Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan jeg sette - fra forsterker og rett på batteri?? :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Ronny M View Post
    I alle år har jeg hørt at det er bedre å jorde all bilstereoelektronikk til karosseriet enn direkte på batteriet, men da er det tydeligvis en myte Er det overhode ingen fordeler ved å jorde til karosseriet?
    jo, fordelen er at du kan få kortere jordingskabel dersom det du skal jorde ligger ett stykke unna batteriet

    Comment


    • #17
      Jeg trodde kanskje bilradiospesialisten hadde litt peiling, men de mener jo at det bør jordes i karosseriet, de nevner ikke batteriet i det hele tatt

      Et par utdrag fra en guide på nettsiden:

      Forsterkere, delefiltre, prosessorer o.l. skal jordes på samme punkt i karosseriet så nær forsterkerne som mulig.

      Jordingspunktet til forsterkeren er den mest kritiske koblingen som gjøres og må utføres på en bevisst måte. Gjennomgående bolt med mutter og låseskive er å foretrekke. Det er da også viktig at chassis renses for lakk og at du finner et punkt som har noe tykt metall og er nær bilens ramme.

      Comment


      • #18
        Originally posted by Ronny M View Post
        Jeg trodde kanskje bilradiospesialisten hadde litt peiling, men de mener jo at det bør jordes i karosseriet, de nevner ikke batteriet i det hele tatt

        Et par utdrag fra en guide på nettsiden:

        Forsterkere, delefiltre, prosessorer o.l. skal jordes på samme punkt i karosseriet så nær forsterkerne som mulig.

        Jordingspunktet til forsterkeren er den mest kritiske koblingen som gjøres og må utføres på en bevisst måte. Gjennomgående bolt med mutter og låseskive er å foretrekke. Det er da også viktig at chassis renses for lakk og at du finner et punkt som har noe tykt metall og er nær bilens ramme.
        Den guiden er vel ment noe generelt...
        De aller fleste har batteri foran, noe som gjør at minus rett på batteri er lite hensiktsmessig. (men fortsatt best)

        Minusen "kommer fra" batteriet, så det er det aller beste, men det er godt nok å skru minus i et godt egnet sted i karrosseriet, om man ikke har veldig mye effekt. Da må man uansett ha mer strøm enn ett batteri, så da er det en annen sak...

        At det slurves mye med nettopp jording blandt mange, er ikke noe nytt. Mye bra utstyr har brent opp grunnet dårlig strømforsyning! Såehh.. At det lages en enkel guide er fortsatt fint. -at en slik guide ikke gjelder i like stor grad for de som har stooore effektuttak, behøver ikke tilsi at slike guider ikke bør finnes.

        Kan vel si det sånn at de som skal ta ut stire effekter BØR vite hva de driver med, eller bør få hjelp av noen som vet... Hvis ikke blir det som å blodtrimme en bilmotor uten å vite alle ting man må gjøre. Hva skjer...? Jo det går til H*****E....
        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

        Comment


        • #19
          Dette er hovedsakelig for å unngå støy. Om man bruker forskjellige jordinspunkter kan man få ulike spenningspotensialer på enhetene, noe som fører til at det går strøm via signalkablene som igjen kan gi støy. Ikke alltid ett problem, men har man mulighet til å jorde alt på ett sted kan det være en fordel. Om alt jordes på batteri så vil jo det være optimalt

          Ingen rasjonell grunn som jeg kan se for meg som taler i mot jording på batteri, men jeg har faktisk hørt samme myten før at man ikke skal gjøre det. Den kan sikkert føres opp i listen over alle andre myter i bilstereo

          Comment


          • #20
            Okei, har satt - fra forsterker på batteri og - til batteri er jordet i låsen til bagasjen.

            Men som sagt tidligere, er det noen som har noen gode ideer til hvordan jeg kan få høtalerene i ?
            Er bilde av de litt lengre opp.

