Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tilbakemeldinger på utvikling av bilstereo

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tilbakemeldinger på utvikling av bilstereo

Vi skal utvikle en profesjonell bilstereo som hovedoppgave i elektronikk på Høyskolen i Bergen, og i denne forbindelsen tenkte vi å spørre potensielle kjøpere om hva av funksjoner som ønskes. En del av tanken er at de… er at Bilstereoen vi skal lage skal først og fremst erstatte den originale bilstereo i en klassisk bil hvor design og kvalitet står i fokus. Bilstereoen skal være modulbasert slik at du selv kan designe frontpanelet, dog med noen begrensinger, slik at det passer din unike bil. Det skal også finnes et utvalg standardpanel til vanlige bilmodeller.

Funksjonene vi vurderer er som følger:
    -192kHz/24bit oppløsning, high-end analogdel.
    -USB, harddisk/flash, stor lagringkapasitet
    -FM/DAB/DAB+
    -WiFi, synkronisering av musikkfiler over nettverk
    -Støtte for vanlige filformat, inkludert lossless (FLAC).
    -GPS
    -Bluetooth for musikk og handsfree
    -Mulighet for total stemmestyring for skjult montering i biler som i utgangspunktet ikke har plass til bilstereo

Spørsmål:

-Hva er tankene rundt funksjonene vi har listet? Er det noe som savnes, eller noe som føles unødvendig?

-Vi har i utgangspunktet ikke planlagt støtte for CD/DVD-lesing av tekniske årsaker, er dette noe som vil savnes?

-Bør den kunne brukes som navigasjonssystem?

-Grunnet størrelsesbegrensninger vil en intern forsterker ikke kunne levere mer enn 15-20W per kanal i 4 ohm. Bør den ha integrert forsterker eller er det mest interessant å bruke den sammen med en ekstern forsterker?

-Hvor stor lagringskapasitet er ønskelig?

-Hvor mye kan den koste?

-Hvor stor bør skjermen være?

-Touch eller knapper?

Kopier ut spørsmålene og svar på spørsmålene i innlegget ditt, takk!

Trenger ikke store disken. 80-100gb vil være plenty. Flott om disken synkroniserte seg med spilleliste på pc' via wifi. Hvis det i tilegg blir lagt inn iphone/pod/pad docking med full styring av spotify er det noe som vil være lett og selge.

Angående touch så må det i såfall være 2din eller utfellbar skjerm for og ha noe særlig nytte av det.

I mine øyne er ikke integrert forsterker nødvendig, da en slik spiller vil være relativt dyr.
    Og de fleste som legger såpass med penger i stereo uansett kommer til og bruke eksterne forsterkere.
    Spiller: Pioneer p6600DVD
    Frontsett: Seas Lotus Performance
    Sub:Morel Elate Sw10

Comment

Her tror jeg igrunn du kan få like mange svar som det finnes brukere på forumet. Bilstereoinstallasjonene du finner her rangerer helt i fra noe helt enkelt som å bytte ut orginalspilleren og/eller høytalere, til ett system til mangfoldige hundretusen kroner og totalombygging av bilen.

Men jeg kan skrive litt om hva jeg selv mener at er fremtiden for bilstereo: Tabletpc'r

Saken er at tablets (om det så skal være IOS, android eller windowsbasert) er på så stor fremmarsj og blir produsert i så stort volum at man vil få mye mer for pengene enn en tradisjonell bilstereo. Man vil også ha enormt mye mer valigfrihet med tanke på apps, modifikasjoner og andre tekniske muligheter i forhold til hva man har med tradisjonell bilstereo.

Det jeg selv kunne ønsket meg var en android eller windows basert tablet som er spesiellt utviklet med tanke på bruk i bil.

- Når det gjelder funksjonene, så er en high end dac helt klart en fordel. Vil si at det med fordel kunne vært en modul som er tilkoblet med en digital kabel slik at man har kortest mulig analog kabel som kan bli påvirket av støy. Noe som hadde vært ett kjempepluss i mine øyne er en DSP enhet som kan styres direkte i fra hovedenheten. Her er det helt klart mange ønsker om hvilke funksjoner denne isåfall skulle hatt, men det er kanskje på kanten av hva prosjektet går ut på?

- Støtte for usb er helt klart en stor fordel, dette er jo noe de fleste tablet'r allerede gjør i dag.

- FM/DAB/DAB+ Er vel en fordel, men personlig så har jeg troa på at dette er teknologi som er på vei ut. Streaming er tingen, og mange steder så er mobil bredbånd nettet såpass bra utbygd at man kan få overlegen kvalitet, og mye mer fleksibilitet ved å streame direkte fra nettet. Men mobilnettet må bli bedre før dette kan bli en fullverdig erstatter.

