Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan få sub og frontsett til å spille godt sammen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan få sub og frontsett til å spille godt sammen

    Heisann!

    Jeg sliter litt med å få suben (12" i lukket kasse) til å spille likt med bassen i frontsettet. Har en Audison BitOne som tar seg av delefrekvenser og tidskomp. Hvis jeg plotter inn riktig avstand til alle høyttalere så låter det ikke så veldig bra. Men hvis jeg justerer avstanden til suben opp eller ned 50 - 100 cm så blir det bedre. Hva kan det komme av?

    Jeg syns det er vanskelig å lytte meg frem til hvilken innstilling som er best. Det endrer seg også i forhold til hvilken type musikk jeg spiller, det kommer an på om det er dypbass eller en høyere punchbass. Finnes det noen triks for å få justert dette bra siden ikke det blir bra ved å bare plotte inn den oppmålte avstanden til suben?

    Har prøvd meg fram med delefilteret en god del også, det virker som det er best å dele suben på 60Hz 24db Linkwitz for det meste, men det kommer jo litt an på musikktypen her også.

  • #2
    Er ikke alltid at den mest logiske justeringen blir den beste i praksis. Må nesten bare teste seg frem.
    Eneste jeg kanskje bare ville dobbeltsjekket er at alt er koblet riktig i fase (+/- på høytalere)

    Om ett element skulle være fasesnudd så vil du få mye rariteter når du justerer.

    Comment


    • #3
      Kva slags bil har du og kva slags veg har du suben?

      Comment


      • #4
        Det er en BMW e46 touring, suben står med elementet bakover. Har prøvd flere plasseringer, men det virker som den beste plasseringen.

        Koblinger er dobbeltsjekket og trippelsjekket, det er ingen fasefeil. Jeg har prøvd å lytte så godt jeg kan mens jeg endrer avstanden til suben, men det er ikke lett å høre hvor det låter best. Det kan variere fra låt til låt.

        Er det ikke noen generelle regler eller metoder for å få sub og frontsett til å spille sammen på best mulig måte? Er det kun lytting som gjelder? Hva med et dataprogram med microfon og diverse testtoner eller hva det heter? Jeg regner med at utfordringen er å få suben og frontsettet til å spille helt likt og i fase ved delingspunktet, for eksempel rundt 60Hz? Jeg har skjønt at det er sånn at selv om sub og frontsett spiller i fase ved for eksempel 40 Hz, så betyr ikke det at de spiller i fase hele veien oppover i frekvensområdet, eller?

        Men skal det ikke i utgangspunktet være nok å plotte inn den oppmålte avstanden til suben? Det må jo være noe riv ruskende galt når jeg må avvike fra det faktiske mål med 50-100 cm? Kan det ha noe å si at jeg har to forskjellige typer forsterkere til sub og frontsett? Er det mulig at lyden går raskere gjennom den ene? Hva med de passive delefilterne til frontsettet, kan de forsinke lyden noen milllisekunder som må tas hensyn til når avstanden skal settes? Sikkert dumme spørsmål, men..
        Last edited by mrmozz; 27-06-2012, 20:32.

        Comment


        • #5
          Skal man mate inn alle avstander i bit one? også justerer den tidskompen selv? Kan man justere forsinkelsen selv?

          Det du kan gjøre er å spille av f.eks en 25hz tone, på bare subben, med en desibelmåler i førersetet. Justerer så fase, dette fungerer best om man har trinnløs justering av fasen. Når du får høyest tall har du riktig fase.
          Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
          [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
          Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

          Comment


          • #6
            Originally posted by ugn View Post
            Skal man mate inn alle avstander i bit one? også justerer den tidskompen selv? Kan man justere forsinkelsen selv?

            Det du kan gjøre er å spille av f.eks en 25hz tone, på bare subben, med en desibelmåler i førersetet. Justerer så fase, dette fungerer best om man har trinnløs justering av fasen. Når du får høyest tall har du riktig fase.
            Dette stemmer vel dårlig? Så lenge du kun spiller med subben vil du ikke få noen forskjellig måling da du ikke kan få noen feil fase uten å ha noe å få feil fase i mot.

            Ville heller prøvd å spillt fulltone på frontsettet + sub, så brukt en tonegenerator og gått igjennom alle frekvensene, og se hva du finner ut med å teste litt.

            Comment


            • #7
              Avstand til sub skal du vel strengt talt ikke trenge å gjøre noe med...
              /// BIS

              Comment


              • #8
                Originally posted by trustno1 View Post
                Dette stemmer vel dårlig? Så lenge du kun spiller med subben vil du ikke få noen forskjellig måling da du ikke kan få noen feil fase uten å ha noe å få feil fase i mot.

                Ville heller prøvd å spillt fulltone på frontsettet + sub, så brukt en tonegenerator og gått igjennom alle frekvensene, og se hva du finner ut med å teste litt.
                Blæ, seff.
                Og da blir det litt vanskelig, siden han ikke har et 'sammensatt' system/fronthøyttalere.

                ..Fint vær idag da! Vaska bilen og greier.. ro ro ro.


                Originally posted by BaardI View Post
                Avstand til sub skal du vel strengt talt ikke trenge å gjøre noe med...
                Derfor jeg lurte litt på hvordan denne bit one fungerte, om man tasta inn avstand eller om trådstarter har tidsforinka subben.
                Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                Comment


                • #9
                  Prøvd med dette verktøyet?
                  http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=10688
                  Mulig det hjelper deg
                  Runar E. Olsen ~ Moderator
                  Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                  http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                  Comment


                  • #10
                    Ærlig talt så er den beste måten og justere seg fram til dette ved å lytte...