            Comment


            • #21
              Er det noen spesiell grunn til at du trenger å ha høytalere der bak?

              Comment


              • #22
                Originally posted by trustno1 View Post
                Er det noen spesiell grunn til at du trenger å ha høytalere der bak?
                Hva mener du?
                Disse er bedre en de orginale og er kun de høytalerene der og i døra som er uten om subben

                Comment


                • #23
                  Originally posted by kimandre92 View Post
                  Hva mener du?
                  Disse er bedre en de orginale og er kun de høytalerene der og i døra som er uten om subben
                  Poenget mitt er at ett bra frontsett er alt man trenger for god lyd, med mindre du av en eller annen grunn ønsker surround

                  Comment


                  • #24
                    Åja, så du tror ikke jeg hadde merka forskjell om jeg hadde satt i høytalerne bak, eller i såfall lite?
                    Hva med de folkene som evt sitter bak?

                    Men fra en sak til en annen da, løftet litt på trekket, og det er like høytralere og kasser i døra også, og de høytalerene jeg tenkte jeg skulle ha der er lik som den på bildet bare at den er 6,5''.

                    Noen ideer til og få den inn?

                    Comment


                    • #25
                      Lyden endrer seg jo om du har høytalere bak, men om du er ute ett litt lydkvalitet og fokusert lyd så blir det mye brdre med bare lyd forran. Hvor ofte har du folk bak, og hvor viktig er det at de skal ha god lyd? De vil jo uansett få lyden rett i bakhodet noe som ikke er særlig optimalt for lydbildet.

                      Angående innfesting så er vel det greieste å få frest ut ett par mdf ringer og montere utenpå som du setter høytalerene i

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by trustno1 View Post
                        Lyden endrer seg jo om du har høytalere bak, men om du er ute ett litt lydkvalitet og fokusert lyd så blir det mye brdre med bare lyd forran. Hvor ofte har du folk bak, og hvor viktig er det at de skal ha god lyd? De vil jo uansett få lyden rett i bakhodet noe som ikke er særlig optimalt for lydbildet.

                        Angående innfesting så er vel det greieste å få frest ut ett par mdf ringer og montere utenpå som du setter høytalerene i
                        Okei, skal jeg a vekk hele kassen som står der og prøve og lage noe nytt i MDF da mener du eller?

                        Vist det ikke er så bra og ha lyd fremme, hvorfor er det så populært og ha 6x9 høtalere etc i hatte hylle da?

                        Vist jeg kjører bare 2 høtalere fremme, så vinner jeg jo inn på at jeg kan kjøre på 2 kanaler i steden for 4?

                        Så da kan jeg kjøre 2x100 RMS isteden for 4x50, og høytalerene er "Power Handling Capacity (RMS): 110 Watts "
                        Last edited by kimandre92; 31-07-2012, 11:52.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by kimandre92 View Post
                          Okei, skal jeg a vekk hele kassen som står der og prøve og lage noe nytt i MDF da mener du eller?
                          Nå vet jeg ikke helt hvordan det ser ut der du prater om, men jeg ville fjernet eventuelle plastdeksler som er der orginalt, frest ut en MDF ring og festet denne i metallet, gjerne med litt dempematter i mellom. Så festet høytalerene i MDF ringen.


                          Vist det ikke er så bra og ha lyd fremme, hvorfor er det så populært og ha 6x9 høtalere etc i hatte hylle da?
                          Usikker på om du har missforstått eller skrevet feil, men det jeg sa var at det faktisk var best å ha lyden forran.

                          Grunnen til at 6x9 er så populært er flere ting. Det er en enkel måte å få litt ekstra bass i systemet om man ikke har sub, samt at det er enkelt å montere( mange biler har plass til dette orginalt i hattehylla)
                          Folk flest bryr seg heller ikke så mye om lydkvalitet, så lenge det spiller høyt. Så da fungerer også 6x9 greit.

