har kjøpt meg 4stk sws6,5" og trenger da en kasse til disse. noen forslag? skal stå i en mx5
Announcement
Collapse
No announcement yet.
kasser til sws6,5
Collapse
X
-
Originally posted by chin View PostMen det er nå bare hvis man følger anbefalingene fra produsent, vel å merke..
SWS-8 i 4 liter spiller knapt nok midbass og låter grøtete.
I motsettning til utviklingsingeniørene hos Earthquake (for å sette det på spissen) har jeg både målt elementene og prøvd kasseforslagene.
Til trådstarter:
SWS-6,5 er ikke noe småtteri som kan sammelignes med andre typiske 6,5 tommere, de spiller utrolig dypt og trenger derfor såpass stor kasse.
Mvh
Dag Johansen"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"
Comment
-
Originally posted by mx_power View PostOki. Får stole på det. Hehe. Så så stor som mulig egentlig og maks ca 35-40 liter? Monterte de i mine stue høytalere bare for og prøve. Og da spilte de rimelig greit. Hehe. Grei vandring ved 15hz. Hehe.
Mvh
Dag Johansen"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"
Comment
-
Har saue ull. Kjøpte for en stund siden? Er det bare å fylle opp eller skal jeg prøve og feile med mengden? Gleder meg til å begynne på kassen. Wee. Mye støping for å få nok liter. Men det skal gå. Men tilsammen 600wrms i 4ohm burde jo funke.
Comment
-
Snik deg inn på et ventilasjonsrom.. Der finner du somregel slike filter som man setter i aircondition osv.. Regner med at det er samme greiene? Jeg har vertfall "lånt" meg en liten rull med slikt
Ang. slik eggekartong full eller vanlig ull.. Hører man forskjell? Har aldri hett fått forklart vitsen med dette. Kassens volum blir jo også mindre når man putter inni dette her? Eller?
Dag...Last edited by NeDD; 14-12-2007, 15:40.Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland
Comment
-
Hvis man er ute etter minst mulig kasse, kunne det vært interessant å bygge noe etter ELF-prinsippet. Man putter da elementene i en liten lukket kasse slik at resonansfrekvensen skyves opp over delefrekvensen, og bruker eq til å gi ønsket respons. Minuset er behovet for eq og mengder av effekt. Med de aktuelle elementene kunne kanskje en kasse på 8-10L for 4 stk fungere bra. Resonansfrekvensen ligger da rundt 90Hz, og en delefrekvens rundt 50-60 passer nok godt.
Frode
Comment
-
Originally posted by NeDD View PostSnik deg inn på et ventilasjonsrom.. Der finner du somregel slike filter som man setter i aircondition osv.. Regner med at det er samme greiene? Jeg har vertfall "lånt" meg en liten rull med slikt
Ang. slik eggekartong full eller vanlig ull.. Hører man forskjell? Har aldri hett fått forklart vitsen med dette. Kassens volum blir jo også mindre når man putter inni dette her? Eller?
Dag...
Hvis man stapper kassa full av dempemateriale så senkes lufthastigheten, dermed virker kassa større, elementet bremses ikke av kassas dimensjoner i samme grad som om kassa er tom
Ulempen er at tregere lufthastighet også ødelegger transientresponsen.
Jeg tviler sterkt på at man hører forskjell på de forskjellige dempematerialene i en basskasse, muligens noe forskjell i midbass/mellomtonekasse.
Vitsen med dempemateriale er å dempe stående bølger (resonanser) inni kassa.
Det mange ikke forstår er at dette er veldig frekvensavhengig, det nytter ikke å dempe en 17meter lang 20Hz bølgelengde med 10cm dempevatt.
Etterhvert som frekvensen stiger og bølgelengdene blir kortere ser man at dempevatt har en effekt.
Mvh
Comment
Comment