                    I teori er en sak, praksis en anna sak. Er ALTfor mye utregninger med faser, vinkler, refleksjoner fra ruter og andre typer flater og greier som forandrer på lyden. Så fortsett slik du driver av. Du vet når du finner sweetspoten. Angående forskjellig deling til sub så anbefaler deg og finne noe musikk som låter klinisk korrekt (type emma cden) også justere etter den.

                    Da skal alt i teorien låte riktig.
                    Tor Martin Ølberg
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Tor Ølberg View Post
                      I teori er en sak, praksis en anna sak.
                      ..
                      Da skal alt i teorien låte riktig.
                      hihi ;D .
                      Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                      [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                      Comment


                      • #12
                        Bit one skal mates med målte lengder i cm, også kan man justere opp eller ned i små step om man aktiverer finetune.

                        Men... Så kommer det store "men'et".. Hva og hvor skal man måle..?
                        Foran er det forholdsvis riktig å måle spot on, men med bakovervendte basser må man kanskje måle via bakluka og videre "frem igjen" til subene.
                        Ikke helt feil med 50-100cm ekstra da..

                        Så til å justere inn sub til midbass..
                        Ofte bør fasen på suben snus 180grader når kassa står bakover. (Dette gjøres i programvaren, ikke på elementene)
                        I tillegg må tidskorrigeringen justeres, sammen med delefilterfrekvens og slope for å komme i mål. Ikke bruk alt for bratte filter! Det bør ikke være nødvendig, om ikke monteringen er full av feil / issues som må rettes opp i..

                        Følgende fremgangsmåte er ikke helt på jordet:
                        Finn den delefrekvensen og slopen du føler virker best, med fasen snudd 180 grader på bassen. Still så fasen på 0 grader og kjør frekvensspor (sinustoner) - begynn litt under delefrekvens og prøv oppover til itt over delefrekvens og lytt til der denne tonen er lavest (mest borte). Juster så tidskorrigeringen til tonen er aller lavest / borte. Snu så fasen 180 grader igjen og vips - bassen og midbassene er veldig nære i fase. Kanksje ikke helt perfekt ennå, men farlig nære! Tweaking vil alltid forekomme og være nødvendig, men her er en god måte å få grunnjusteringen på plass.

                        Det er lettere å høre etter en tone som blir svakere eller borte, enn å høre om den blir 1dB høyere, derav "feil" fase i justeringsøyeblikket...

                        It's not rocket science.
                        Last edited by Joakim; 28-06-2012, 02:20.
                        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                        Comment


                        • #13
                          Takk for mange gode innspill

                          Originally posted by GENEXXA View Post
                          Prøvd med dette verktøyet?
                          http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=10688
                          Mulig det hjelper deg
                          Linken til kalkulator for tidskorrigering fungerer ikke..

                          Originally posted by Joakim View Post
                          snipp..
                          Gleder meg til å teste denne metoden

                          Er det bare å bruke tonegeneratoren i REW eller tilsvarende programvare, eller hva anbefaler dere å bruke?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by mrmozz View Post
                            Takk for mange gode innspill


                            Linken til kalkulator for tidskorrigering fungerer ikke..


                            Gleder meg til å teste denne metoden

                            Er det bare å bruke tonegeneratoren i REW eller tilsvarende programvare, eller hva anbefaler dere å bruke?
                            Når du har bit one, som du kan legge inn cm på, så trengs ikke kalkulatoren.. Bit one regner ut dette selv.

                            Du kan fint bruke tonegeneratoren i REW, eller om du laster ned en generator til iPhone eller android..
                            Samme hvilken tonegenerator man bruker, bare man får tonene inn i anlegget..
                            En cd med toner funker bra, men det er enklere å finne "feilen" med en trinnløs generator.

                            Dette er bare en metode som kan brukes, det er mange veier å gå..
                            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                            Comment


                            • #15
                              Nå har jeg testet litt med tonegeneratoren i REW og en lydtrykkmåler. Jeg syns det var vanskelig å finne ut hva som er optimal avstand, fase, delefrekvens osv. Jeg tror kanskje det er fordi suben står bakovervendt, det blir mange forskjellige refleksjoner og avstander som lydbølgene kommer fra, jeg blir ikke helt fornøyd. Det er ikke så stor forskjell når jeg snur fasen heller egentlig. Jeg kjørte sinustoner trinnløst oppover med suben i motfase for å finne den største dippen. På ca 65 hz var lyden lavest på db måleren. Men det var ikke så veldig lavt, det var snakk om 70db, og når jeg snudde fasen så øker den til ca 80db. Jeg fant ikke noen skikkelige dipper som skyldes utkansellering eller hva det heter pga feil fase..

                              Men nå har jeg satt suben helt bakerst inntil bakluka med elementet litt på skrå oppover og fremover, da var det lettere å få god lyd syns jeg. Da plottet jeg bare inn 190cm som er avstanden, og vips, det spiller bra!

                              Jeg har jo hørt at det er en regel som sier at det låter best når elementet peker bakover i stasjonsvogn, men er det alltid bedre, bør jeg prøve mer for å få det til å funke med elementet bakover? Jeg innbiller meg at det blei litt mindre bånndrag i de dypeste frekvensene nå i forhold til bakovervendt, men det kan jo bare være en finjustering av avstanden som skal til., det vet jeg ikke..
                              Last edited by mrmozz; 28-06-2012, 21:20.

                              Comment

                              Working...
                              X