Announcement

Collapse
No announcement yet.

Endehylser til bilforsterker

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Endehylser til bilforsterker

Hvorfor blir det ikke brukt endehylser inn i inngangerne til en forsterker? Disse fintråda kordellene sitter jo farlig dårlig! Jeg har ikke sett mange som strekkavlaster tilkoblingene heller, slik at lederne ikke beveger seg og får dårlig kontakt.

Jeg har jo ikke erfaring med så store hylser, men jeg det finnes jo! Den viktigste delen av installasjonen er jo i skjøtepunktene, mener da jeg..

Ingen som har vært på den samme tanken?
    Last edited by Question mark; 02-11-2013, 14:37.
    ?

Er derfor en strammer flere ganger men skjønner hva du tenker på. En får kjøpt slike hylser på dynabel

Mvh kim

Comment

Man skrur jo rett inn på dem også, så det blir jo det samme :/
      ?

Comment

Æsj, var slike jeg skulle ha!
        [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
        Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

Comment

De fleste som legger opp kabler skikkelig, fester jo også kablene så de ikke har rom for å røre seg en millimeter, så hvordan det er terminert i enden har mindre å si for hvordan det holder stand over tid.

Legger man opp kabler slik som dette for eksempel, har de svært liten mulighet for å bevege seg i noen som helst retning:

Men ligger kablene og slenger i bagasjerommet og man kommer borti de støtt og stadig, så er man nok i faresonen for at ting løsner over tid. Selv om man teiter til nok at man kan dra i kablene med all makt uten at de løsner, så betyr ikke det at kablene ikke skal settes 100% fast slik at det ikke er mulighet for noe spill i de, ut eller inn.
          [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Men du har jo ikke kontakt med mye overflate av kabelen. Bare se her:

Det er som å avmantle en 2,5mm2 pn i installasjonen hjemme og tilkoble bare noen få kordeller, vil ikke si dette er optimalt, heller brannfarlig.
            ?

Comment

Såfremt du ikke bruker endehylser som har akkurat samme utvendig diameter som innvendig diameter i terminalen de skal inn i, slik at det blir presspasning før du drar til, så har den kabelen du viser bilde av mye større kontaktflate enn en endehylse.
              [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Du får den samme flaten ja, men ikke utnyttelse av tverrsnittet fra kabelen. Det at målet er å fylle mest mulig inn i terminal for å få mest flate tror jeg ikke vil være mest riktig. heller det at luftboblene imellom trådene blir borte, slik at vi får en tilnærmet lik sveiseskjøt. Selv om to kabler fra forskjellig produsent har samme tverrsnitt, betyr det ikke at de har likt areal når en avmantler.

Glemte å nevne at en del av de øverste kordellene nære skruen hadde brukket av. de er veldig tynne.
                ?

Comment

Du får se over skissen og gjøre deg opp en mening om hva som gir best kontakt mellom kabel og terminal. Skrur du til på en avmantlet rund kabel, så vil skruen presse kordelene utover til de treffer veggene inni terminalen.

Forresten, brannfarlig??
                  Attached Files

Comment

Jeg mener ende-hylse har bedre overføring enn med uten. du vil få både kontakt med skruen og hele flaten på bunn og innover i terminalen. Uten ende-hylse vil du stort sett bare få ordentlig god kontaktoverføring ved skruen sitt område. bildet mitt i en tidligere post illustrerer litt.

"Forresten, brannfarlig??" Snakk om tilfeldigheter. Satt og fiklet litt med justeringer og diverse bytting av signalkabler etc, og minus kabelen hadde faktisk løsna helt! Jeg hadde ikke flyttet på den så mye heller. Tok jo selvfølgelig ikke bilde.. Ved bruk av ende-hylser hadde man ungått slike amatør tabber som dette.. Forresten så mener jeg har hørt at alt som har flere kordeller enn PN, SKAL det benyttes endehylser, og det er det vel en grunn til? Dette gjelder da 230V :P
                    ?

Comment

Unskyld om jeg virker lavmåls, det er overhodet ikke meningen.
                      Men du ser vell selv utifra din egen illustrasjon at du får mer dekk areal uten noen endehylse.
                      Kanskje med unntak av om du får tak i en hylse som er 99% størrelse riktig, og det er og sikkert fullt mulig.
                      Akkurat angående sikkerhet så er det langt enklere at de vanlige hylsene løsner og faller ut enn en flertrådet kabel.
                      Skal du ha det til og forbli der må du ty til locktight på skruene, det er nå sånn at skruer uten låsemønster (som da er 90%
                      av alle forsterkere) løsner av seg selv ved vibrasjoner fra vei motor osv med tida.

Eneste nytten jeg kan se for slike plugge er å skvise for stor kabel inn i terminalen for og være ærlig.

Og ang pn, så lurer jeg på hvor du har hørt det? Jeg har jobbet en stund med montasje av trafoskap og der har jeg aldri sett bruk av noen hylser. Unødvendig og si at det er langt mer en 230v det er snakk om.

Comment

Det du ser er at skruen er skrudd nesten helt ned til bånn. Uten endehylse vil bare området til skruen få optimal kontakt. resten er jo bare beveglige kordeller med mye volum som. kan jo nesten nesten sammenlikne dette med for å utnytte mest mulig volum i en kabelsko: press inn så mye du kan og teip rundt! Du får jo ikke god kontakt slik!

Skruen vil jo gå ned i endehylsen. kobber er jo såppas mykt. Skruen løsner ikke spesielt lettere enn ved flertrådet kabel. Monter forsterkeren ved liten vibrasjonsfare..

Nevnte aldri at PN skulle ha endehylser, men kabler med finere kordeller som for eksempel RK. OG siden du har kobla en del trafoskap har du vel kanskje brukt RK også? Kan være litt trangt der :P Da har du vel ikke latt kabelen gått rett inn uten noen form for kabelsko eller liknende?? er det pfsp/xp er det jo ikke flertrådet så der går det jo uten..
                        ?

Comment

Høres ut som du kjenner dine kabler
                          men ingen hylser ble brukt gitt.
                          Er jo opp til hver og en hva man måtte mene om den saken, en bil rister, lydbølger får ting til og ressonere. Du kommer ikke utenom. Skal dog si meg enig i et par av poengene dine. får du tak i hylser som passer perfekt OG! er tynne nok til og føye seg etter resten av banen i terminalen så er det jo kjempe fint.
                          Jeg ser personlig ingen grund til og bruke dem om du bruker rett størrelse på kabel og ikke har forsterkeren slengende løst rundt. Merk personlig
                          Last edited by Mrimstad; 04-11-2013, 19:10.

Comment

Working...
                          X