Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med tidskompensering sub

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Problemer med tidskompensering sub

Trenger litt hjelp med å sette riktig avstand til høyttalerne i bilen. Har kjøpt Audison BitOne, og har plottet inn avstanden til hver høyttaler, men det låter ikke bra. Suben spiller ikke i sync med frontsettet.

Frontsettet har passivt delefilter, så jeg mistenker at det forsinker lyden litt slik at jeg må ta høyde for det når jeg plotter inn avstanden til frontsettet. Men hvordan finner jeg ut hvor lang tid lyden bruker gjennom delefilteret?
    Ser for meg at det bør gå an å koble en mikrofon til en PC og kjøre et program som sender lyd ut til hver høyttaler og regner ut differansen på avstanden?

Du får problemer med fasen når du bruker passivt filter på frontsett, det vil jo si at du ikke får stilt individuelt på mid og diskant. Mulighet for bi-wire eller bi-amp på delefilteret?

Ellers holder det nok ikke bare å måle avstand og plotte inn denne, dette er kun et utgangspunkt. Still trinn for trinn herifra (i begge rettninger) og lytt deg frem, ett trinn kan utgjøre stor forskjell!
    Bmw e34 520:
    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

Så vidt jeg vet så skal det ikke bli problemer med fasen i forhold til suben selv om avstanden til diskantene ikke blir justert individuelt. Det er samspillet mellom midbassen og suben som har noe å si.
      Jeg har målt opp og plottet inn riktig avstand som grunninnstilling, og har så prøvd meg fram med å sette høyere og lavere verdier trinn for trinn mens jeg har lyttet. Når jeg kommer opp mot to meter avvik fra det som egentlig er riktig avstand til suben så begynner det å låte bedre. Men det er vanskelig å høre hva som er "riktig". Tips?

Planen er jo ha en forsterker med egen kanal til hvert element og kjøre aktiv deling, men i mellomtiden må jeg prøve å få god lyd med det jeg har.

Edit: Ja, filteret har mulighet for bi-wire. Men selv om hi-pass og lo-pass går separat så antar jeg at lyden uansett vil bruke like lang tid gjennom delefilteret, noe som ikke endrer problemstillingen i forhold til å kompensere for denne forsinkelsen når avstandsverdiene skal settes i DSPen.
      Last edited by Ronny M; 16-03-2012, 18:55.

Comment

Prøv å bytt polaritet på subben..
        Bmw e34 520:
        Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

Har prøvd :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Comment

Working...
          X