finne det som passer deg best, selve tuningen er jo bare et tall..

              Lengre og/eller mindre diameter på port gir lavere tuning.
              Kortere og/eller større diameter på port gir høyere tuning.

              Tja, en aeroport (rund port) med flenser gir mindre turbulens og mindre portstøy kontra en slotport på samme størrelse. Det er i midlertid ofte lettere å få til en større og lengre slotport.
              Bmw e34 520:
              Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

              Comment


              • #8
                da er kassen nesten ferdig 20mm MDF skulle vel være greit å bruke

                Comment

                Working...
                X