- WiFi, helt klart. Dette er en dealbreaker for min del om jeg skulle hatt noe slikt. Personlig har jeg montert ett access punkt i garasjen og synkroniserer tablet'n når jeg parkerer i garasjen.

- Støtte av div filformat er viktig, men dersom enheten blir basert på ett tablet pc OS (iOS er vel kanskje utelukket da dette er en veldig lukket platform) så vil det jo kunne være mulig å legge inn apps og codecs for brukeren selv til å få støtte for ønskede formater.

- GPS, helt klart en kjempefordel. Dette er også noe de aller fleste tablet's har

- Bluetooth, ja kobling opp mot telefon for handsfree hadde vært toppers

- Total stemmestyring for skjult montering kan kanskje være greit for noen, personlig så hadde jeg ikke vært for opphengt i dette. Vil tro de fleste ønsker en eller annen form for panel til å lese av informasjon på.

Vi har i utgangspunktet ikke planlagt støtte for CD/DVD-lesing av tekniske årsaker, er dette noe som vil savnes?
      Personlig hadde jeg ikke savnet dette, men vet at enkelte ville nok gjort det. Hva med en mulighet for å kunne koble til dette via USB, og ha en skjult montering i feks hanskerom?

Bør den kunne brukes som navigasjonssystem?
      Absolutt. Dersom feks android brukes som ett utgangspunkt vil det også heller ikke være noe stort problem å implementere da dette finnes i stort sett alle tablets i dag

Grunnet størrelsesbegrensninger vil en intern forsterker ikke kunne levere mer enn 15-20W per kanal i 4 ohm. Bør den ha integrert forsterker eller er det mest interessant å bruke den sammen med en ekstern forsterker?
      Dette tror jeg er veldig varierende. Personlig ville jeg levd godt uten integrert forsterker. Dette kommer helt annpå hvilket marked man sikter seg inn mot.

Hvor stor lagringskapasitet er ønskelig?
      Mest mulig, innenfor en fornuftig prisramme. Med mulighet for tilkobling av USB disk som fungerer sømløst så ville behovet vært ganske begrenset da man kan skifte ut usb disken ved behov.

Hvor mye kan den koste?
      Vanskelig å si, kommer helt annpå hvilke funksjoner som er med, og hva man får i forhold til andre løsninger.

Hvor stor bør skjermen være?
      Litt vanskelig å si, men du nevnte tidligere at planen var å lage denne modulbasert. Mest naturlige ville vel vært å hatt en med en integrert skjerm som passer inn i dobbel din formatet, litt usikker på hvor stort det må bli, 7" muligens. Men kunne også tenkt meg en versjon uten skjerm, der man har mulighet til å koble på andre skjermer av valgfri størrelse.

Touch eller knapper?
      En kombinasjon vil jeg si. På selve enheten så er touch helt greit, men det avhenger av at man får en integrasjon enten med rattkontroll i bilen, eller en annen ekstern styreenhet. Touch alene er ikke spesiellt trafikksikkert å operere etter min mening.

Som du kanskje skjønner har jeg eksprimentert litt med tablet i bilen som avspiller og bruker dette sammen med en ekstern DSP (Alpine h701)
      Dette er veldig i startfasen, og jeg har møtt noen utfordringer for å få dette til å fungere sømløst med tanke på rattkontroll, strømstyring etc.

Men personlig er jeg overbevist om at Android (og muligens også windows 8 når det kommer) er meget egnet til bruk i bilstereo, men det krever litt tilpassing av både utstyr med tanke på montering og software.

Håper svarene er til nytte.

Comment

Hele greia her virker enkelt og greit som en carputer med selvprodusert frontpanel eventuelt touchscreen (som er vanskelig å få til å passe inn i klassisk bil, da tenker jeg veteran)

Har selv lekt med dedikert carputer, laptop som carputer og tablet, alle i kombinasjon med aux inngang på vanlig spiller, alt fungerer helt greit så lenge man vet hva man vil ha, største problemet her er at det skal passe inn i klassisk bil og styring av dette med et tidsriktig utseende.

En grei løsning her er å styre med smart-tlf..

Eksempel på klassisk look: http://www.raysmith.co.uk/car-audio/...nufacturer=252
        Fins noen produsenter av slikt omkring, har en -69 Ford Taunus/super så har kikket litt på disse tidligere.
        Last edited by Johan; 06-09-2012, 23:59.

Comment

Working...
        X