Announcement

Collapse
No announcement yet.

for små høytalere?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • for små høytalere?

    Hei
    Kan ikke så mye om dette så jeg har et par spm. Skal bygge et "sånnheltmidtpåtreet" anlegg i en 87 oldsmobile 442 (2dørs kupe)
    De bilene har sinsykt liten plass i hattehylle til høytalere. Originalt har den 4x10, noe som er en søppeldimensjon. Har Polk Audio db-521 og db-351 liggende, og tenkte å ha 2x10 sub i bagasje. Vil det funke greit med kun 521 i hattehylle og 351 i dash sammen med subbene eller må det mer til? Og noen som vil anbefale forsterker til de høytalerne?

    På forhånd takk

  • #2
    Om du deler riktig burde det gå greit.(om målet er å spille høyt bør du dele dem høyere en om du kun bruker bass på spilleren)

    Comment


    • #3
      Skal bare spille rent og fint med fyldig bass, ingen planer om å spille spesielt høyt. Kan du forklare det med å dele dem? Er fremmedord for meg dette

      Comment


      • #4
        Ville nok heller ha brukt db-521 i dashen om du har plass. Da får du litt mer membranareale i front og kan dele littegranne lavere mot sub. Så putter du heller 3-tommerne i hattehylla der de kan putre på lavere nivå og fylle ut. Ville ha brukt en ok 4-kanalsforsterker til 5"+3", og egen monoblokk til subbene. Eventuelt en dynaBel BF0756 eller liknende.

        5-tommerne kan sikkert deles et sted mellom 60 og 80 hz (høypass/HPF), mens 3-tommerne med fordel kan deles et sted mellom 120 og 150 hz (også høypass/HPF). Ingen fasit her, bare prøv deg frem med dine egne ører, musikksmak og lydnivå.

        Høyere deling medfører mindre slaglengde, så elementene vil kunne spille høyere jo høyere man deler. Opp til punktet hvor for mye effekt blir et tema.

        Comment


        • #5
          Allrighty
          Da skal jeg skaffe meg en grei forsterker og prøve meg fram, liten plass i dash men kan kanskje putte 521 i dørene, får se hva som passer.

          Comment

          Working...
          X