                          Om du derimot har sub, så vil ikke bassen i 6x9 ha særlig mye hensikt, i værste fall så bare ødlegger det for lyden i subben din (motfase og/eller at den blokkerer for å få bassen inn i kupeen)

                          Vist jeg kjører bare 2 høtalere fremme, så vinner jeg jo inn på at jeg kan kjøre på 2 kanaler i steden for 4?

                          Så da kan jeg kjøre 2x100 RMS isteden for 4x50, og høytalerene er "Power Handling Capacity (RMS): 110 Watts "
                          Ja, om forsterkeren din kan brokobles (noe de fleste 4 kanalere kan) så vil du kunne kjøre mer effekt på frontsettet, alternativt så har du også mulighet til å kjøre aktiv deling på frontsettet, men dette krever litt mer kunnskap på hva du driver med for å få bra

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by trustno1 View Post
                            Nå vet jeg ikke helt hvordan det ser ut der du prater om, men jeg ville fjernet eventuelle plastdeksler som er der orginalt, frest ut en MDF ring og festet denne i metallet, gjerne med litt dempematter i mellom. Så festet høytalerene i MDF ringen.


                            Usikker på om du har missforstått eller skrevet feil, men det jeg sa var at det faktisk var best å ha lyden forran.

                            Grunnen til at 6x9 er så populært er flere ting. Det er en enkel måte å få litt ekstra bass i systemet om man ikke har sub, samt at det er enkelt å montere( mange biler har plass til dette orginalt i hattehylla)
                            Folk flest bryr seg heller ikke så mye om lydkvalitet, så lenge det spiller høyt. Så da fungerer også 6x9 greit.

                            Om du derimot har sub, så vil ikke bassen i 6x9 ha særlig mye hensikt, i værste fall så bare ødlegger det for lyden i subben din (motfase og/eller at den blokkerer for å få bassen inn i kupeen)



                            Ja, om forsterkeren din kan brokobles (noe de fleste 4 kanalere kan) så vil du kunne kjøre mer effekt på frontsettet, alternativt så har du også mulighet til å kjøre aktiv deling på frontsettet, men dette krever litt mer kunnskap på hva du driver med for å få bra[/QUOTE]

                            Okei, hadde en liten skrivefeil der oppe ja, Så da går jeg for subbene bak, 6,5 i døra og jeg har 2 stk 1¨ diskanter også, har delefilter til 6,5 og diskant. noen idè om hvor jeg kan sette diskantene?


                            Har bare løftet litt på dørtrekket og tatt en rask titt, men så en kasse lik som den som er bak som var skrudd fast i døra, og tror ikke det er noe mer plass og bygge ut på.

                            Har en kompis som har holdt en del på med anlegg, kan høre med han om han vet noe om hvordan man kjører aktiv deling på front settet

                            Hva vil aktiv deling si egentlig?

                            Comment


                            • #29
                              Diskatene må nesten bare testes og se hvor de låter best. Somregel er det beste innerst på dashbordet.

                              Aktiv deling betyr at du deler hvilke frekvenser ett element skal spille på lavnivå (før signalet blir forsterket igjennom forsterkeren). Dvs enten i spiller, ekstern lydprosessor eller på forsterker. Dette krever at du har en egen kanal på forsterkeren for hvert enkelt element som skal ha aktiv deling.

                              Comment


                              • #30
                                Og hvor stor sikring trenger jeg egentlig?

                                Så sikringen på 2 kanaleren er det 4 sikringer på 25, altså 100

                                på 4 kanaleren er det 2 på 25 så altså totalt 150 AMP.

                                Så det sto "bridged" under der jeg kobler -+ til høtalerne også foresten.


                                Og en ting til, finnes det noe slags "Y" ledd til strøm kabler? tenkte på hvordan jeg skulle få strøm til 4 kanaleren?

                                Comment

                                Working...
                                X